یک کارگزاری بررسی کرد:

تحلیلی از سود سال آینده ساپیا و مهمترین دلیل کاهش 78 درصدی

تحلیلی از سود سال آینده ساپیا و مهمترین دلیل کاهش 78 درصدی

یک شرکت کارگزاری تحلیلی از پیش بینی سال مالی آینده ساپیا و مهمترین دلیل کاهش 78 درصدی سود این غول خودرویی خبرساز ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نماد شرکت خبرساز سایپا از سوم اسفند به علت تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و تغییر درآمد هر سهم از زیان 175 به سود 462 ریالی، با توقف نماد مواجه بوده و اولین سود هر سهم سال مالی آینده را هم با کاهش شدید نسبت به سود 462 ریال، تنها 100 ریال پیش بینی کرده است.

"خساپا" 1.7 هزار میلیارد تومانی درحالی برنامه افزایش سرمایه 204 درصدی از محل تجدید ارزیابی سرمایه گذاری ها و اعلام برگزاری مجمع فوق العاده 22 اسفند در پیش گرفته که کارگزاری آبان تحلیلی از پیش بینی سال مالی آینده این شرکت بزرگ خودرویی کرده است.

مهمترین دلیل کاهش 78 درصدی سود سال آینده نسبت به 94

شرکت در اولین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 95.12.30 منتشر کرده، سود هر سهم  را با سرمایه ای معادل ١٧,٤٤٣ میلیارد ریال به مبلغ ١٠٠ ریال پیش بینی کرده است. این در حالی است که  در آخرین پیش بینی  سال ٩٤ مبلغ ٤٦٢ ریال سود به ازای هر سهم برآورد کرده است. همچنین شرکت طی دوره ٩ ماهه منتهی به 30 آذر 94 مبلغ ٢٠٢ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده است.

از مهمترین دلیل این کاهش برآورد ٧٨ درصدی سود خالص برای سال مالی ٩٥ ناشی از کاهش برآورد ٧٩ درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها بوده در حالی که شرکت برآورد مبلغ فروش را برای سال ٩٥ با افزایش ٩ درصدی برآورد کرده است.

فروش محصولات : 

شرکت در اولین پیش بینی سال مالی ٩٥ مبلغ فروش و ارائه خدمات خود را ٧٣,٦٢٥ میلیارد ریال برآورد کرده که نسبت به آخرین پیش بینی سال ٩٤ حدود ٩ درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین طی 9 ماهه سال جاری ٥٤ درصد کل مبلغ فروش بودجه شده در  سال ٩٤ پوشش داده شده است .

ترکیب مبلغ فروش شرکت در بودجه ٩٥ به تفکیک محصولات در نمودار زیر نشان داده شده است:

همانطور که مشاهده می شود ٤٢ درصد مبلغ فروش شرکت برای سال ٩٥ به  تیبا اختصاص دارد که نسبت به پیش بینی سال ٩٤ با ٥٤ درصد افزایش همراه شده است. همچنین طی 9 ماهه سال جاری ٥١ درصد مبلغ فروش بودجه این محصول برای سال ٩٤ پوشش داده شده است.

مبلغ فروش محصول پراید در اولین پیش بینی سال ٩٥ نسبت به سال ٩٤ با کاهش ٣٣ درصدی همراه شده که ناشی از تغییر در ترکیب فروش شرکت برای سال ٩٥ است.

در جدول زیر به وزن مبلغ فروش هر محصول نسبت به کل فروش شرکت به تفکیک برای سال ٩٥ و ٩٤ مشخص شده است:

همانطور که از جدول مشخص است شرکت تصمیم دارد برای سال  ٩٥ تمرکز فروش خود را  از محصول پراید با حاشیه سود پایین تر به محصول تیبا  و محصولات وارداتی که از حاشیه سود بالاتری برخودارند معطوف کند.

 تغییرات حجم و نرخ فروش برآوردی محصولات مهم شرکت در سال ٩٥ نسبت به سال ٩٤ در جدول زیر آمده است :

کاهش برآورد میانگین نرخ فروش محصولات وارداتی ناشی از تغییر در ترکیب فروش این محصولات (شامل آریو،سراتو و H٢٠٠ ) است. همچنین تولید مقداری شرکت هم متناسب با فروش مقداری آن برای سال ٩٥ با کاهش ٣ درصدی برآورد شده است.

بهای تمام شده :

بهای تمام شده محصولات فروش رفته شرکت به تفکیک در نمودار زیر آمده است :

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا