معاون وزیر راه و شهرسازی:

وام 160 میلیون تومانی مسکن محدودیت ندارد

وام 160 میلیون تومانی مسکن محدودیت ندارد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این که 160 میلیون تومانی مسکن محدودیت ندارد، نگرانی از افزایش حجم تقاضا و ایجاد شوک قیمت را بی مورد دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما اظهار کرد: مصوبه افزایش تسهیلات مسکن به زوجین اقدام خوبی بود که شورای پول و اعتبار انجام داد که به زودی به بانک‌ها ابلاغ و اجرایی می‌شود.

وی افزود: کسانی که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند باید ابتدا سپرده گذاری کنند تا بتوانند از این وام استفاده کنند.

مظاهریان در خصوص راهکارهایی برای کاهش مبلغ اقساط گفت: سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی گسترش بازار رهن است که بتوانیم حداقل 50 درصد از بهای خانه را وام بدهیم و نرخ بهره‌ها پایین باشد که در سال جاری گام اول از سوی بانک مسکن درخصوص تسهیلات مسکن یکم بررسی شد و گام دوم هم مصوبه اخیر بود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با کاهش نرخ سود سپرده گذاری در سال آینده نرخ بهره اقساط هم کاهش یابد.

در ادامه این برنامه ایرج رهبر عضو هیات رییسه کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه اخیر که تسهیلات مسکن را دو برابر کرده است می‌تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند گفت: تلاش خوبی برای افزایش تسهیلات صورت گرفت ولی یکی از موانع امکان بازپرداخت تسهیلات است که پرداخت ماهیانه دو میلیون و 300 هزار تومان برای بسیاری از زوج‌ها غیرممکن است لذا مدت زمان بازپرداخت آن که هم اکنون 12 سال است باید دو برابر شود.

رهبر مشکل دیگر این مصوبه را سقف اعتبارات عنوان و تصریح کرد: برای وام 80 میلیون تومانی اعلام شد که بیش از 82 هزار فقره پرداخت نخواهد شد. این در برابر یک و نیم میلیون واحد مسکونی که کشور سالیانه به آن نیاز دارد رقم ناچیزی است.

مظاهریان در این‌ باره گفت: محدودیتی برای پرداخت وام وجود ندارد. تاکنون 37 هزار نفر برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند و صندوقی که به این منظور اختصاص یافته می‌تواند جوابگوی سطح تقاضا باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این تسهیلات را با ارقام پرداخت اجاره مقایسه کرد و گفت: اگر یک واحد 240 میلیون تومانی را در نظر بگیریم زوج‌ها می توانند با دریافت این تسهیلات بیش از 60 درصد قیمت خانه را بپردازند و مابقی این مبلغ معادل اجاره بهایی است که هم‌اکنون پرداخت می‌کنند.

کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی طی سال‌های اخیر و نگرانی از لاغرشدن طرف عرضه سوال دیگری بود که مظاهریان آن را نگران‌کننده ندانست و گفت: این تسهیلات به نیمه دوم سال می‌رسد لذا نشانه خوبی برای تولیدکنندگان است که با شروع سال آینده اقدام به ساخت کنند و جوابگوی نیاز بازار باشند. این یک چرخه سالم اقتصادی است که از طریق راهکارهای نظام بانکی و افزایش ساخت و ساز، اشتغال ایجاد می شود و بخش مسکن رونق می‌گیرد.

ایرج رهبر نیز چندان نگران افزایش قیمت نبود. او بیان کرد:‌ با توجه به انباشت تولید در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

او البته این را هم گفت که نباید مساله عرضه فراموش شود. پیشنهاد انبوه سازان این است که وام‌ها به تولیدکنندگان داده شود و قابل انتقال به خریداران باشد. بدین ترتیب بازار مسکن از رکود خارج می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا