بازار بالاخره پس از مدت‌ها ترس را کنار گذاشت

سرمایه‌گذاران از این‌رو به آن‌رو شدند

سرمایه‌گذاران از این‌رو به آن‌رو شدند

پائول آر لامونیکا/گزارشگر

تقریباً یک ماه پیش بود که سرمایه‌گذاران مانند یک نوجوان تازه‌وارد هالیوودی منزوی و ساکت بودند؛ فردی بیچاره که در دست قاتل سریالی گیر کرده است و برای نجات خود تنها می‌تواند دعا کند.

ترس شدیدی بر بازار حاکم شده بود. تقریباً کسی نبود که از چیزی در بازار وحشت نداشته باشد.

اما اکنون دیگر اینطور نیست. در حال حاضر تنها ترسی که در بازار وجود دارد، ترسِ از دست دادنِ بهبود بازار است.

شاخص دو و S&P 500 هر دو بیش از 9درصد رشد داشته‌اند. آن‌ها در اوایل فوریه بیشترین سقوط را در سال جدید تجربه کردند. اکنون هر دو شاخص به سطوح خوبی رسیده‌اند.

تغییر حالت سرمایه‌گذاران در وال‌استریت واقعاً هیجان‌انگیز است. شاخص ترس و ریسک‌پذیری سی‌ان‌ان مانی که میزان هیجانات سرمایه‌گذاران را می‌سنجد از روز اول دسامبر به محدوده ریسک‌پذیری نرسیده بود.

اکنون اما این شاخص در محدوده ریسک‌پذیری قرار دارد و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران تمایل دارند پول و سرمایه خود را روانه بازار کنند.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که بازار احتمالاً با همین روند سال جدید میلادی را ادامه خواهد تا به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده امریکا برسیم

اما چرا روحیه سرمایه‌گذاران یکباره از این رو به آن‌رو شد؟ شاید راحت‌ترین پاسخ این باشد که افراد خونسرد بر افراد پر از هیجان غلبه پیدا کرده‌اند.

پیش از این دیده بودیم که بازار نفت و کاهش شدید قیمت نفت، بازار را در اختیار خود گرفته بود. تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران مانند بازی‌ها و مسابقه‌های شرط‌بندی در مورد قیمت نفت شرط‌بندی می‌کردند. (20دلار، 15 دلار و حتی 10دلار!)

اما نفت بالاخره سقوط خود را در کف 26دلار در ازای هر بشکه متوقف کرد و به محدود 35دلار در ازای هر بشکه رسید.

هر چند هنوز نگرانی‌هایی در مورد سقوط قیمت نفت وجود دارد اما تقریباً همه بر این باورند که فریز کردن تولید نفت می‌تواند تا حدودی جلوی مازاد عرضه نفت را بگیرد.

به این ترتیب شاید بتوان به بازار سال نو امید داشت؛ احتمالاً بسیاری از نگرانی‌ها در مورد تکرار دوباره رکود بزرگ 2008 از بین خواهد رفت.

گزارش وضعیت تولید شغل جدید در ایالات متحده امریکا نیز این ایده حمایت می‌کند. البته افزایش نرخ ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری در امریکا آنقدر نبود که برای سرمایه‌گذاران نگرانی جدیدی ایجاد کند؛ یعنی نگرانی درباره افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو.

علاوه بر آن افزایش دستمزدها نیز آنقدری نیست که چشمگیر و قابل توجه باشد.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که بازار احتمالاً با همین روند سال جدید میلادی را ادامه خواهد تا به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده امریکا برسیم.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا