راه‌های دور زدن کلاهبرداری‌های مجازی سفر

راه‌های دور زدن کلاهبرداری‌های مجازی سفر

رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران نسبت به افزایش تعداد سایت‌های نامعتبری که خدمات گردشگری عرضه می‌کنند، هشدار داد و ...

رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران نسبت به افزایش تعداد سایت‌های نامعتبری که خدمات گردشگری عرضه می‌کنند، هشدار داد و گفت: افزایش تعداد این سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انتشار قیمت‌های جذاب و وسوسه‌برانگیز و البته ارزان‌تر از محصولات دفاتر خدمات مسافرتی سبب گرایش بسیاری از مردم به این سایت‌های اینترنتی و حتی تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و دهان به دهان شدن آن‌ها، شده است.

حسن تقی‌زاده انصاری ادامه داد: پیدا کردن سایت‌های فروش خدمات تور اصلا کاری ندارد. فقط کافی است یکی از واژه‌های کلیدی مربوط به سفر را در اینترنت جست‌وجو کنید تا با انبوهی از این سایت‌ها روبه‌رو شوید، سایت‌هایی که معمولا لوگو یا مجوز خاصی روی صفحه‌های خود ندارند و فقط یک نام زینت بخش صفحه‌ی آنها است. البته این روزها برخی آژانس‌ها برای این‌که در این رقابت نابرابر، قافله را نبازند و از تکنولوژی عقب نمانند، سایت‌هایی به نام آژانس خود راه‌اندازی کرده و خدمات آنلاین ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: خرید خدمات مسافرتی مطمئن در اینترنت نیازمند آگاهی است که با گسترش روزافزون اینترنت، متاسفانه سوءاستفاده و فریب‌های الکترونیکی نیز افزایش یافته است. چه بسیاری افرادی که اطلاعات و مدارک شخصی یا پول خود را از این طریق از دست داده‌اند.

او درباره نحوه تشخیص دادن مجاز یا غیرمجاز بودن این سایت ها نیز توضیح داد: کاربران و استفاده‌کنندگان اینترنت در صورت تمایل به خرید آنلاین یا الکترونیکی خدمات مسافرتی، تور، بلیت قطار، گرفتن روادید، رزرواسیون هتل و بلیت مراکز تفریحی باید نکات اساسی را برای خرید مطمئن و امنیت در دنیای دیجیتال رعایت کنند. نخست باید مطمئن شوند که آن سایت، معتبر است که می‌توان از لوگوی بانک‌ها و نیز سایت‌های مرتبط و نیز وابستگی سایت به موسسات و تاسیسات گردشگری دارای مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا سازمان هواپیمایی کشوری که در این سایت‌ها درج می‌شود، متوجه این موضوع شد.

به گفته‌ی انصاری، برای رزرو و خرید بلیت هواپیما، هتل، روادید، تور، بیمه و سایر خدمات سفر، حتما از وب‌سایت شرکت‌های مسافرتی و گردشگری مجاز استفاده شود. همچنین باید تعهدات درج شده مربوط به هر یک از خدمات سفر به دقت مطالعه شود و نسخه‌ای از قرارداد و شرایط آن شامل زمان ورود و خروج، امکانات، تشکیلات و سایر جزئیات سفر را حتما بررسی و دریافت کنند.

رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران تاکید کرد: هرگز از سایت‌های ناشناس و بی‌ارتباط با شرکت‌های مسافرتی و هتل‌ها که با عناوین و نرخ‌های جذاب، قصدسوء استفاده از مسافران و گردشگران را دارند خرید نکنید و همچنین هنگام خرید و پرداخت آنلاین هزینه در سایت‌ها، اگر به سایت اصلی بانک متصل نشدید، هرگز اطلاعات بانکی خود را وارد نکنید.

او در عین حال پیشنهاد داد؛ حتی‌المقدور از خرید آنلاین با دسترسی به سرویس‌های بانکداری اینترنتی در محیط‌های عمومی مانند کافی‌نت‌ها یا رایانه‌های ناشناس، خودداری و در صورت لزوم به استفاده و خرید اینترنتی، حتما از ذخیره کردن رمز اینترنتی خود، صرف‌نظر کنید. به علاوه اطلاعات شخصی بویژه اطلاعات بانکی خود از جمله رمز دوم کارت‌های اعتباری و تاریخ انقضاء را در هیچ وب‌سایتی ذخیره نکنید.

رییس جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی ایران گفت: بی‌تردید همانگونه که لازم است در دنیای واقعی، دقت‌های لازم در زمان خرید انجام شود، در دنیای مجازی نباید از کنترل‌های لازم در انتخاب محصول و خرید ایمن اجتناب شود.

وی سپس به مدیران و فعالان گردشگری که تمایل دارند در شلوغ‌ترین زمان سفر ایرانی‌ها، در فضای مجازی، محصولات خود را تبلیغ کنند، توصیه کرد: به ایمیل‌های ناشناس و یا آگهی‌هایی که در سایت‌های نامعلوم مشاهده می‌کنید، اعتماد نکنید، چرا که آن‌ها بیشتر وسیله‌ای برای کلاهبرداری است، بنابراین پیش از ارائه هرگونه اطلاعات از صحت آن مطمئن شوید.

انصاری با تاکید بر این‌که حتما از هویت افرادی که به صورت تلفنی یا الکترونیکی خواستار تغییر تاریخ بلیت با برنامه سفر خود هستند، مطمئن شوید، گفت: نام کاربری و رمز عبور سامانه‌ی الکترونیکی شرکت خود را در اختیار فرد معین و مطمئن قرار دهید و در صورت قطع همکاری، دسترسی به سامانه فرد قبلی را خاتمه دهید.

رییس جامعه گردشکری الکترونیکی ایران با بیان این پیشنهاد که طراحی و ساخت سامانه الکترونیکی شرکت خود را به موسسات معتبر بسپارید، یادآور شد: نسبت به حفظ سایت و سامانه الکترونیکی خود مقابل حملات در فضای مجاز اقدام کنید.

وی اضافه کرد: از رایانه‌های متصل به سامانه‌ی فروش بلیت، هتل و سایر خدمات بازدید دوره‌ای داشته باشید و از آلوده نبودن آنها به ویروس و نرم‌افزار سرقت اطلاعات، اطمینان حاصل کنید.

انصاری با اشاره به این‌که به حفظ شئونات حرفه‌ای و مسائل اخلاقی در فضای مجازی بالاخص در تبلیغات اهتمام داشته باشید، خاطرنشان کرد: از ارائه و فروش خدمات گردشگری خود در سایت‌های غیرمرتبط و سامانه‌های فاقد ارتباط رسمی با موسسات و تاسیسات گردشگری پرهیز کنید.

او در ادامه این توصیه‌ها به مدیران و فعالان گردشگری، گفت: برای رزرو و خرید خدمات گردشگری صرفا از سایت و سامانه‌های الکترونیکی معتبر استفاده کنید و هرگز به سامانه‌های ناشناس و فاقد رابط رسمی با موسسات و تاسیسات گردشکری معتبر اعتماد نکنید، چراکه در صورت بروز مشکل، نشانی، تلفن و فضای حقیقی آن مجموعه مشخص و قابل رسیدگی بوده و تحت نظارت سازمان های متولی است.

انصاری همچنین تاکید کرد: از رقابت ناسالم، تخریب شرکت‌ها و موسسات، انتشار اخبار غیرواقع و اقدامات فریبنده یا نقض حقوق اشخاص در فضای مجازی و سایر سامانه‌ها و یا در پیامک‌ها، خودداری کنید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا