اعمال تعرفه 266 درصدی آمریکا بر روی ورق سرد چین از هفته آینده

اعمال تعرفه 266 درصدی آمریکا بر روی ورق سرد چین از هفته آینده

آمریکا در هفته آینده تعرفه 266 درصدی بر روی واردات ورق سرد چین را اجرایی میکند و حالا پای آقای Donald Trump معروف نیز به موضوع باز شده است. اما آیا این امر میتواند به نجات صنعت فولاد آن کشور کمک نماید؟

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از دفتر برنامه ریزی ایمیدرو، آمریکا در هفته آینده تعرفه 266 درصدی بر روی واردات ورق سرد چین را اجرایی میکند و حالا پای آقای Donald Trump معروف نیز به موضوع باز شده است. اما آیا این امر میتواند به نجات صنعت فولاد آن کشور کمک نماید؟
صادرات فولاد چین در سال 2015 معادل 112.4 میلیون تن بود و آمارها نشان می هد که آمریکا تنها 3 درصد سهم از این رقم داشته و وضع تعرفه تاثیری بر تولیدکنندگان چینی نخواهد داشت. آمار صادرات فولاد چین در ماه ژانویه 2016 نیز نشان میدهد این کشور 9.74 میلیون تن صادرات داشته که بالای متوسط 2015 است.
رشد صادرات چین همزمان با افت 35 درصدی قیمتها در سال 2015 عامل زیان 8 میلیارد دلاری آرسلورمیتال و 1.5 میلیارد دلاری شرکت فولاد آمریکا US Steel بوده است.
از طرفی این تعرفه باعث افزایش قیمت فولاد درون آمریکا شده و بقای فولادسازان را با تکیه بر بازار داخلی فعلا تضمین میکند، ولی در آمریکا علاوه بر قیمت، بازار نیز وضع خوشی ندارد و مدتهاست در وضعیت قرمز به سر میبرد. صنایعی مثل نفت و گاز که روزی مشتری اصلی فولاد بودند، فعلا در رکود به سر میبرند و سرمایه گذاری های توسعه ای را متوقف نموده اند. بعلاوه افت قیمت های صادراتی باعث عدم رقابت پذیری فولادسازان آمریکایی شده است و این 2 عامل نهایتا فولاد امریکا را با چالش های بیشتری در آینده نزدیک روبرو خواهد کرد.
بسیاری از مردم آمریکا، چین را عامل فشار بر اقتصاد این کشور از جمله  صنعت فولاد میدانند. تراز تجاری آمریکا و چین روزانه منفی 1 میلیارد دلار به نفع چین است و آقای دونالد ترامپ کاندید ریاست جمهوری قول داده تا با وضع عوارض بسیار سنگین، این مسیر را عوض کند. اما راهکار درازمدت بقای صنعت فولاد آمریکا کاهش ظرفیت تولید چین و رشد جهانی قیمت ها می باشد که حسب برنامه قرار است 150 میلیون تن ظرف 5 سال کاهش یابد و این موضوع بحث سفر وزیر دارایی امریکا و نخست وزیر چین در دیدار هفته جاری بوده است. البته تا تحقق این امر، فولاد آمریکا زیر فشار خواهد بود و حتی برخی ادعا دارند که این کاهش تاثیر جدی در افزایش قیمتهای جهانی نخواهد داشت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا