نخستین بانک در اروپا همکاری با ایران را از سر گرفت

نخستین بانک در اروپا همکاری با ایران را از سر گرفت

روند عادی‌شدن مناسبات تجاری میان ایران و غرب همچنان پیش می‌رود. "بانک تجاری ایران و اروپا" فعالیت‌های خود را از سر گرفته ...

روند عادی‌شدن مناسبات تجاری میان ایران و غرب همچنان پیش می‌رود. "بانک تجاری ایران و اروپا" فعالیت‌های خود را از سر گرفته است. به دلیل تحریم‌ها پنج سال فعالیت این بانک متوقف شده بود.

به گزارش ایران جیب، پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران، یک بانک آلمانی بار دیگر در رابطه با ایران خدمات بانکی ارائه می‌دهد. از روز سه‌شنبه (1 مارس/ 11 اسفند) مشتریان می‌توانند از طریق "بانک تجاری ایران و اروپا" در هامبورگ پول به ایران واریز یا از ایران حواله‌های بانکی دریافت کنند.

گفتنی است که بانک یادشده پروانه‌ی آلمانی دارد ولی متعلق به ایران است. بازرگانان کشورمان این موسسه‌ی مالی را اوایل دهه‌ی 70 میلادی تاسیس کردند تا تجارت میان اروپا و ایران را تسهیل کنند.اما این بانک در پنج سال گذشته به خواب زمستانی فرورفته بود، زیرا در فهرست تحریم‌های غرب قرار داشت. غرب با تحریم‌های خود قصد داشت از گسترش برنامه‌ی ‌اتمی ایران جلوگیری کند، زیرا معتقد بود که کشورمان در پی دستیابی به بمب اتمی است. تحریم‌های غرب به اقتصاد ایران ضربات سنگینی وارد کرد. در نتیجه‌ی تحریم بانکی، بخش بزرگی از کارمندان بانک تجاری ایران و اروپا نیز بیکار و دارایی این بانک منجمد شد. ولی این بانک از اواسط ماه فوریه دوباره به سیستم بین‌المللی مراودات بانکی (سوئیفت) پیوسته و اکنون فعالیت‌های عادی خود را از سر می‌گیرد.

احتیاط بانک‌های بزرگ آلمانی

اقتصاد آلمان از بازگشت ایران به صحنه‌ی جهانی استقبال می‌کند و در انتظار بازگشت دورانی شکوفاست که در آن آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی کالا به ایران بود. اما شرکت‌های آلمانی تا کنون ناچار بوده‌اند بجز یک استثناء از پشتیبانی بانک‌های آلمانی صرفنظر کنند. حتی حواله‌های ساده‌ی بانکی ممکن نبوده‌اند و بانک‌ها برای معامله با ایران وامی در اختیار مشتریان نمی‌گذاشتند.

موسسات مالی اروپا زخم ‌خورده‌اند و حاضر نیستند دوباره ریسک کنند و هدف مجازات‌های مقامات قضایی آمریکا قرار گیرند. گفتنی است که هنوز بخشی از تحریم‌های آمریکا به قوت خود باقی هستند؛ از جمله به این دلیل که آمریکا جمهوری اسلامی را به پشتیبانی از تروریسم بین‌المللی متهم می‌کند.به همین دلیل شماری از بانک‌های بزرگ آلمان مانند "کومرتس بانک" و "دویچه بانک" که در گذشته ناچار شدند جریمه‌های سنگینی بپردازند، بسیار محتاطانه و تدافعی عمل می‌کنند.

معاون گابریل به کشورمان می آید

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان و معاون صدر اعظم این کشور، از سیاست محتاطانه‌ی بانک‌ها ناخشنود است، زیرا از آن بیم دارد که آلمان برای فتح بازارهای ایران از رقیبان خود عقب بیفتد.

به گزارش رسانه‌های آلمان، او بدین‌منظور اخیرا ماتیاس ماشنیگ، معاون وزارتخانه‌ی خود را برای نرم‌کردن موسسات مالی به سراغ آنها فرستاده است. البته از قرار معلوم او در این زمینه موفقیتی نداشته است.با این همه ماشنیگ آخر هفته‌ی آینده به تهران سفر خواهد کرد تا در یک کنفرانس مالی بزرگ شرکت و سخنرانی کند. ولی‌الله سیف، رئيس‌بانک مرکزی و عباس احمد آخوندی از دیگر شرکت‌کنندگان در این کنفرانس هستند.

سازماندهی این کنفرانس برعهده‌ی نادر مالکی است که شرکتی به نام خود دارد و به دلیل برگزاری "هفته‌ی مالی یورو" در فرانکفورت آوازه‌ای به هم زده است. مالکی در ایران متولد شده ولی از دهه‌ی 60 میلادی در آلمان زندگی می‌کند. او خواهان همکاری اقتصادی میان آلمان و ایران است و معتقد است که ایران بیش از همه مایل است با آلمان و اروپا تجارت داشته باشد.گفتنی است که صادرات آلمان به ایران به دلیل تحریم‌ها به 2.5 میلیارد یورو در سال کاهش یافته بود. ولی محافل اقتصادی انتظار دارند که با لغو تحریم‌ها این رقم در عرض پنج سال به 10 میلیارد یورو افزایش یابد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا