دیدار رئیس هیات عامل ایمیدرو و رئیس دانشگاه تهران+جزئیات

دیدار رئیس هیات عامل ایمیدرو و رئیس دانشگاه تهران+جزئیات

گروه معادن - رییس دانشگاه تهران در دیدار با رییس هیات عامل ایمیدرو، پیشنهاد ایجاد موسسه مشترک پژوهشی در بخش معدن و صنایع معدنی را مطرح کرد.

به گزارش ماین نیوز، محمود نیلی احمدآبادی در این دیدار با اشاره به اینکه تاکنون به دلیل تجاری‌سازی نبودن طرح‌های پژوهشی، موفقیت چندانی در توسعه علم نداشته‌ایم، گفت: بودجه دانشگاه‌ها پایین است و در عین حال، بخشی از مشکلات بخش صنعت و معدن از سوی دانشگاه قابل حل است و درنتیجه با ارتقای همکاری دانشگاه و بخش صنعت و معدن می‌توان مشکلات هر دو حوزه را مرتفع کرد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی موسسه پژوهشی، می‌توانیم پروژه‌های بزرگ (مگاپروژه) را اجرا کنیم و این موسسه می‌تواند به صورت خودکفا و پژوهش‌محور فعالیت کند و در هر موضوعی که ایمیدرو علاقمند باشد، آماده همکاری مشترک هستیم.

رییس دانشگاه تهران «بین‌المللی کردن دانشگاه برای ایجاد همکاری با کشورهای خارجی» و «کارآفرین کردن دانشگاه» را دو هدف این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: آماده همکاری با ایمیدرو در حوزه‌های مختلف ازجمله علوم‌اجتماعی، فناوری، منابع انسانی، مهندسی، ایمنی، محیط‌زیست، مالی و... هستیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو در این نشست ضمن موافقت با پیشنهاد تشکیل موسسه مشترک بین دانشگاه تهران و ایمیدرو خاطرنشان کرد: ایمیدرو با وجود دولتی بودن، همچون بخش خصوصی اداره می‌شود و براساس ماده ۱۷ اساسنامه این سازمان، ۲۵درصد سودخالص ایمیدرو باید در بخش آموزش و پژوهش هزینه شود. این بودجه در سال ۹۲ کمتر از ۲ میلیارد تومان بود اما براساس پیش‌بینی، این عدد در امسال به ۱۲ میلیارد تومان می‌رسد و درنتیجه، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

کرباسیان با بیان اینکه با پیوند صحیح دانشگاه و صنعت آینده علم و دانش در کشور نهادینه می‌شود، ادامه داد: ایمیدرو در حوزه‌های مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند اجرای طرح‌های پژوهشی است. ازجمله این بخش‌ها، محیط‌زیست است که یکی از چالش‌های آن، نبود ارتباط دو سویه است. مسائل اجتماعی و توسعه پایدار نیز از دیگر مسائل دارای اهمیت به شمار می‌رود. به گفته کرباسیان، دانشگاه تهران با مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران می‌تواند در قالب همکاری مشترک فعالیت‌های پژوهشی انجام دهد.

دانشگاه‌ها بازوی ارزشمند

کمتر از یک ماه پیش، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست خبری خود و با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان‌های توسعه‌ای کار پژوهشی است. یکی از اقدامات انجام‌شده در این بخش ارتباط خوب با دانشگاه‌ها است زیرا دانشگاه‌ها بازوی ارزشمند ما هستند. به همین دلیل با دانشگاه‌های مختلف ارتباط داشته و از پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکترا که مرتبط با بخش معدن باشد حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم به‌طوری‌که از ابتدای سال تا به امروز در این زمینه چندین میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین اقدام دیگر تقویت مرکز تحقیقات مواد معدنی کرج بود که در زمینه عناصر نادرخاکی اقدامات بسیاری در این مرکز انجام شده است. به گفته وی، دومین اقدام ایمیدرو در حوزه آموزش و پژوهش همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای است. ایمیدرو با همکاری این سازمان تلاش می‌کند تا در استان‌های معدنی و استان‌هایی که ظرفیت معدنی دارند آموزش کارگران ازجمله زغال‌سنگ مس و... در بخش خصوصی را انجام دهد. این کار برای افزایش سطح علمی و افزایش امنیت و کیفیت انجام می‌شود.

اولویت؛ توسعه فعالیت‌های پژوهشی

همکاری هرچه بیشتر میان بخش صنعت و معدن با حوزه پژوهش و دانشگاه‌ها بی‌شک توسعه هر چه بیشتر کشور را به همراه دارد. فعالان بخش معدن بارها از خلأ ارتباط معدن و دانشگاه صحبت کرده‌اند و این موضوع را مرتبط با بحث ایمنی و افزایش بهره‌وری در بخش معدن می‌دانند. با ارتقای سطح دانش در معادن و استفاده از کارشناسان تحصیلکرده خطرات موجود در این فعالیت را کاهش داده و از سوی دیگر با افزایش بهره‌وری میزان ارزش افزوده را افزایش می‌دهد.

بهروز برنا، معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور بر این باور است، که در کشور دانشگاه‌های بسیاری در زمینه معدن و زمین‌شناسی فعالیت می‌کنند که نتیجه فعالیت آنها پرورش تعداد زیادی نیروی تحصیلکرده در این حوزه خواهد بود.

به گفته وی، یکی از بخش‌های فعال در حوزه معدن، بخش خصوصی ایران است که توانست در سال‌های اخیر استفاده خوبی از نیروهای تحصیلکرده داشته و فعالیت معادن خود را با حضور این نیروها پیش ببرد. یکی از دلایل مغفول ماندن افراد متخصص معدنی، کم‌شدن پذیرش و محدود شدن استخدام است. در حوزه اکتشاف براساس آمار در چند سال گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از نیروها که همگی جزو نیروهای متخصص معدنی بودند به همکاری خود پایان داده و از سازمان زمین‌شناسی جدا شدند.

جهانگیر یداللهی‌فارسی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز درباره راهکارهای پرورش نیروهای متخصص معدنی می‌گوید: پرورش نیرو و جانشین‌پروری در تمامی صنایع ایران عملکرد ضعیفی داشته و تنها ویژه معدن نیست. پرورش مدیران و نیروهای متخصص برای صنایع کشور ازجمله معدن و صنایع معدنی نیازمند برخورداری از چند ویژگی دانش آکادمیک و تجربه عملیاتی در فعالیت‌های معدنی است.

بی تردید اهمیت فراوان استفاده از دانشگاه‌ها در بخش معدن باعث شد تا ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای توسعه مباحث آموزشی و پژوهشی را در اولویت اصلی برنامه‌های خود قرار دهد تا بتواند جایگاه معدن را آن‌طور که باید، به تصویر بکشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا