تعرفه ۲۶۶ درصدی آمریکا روی واردات ورق سرد چینی

تعرفه ۲۶۶ درصدی آمریکا روی واردات ورق سرد چینی

گروه صنایع معدنی >فولاد - آمریکا در هفته آینده تعرفه 266 درصدی روی واردات ورق سرد چین را اجرایی می‌کند و حالا پای دونالد ترامپ معروف نیز به موضوع باز شده است اما آیا این امر می‌تواند به نجات صنعت فولاد آمریکا کمک کند؟

به گزارش ماین نیوز، صادرات فولاد چین در سال 2015 معادل 112.4 میلیون تن بود و آمارها نشان از سهم تنها 3 درصدی آمریکا از این رقم داشته و وضع تعرفه تاثیری روی تولیدکنندگان چینی نخواهد داشت. آمار صادرات فولاد چین در ماه ژانویه 2016 نیز نشان می‌دهد این کشور 9.74 میلیون تن صادرات داشته که بالای متوسط 2015 است.

رشد صادرات چین همزمان با افت 35 درصدی قیمت‌ها در سال 2015 عامل زیان 8 میلیارد دلاری آرسلورمیتال و 1.5 میلیارد دلاری شرکت فولاد آمریکا (US Steel) بوده است و این تعرفه باعث افزایش قیمت فولاد درون آمریکا شده و بقای فولادسازان را با تکیه بر بازار داخلی فعلا تضمین می‌کند ولی در آمریکا علاوه بر قیمت، بازار نیز وضع خوشی ندارد و مدتها است در وضعیت قرمز به سر می‌برد.

صنایعی مثل نفت و گاز که روزی مشتری اصلی فولاد بودند، فعلا در رکود به سر می‌برند و سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای را متوقف کرده‌اند. به علاوه افت قیمت‌های صادراتی باعث عدم رقابت‌پذیری فولادسازان آمریکا شده است و این دو عامل نهایتا صنعت فولاد آمریکا را با چالش‌های بیشتری در آینده نزدیک روبرو خواهد کرد.

بسیاری از مردم آمریکا چین را عامل فشار بر اقتصاد این کشور از جمله صنعت فولاد می‌دانند. تراز تجاری آمریکا و چین روزانه منفی یک میلیارد دلار به نفع چین است و دونالد ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری قول داده تا با وضع عوارض بسیار سنگین، این مسیر را عوض کند اما راهکار درازمدت بقای صنعت فولاد آمریکا کاهش ظرفیت تولید چین و رشد جهانی قیمت‌ها است که حسب برنامه قرار است 150 میلیون تن ظرف 5 سال کاهش یابد و این موضوع بحث سفر وزیر دارایی آمریکا و نخست وزیر چین در دیدار هفته جاری بوده است. البته تا تحقق این امر، صنعت فولاد آمریکا زیر فشار خواهد بود و حتی برخی ادعا دارند که این کاهش تاثیر جدی در افزایش قیمت‌های جهانی نخواهد داشت.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا