لزوم تقویت شاخص جذابیت سرمایه گذاری بخش معدن کشور

لزوم تقویت شاخص جذابیت سرمایه گذاری بخش معدن کشور

لزوم تقویت شاخص جذابیت سرمایه گذاری بخش معدن کشور یا Investment Attractiveness Index

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از دفتر برنامه ریزی ایمیدرو، یکی از راهکارهای جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی، حضور فعال ایران در گزارش ها و محافل بین المللی و کسب رتبه های مطلوب در این زمینه میباشد. سرمایه گذاران و فعالان بخش معدن دنیا هنگام تصمیم گیری در سرمایه گذاری، عموما به این گزارشات توجه ویژه میکنند. قبلاً در خصوص شرکت های رتبه بندی دنیا از قبیل Fitch، Standard-Poor، Moody صحبت کرده ایم و لازم است رتبه اعتباری ایران در این موسسات تقویت شده و مشابه سایر کشورهای همسایه شود.
امروز در خصوص رتبه بندی کشورها در "شاخص جذابیت سرمایه گذاری بخش معدن" صحبت میکنیم. یک موسسه ای کانادایی در دنیا وجود دارد بنام فراستر Fraster که سالانه از طریق تهیه پرسشنامه و ارسال به 3800 شرکت فعال در زنجیره معدن و صنایع معدنی، نسبت به رتبه بندی کشورها در بخش معدن اقدام میکند. نتایج سال 2015 نشان میدهد که استرالیا حایز رتبه اول دنیا، کانادا دوم و آمریکا سوم است.
اگرچه در سرمایه گذاری، توجه به کیفیت و میزان ذخیره معدنی مهم است، اما نتایج نشان میدهد که سیاست و قوانین و مقررات بعضا تا 40 درصد در تصمیم گیری به منظور سرمایه گذاری موثر است. لذا کشورهای گینه، کنگو، ونزوئلا و ... دارای ذخایر معدنی مطلوبی هستند، ولی از نظر میزان سرمایه گذاری در رتبه نامطلوب قرار دارند!
شاخص جذابیت سرمایه گذاری بخش معدن از ترکیب 2 شاخص زیر محاسبه میشود:
1- شاخص پتانسیل معدنی (Mineral Potential index): از مقایسه با برترین ناحیه دارای پتانسیل زمین شناسی معدنی محاسبه میشود.
2- شاخص "درک سیاست گذار" یا Policy Perception Index که از اثربخشی سیاست های حاکمیت در توسعه فعالیت های معدنی و اکتشاف محاسبه میشود.
این شاخص دوم بسیار مهم است و به مواردی از قبیل میزان اجرا شدن قوانین موجود بخش معدن، قوانین زیست محیطی، 2 قانونی در برخی موارد، رژیم مالیات، زیرساخت ها، مقررات مربوط به توسعه منطقه ای و اجتماعی ناحیه معدنی، مقررات محدود کننده تجارت، قوانین کار، کیفیت داده های زمین شناسی، ایمنی، کیفیت و موجود بودن کارکنان بخش معدن و ... بر میگردد به دولتها میگوید که سیاست های معدنی آنها در مقایسه با سایر کشورها و نواحی چقدر مفید بوده و چقدر پتانسیل بهبود دارد.

 

 نواحی و کشورهای برتر از نظر اثربخشی سیاست گذاری معدنی توسط حاکمیت

 

 نواحی و کشورهای برتر در زمینه پتانسیل های زمین شناسی و معدنی

 

 شاخص ترکیبی میزان جذابیت سرمایه گذاری در کشورهای معدنی دنیا (شامل پتانسیل معدنی + سیاست های حاکمیت)

 


*گزارش از آقای دکتر مجید داودی متخصص ایرانی بخش معدن فعال در کانادا و استرالیا

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا