همزمان با واردات اولین محموله نفت؛

رومانی خواستار واردات گاز از ایران شد

رومانی خواستار واردات گاز از ایران شد

پس از صادرات اولین محموله نفت ایران به رومانی، این کشور بلوک شرق اروپا به طوری رسمی خواستار واردات گاز طبیعی و یا LNG از ایران شده است.

پس از صادرات اولین محموله نفت خام ایران به پالایشگاهی در جنوب رومانی، این کشور اروپایی مذاکراتی را به منظور واردات گاز طبیعی از ایران را آغاز کرده است.

بر این اساس پس از گرجستان و یونان، رومانی به سومین کشور اروپایی در بلوک شرق قاره سبز تبدیل شده که برای واردات گاز طبیعی و یا خرید محموله‌های LNG از ایران اعلام آمادگی کرده است.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در تشریح مذاکرات انجام شده با وزیر امور خارجه رومانی، از علاقه رومانی به دریافت گاز از ایران خبر داد و گفت: شرکت‌های رومانی برای حضور در بخش‌های دریایی و خشکی و همچنین ساخت تجهیزات اعلام آمادگی کرده اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه رومانی به دنبال آن بوده که منابع دریافت گاز خود را متنوع کند از این رو علاقه مند به دریافت گاز از ایران است، تصریح کرد: رومانیایی‌ها اعلام کرده‌اند برای متنوع کردن منابع دریافت گاز خود روی گاز ایران حساب می‌کنند که به آنها اعلام شد که ایران تا چهار تا پنج سال آینده در موقعیتی قرار خواهد گرفت که روی این موضوع فکر کند تا گاز را به صورت LNG به کجا بفرستد.

وی با اشاره به اینکه در این هیات شرکت‌های فعال در بخش دریا و خشکی حضور داشتند که علاقه مند به حضور و مشارکت در ایران بودند، بیان کرد: همچنین آنها برای ساخت تجهیزات نفت و گاز و مشارکت با شرکت‌های ایرانی اعلام آمادگی کرده اند.

در همین حال، سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اخیرا از کشورهای شرق اروپا به عنوان مهمترین بازار جدید نفت ایران در پساتحریم یاد کرده و اظهار کرده است: در صورت توافق برای نخستین بار نفت ایران روانه بازارهای شرق اروپا می‌شود.

در طول چند هفته گذشته مذاکرات متعددی با شرکت‌های نفتی برای صادرات به کشورهای بلوک شرق اروپا انجام شده به طوری‌ که حتی اولین محموله نفت فروخته شده به شرکت لوک اویل روسیه توسط شرکت لیتاسکو روانه پالایشگاهی در رومانی شده است.  

از این رو، یک محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران پس از تخلیه در بندر «کنستانتا» رومانی به پالایشگاه «پتروتل» در شهر جنوبی پلویستی رومانی منتقل و پالایش شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا