توصیه نماینده ایران در کنفرانس سنگ‌آهن پکن، به سرمایه‌گذاران خارجی

برای سرمایه‌گذاری در ایران تعلل نکنید

برای سرمایه‌گذاری در ایران تعلل نکنید

گروه معادن >سنگ آهن - اکنون و در پسابرجام امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های اقتصادی ایران که یکی از اصلی‌ترین حوزه‌ها سنگ‌آهن و فولاد است، فراهم شده است.

به گزارش ماین نیوز، کیوان جعفری‌طهرانی، رییس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در کنفرانس سنگ‌آهن چین در سخنرانی خود به موضوعاتی پیرامون معرفی صنعت فولاد ایران، تولید فعلی و برنامه‌های آینده تولید فولاد، تولید و عرضه سنگ‌آهن به همراه بررسی مصرف داخلی و طرح‌های صادراتی و چشم‌انداز صنعت سنگ‌آهن ایران پرداخت. این کنفرانس چهارشنبه (۱۲ اسفند) آغاز شد و در روز پنجشنبه پایان یافت.

به گزارش معدن۲۴، جعفری‌طهرانی در ابتدا به سهم فلزات اساسی و به‌ویژه سنگ‌آهن و فولاد در اقتصاد ایران، و نیز سهم تولیدات معدنی در تولید ناخالص داخلی پرداخت و سپس آماری از تولید فولاد کل جهان تا سال ۲۰۱۵م و پیش‌بینی سال ۲۰۲۰م ارائه کرد و گفت: تولید فولاد تا سال ۲۰۱۴م روندی صعودی داشته و در سال ۲۰۱۵م افتی در تولید این صنعت اتفاق افتاد. وی افزود: براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد تولید فولاد به یکباره به یک‌میلیارد و ۶۴۷میلیون تن رسید اما پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی تولید تا سال ۲۰۲۰م ادامه یابد و با شیب کند و نرخ رشد ۲/۵درصدی در سال ۲۰۲۰م به یک‌میلیارد و ۸۶۶ تن برسد. جعفری‌طهرانی خاطرنشان کرد: براساس آمار انجمن جهانی فولاد، ایران در سال ۲۰۱۵م افزون‌بر ۱۶میلیون و ۳۳۰هزار تن فولاد تولید کرده که در مقایسه با سال قبل افت داشته اما پیش‌بینی می‌شود با طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت با نرخ رشد ۴درصدی در سال ۲۰۲۰م به تولید ۲۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن دست یابد.

وی میزان صادرات محصولات نهایی و نیمه نهایی فولاد ایران را در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴م پرنوسان دانست و گفت: برای مثال سال ۲۰۱۴م بیش از ۷۷۲هزار تن این محصولات از کشور صادر شده درحالی که در همین مدت شاهد واردات ۴میلیون و ۴۴۹هزار تن انواع محصولات نهایی و نیمه نهایی بودیم.

برنامه‌های فولادی در مناطق ویژه

رییس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران میزان مصرف ظاهری فولاد ایران را در سال ۲۰۱۴م حدود ۱۹میلیون و ۱۶۷هزار تن اعلام کرد و گفت: برنامه ایران در حوزه فولاد تولید گندله، آهن‌اسفنجی، فولاد خام و محصولات نهایی در دو منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و منطقه آزاد چابهار است. برای مثال در طرح جامع این ۲ منطقه تولید ۱۶میلیون تن گندله در چابهار و ۱۵میلیون تن در خلیج‌فارس در نظر گرفته شده است. همچنین تولید فولادخام این مناطق (چابهار و خلیج‌فارس) هر یک حدود ۱۰میلیون تن است.

وی ذخایر قطعی سنگ‌آهن ایران را با توجه به اکتشافات ۴۰۰میلیون تنی جدید ایمیدرو، ۳/۷میلیارد تن اعلام کرد و ادامه داد: برای رسیدن به تولید ۵۵میلیون تن فولاد افزون‌بر ۱۵۹میلیون تن سنگ‌آهن مورد نیاز است و در سال ۲۰۱۲م حدود ۵۶میلیون تن سنگ‌آهن از معادن ما استخراج شده که ۴۵میلیون تن از سوی معادن دولتی و ۱۱میلیون تن آن به‌وسیله معادن خصوصی تولید شده است.

جعفری‌طهرانی همچنین این را نیز افزود که تولید سنگ‌آهن ایران در سال ۲۰۱۵م با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای همراه بوده و در مجموع ۳۶میلیون تن داشته که ۳۳میلیون آن به وسیله معادن دولتی و ۳میلیون تن معادن خصوصی تولید شده است. وی علت کاهش قابل‌ملاحظه تولید سنگ‌آهن ایران را کاهش شدید قیمت این محصول در سال گذشته عنوان کرد که باعث شد معادن خصوصی نتوانند مقاومت کنند.

ضامن دستیابی به تولید ۵۵ میلیونی فولاد

جعفری‌طهرانی در این بخش از سخنرانی اشاره‌ای به سفر اخیر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو و معاون وزیر به افغانستان برای عقد قرارداد همکاری در حوزه معدنی با وزیر معادن و پترولیوم افغانستان کرد و گفت: براساس این قرارداد قرار است ۲ کشور در توسعه فعالیت‌های اکتشافی در محدوده‌های مرزی مشترک اقدام کنند.

رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن به معدن سنگ‌آهن «حاجی‌گک» و مس «عینک» افغانستان نیز اشاره‌ای کرد و افزود: بعد از لغو قرارداد همکاری طرف‌های افغانی با شرکت‌های «سیل» هندوستان و شرکت ساختمانی چین، زمینه سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان وجود خواهد داشت و ایران به معادن افغانستان به‌عنوان جایگزینی برای تامین ۱۵۹میلیون تن سنگ‌آهن مورد نیاز برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۲۰۲۵م نگاه می‌کند.

جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی

جعفری‌طهرانی با بیان اینکه برنامه‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به‌ویژه در حال حاضر که در دوران پساتحریم به سر می‌بریم، وجود دارد، گفت: از جمله تمرکز بر اکتشافات ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و حفاری‌های اکتشافی و نیز در حوزه استخراج، بازگشایی معادن تعطیل شده و معدنکاری بهینه است. برنامه‌ریزی روی فرآوری سنگ‌آهن‌های کم‌عیار نیز یکی از مباحث قابل‌تعریف برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است. دربخش گندله و آهن‌اسفنجی نیز استقبال خوبی برای سرمایه‌گذار خارجی از سوی بخش خصوصی و دولتی ایران انجام می‌شود. همچنین می‌توان از حضور خارجی‌ها در بخش توسعه زیرساخت‌ها مانند راه‌آهن و بنادر کشور استفاده کرد.

رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن چشم‌انداز ایران را برای افق ۲۰۲۵م مصرف ۳۴ تا ۳۶میلیون تن سنگ‌آهن در بازار داخلی و ۱۴ تا ۲۰میلیون تن برای صادرات دانست و عنوان کرد تمامی کارخانه‌های فولاد و معادن سنگ‌آهن در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به برنامه جامع فولاد در افق ۲۰۲۵م هستند.

جعفری‌طهرانی عمده مقصد صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره ایران را در سال ۲۰۱۵م کشور چین عنوان کرد و گفت افزون‌بر ۹۵درصد صادرات به چین و مابقی به ۱۵ کشور دیگر به مقدار کم انجام شده است.

وی به امکان صادرات سنگ‌آهن و محصولات چرخه کامل فولادی ایران به کشورهای اروپایی و ترکیه اشاره و اظهار کرد: حتی می‌توان روی صادرات سنگ‌آهن به عربستان نیز اندیشید چراکه این کشور اکنون وارداتی معادل ۸میلیون تن سنگ‌آهن از کشورهای برزیل، سوئد و در برخی موارد استرالیا دارد درحالی که با برقراری ارتباط سیاسی می‌توانیم به این کشور به عنوان مقصد صادراتی سنگ‌آهن نگاه کنیم.

این کارشناس و فعال بازار فلزات به سرمایه‌گذاری نواز شریف، نخست‌وزیر وقت پاکستان در جده و دمام در کارخانه «الطوارقی» اشاره‌ای کرد و گفت: شاید در امارات و قطر شانس صادرات سنگ‌آهن ایران به علت استفاده از آهن قراضه به‌عنوان ماده اولیه کم باشد اما عربستان مقصد خوبی به شمار می‌رود و امکان تعامل دو کشور به جای رقابت ناسالم برای حضور در بازار فولاد خاورمیانه و شمال افریقا (منا) وجود خواهد داشت.

فرصتی تکرار نشدنی

جعفری‌طهرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گشایش‌های حاصل شده در عرصه بین‌الملل و رفع تحریم‌ها و برقراری شبکه سوئیفت اشاره کرد و گفت: با توجه به توافق هسته‌ای و تمایل بسیاری از کشورها در سراسر جهان برای همکاری با ایران شاهد افزایش تولید ناخالص داخلی ایران تا سال ۲۰۲۰م و رسیدن آن به ۴/۳۸درصد خواهیم بود.

وی افزود: در سال‌های آینده شاهد افزایش رشد اقتصادی کشور خواهیم بود و سنگ‌آهن و فولاد جزو بخش‌های مهم در اقتصاد ایران است و بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از این پروژه‌ها اقدام کنند.

گفتنی است، جعفری طهرانی در بخشی از سخنرانی خود به قراردادهای جدید چند روز گذشته که شامل قرارداد شرکت فولادسازی پوسکو کره‌جنوبی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و نیز نیروگاه برق در منطقه آزاد چابهار می‌شود، اشاره کرد و گفت: برای سرمایه‌گذاری در ایران تعلل نکنید تا شانس بیشتری برای حضور در بازار ایران داشته باشید.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا