منفرد در گفت‌وگو با ماین نیوز پاسخ داد:

از بزرگترین طرح توسعه فولاد آلیاژی ایران چه خبر؟

از بزرگترین طرح توسعه فولاد آلیاژی ایران چه خبر؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر پروژه طرح یزد یک از سوی شرکت مهندسی برسو با اشاره به طرح یزد 1 در شرکت فولاد آلیاژی ایران اظهار کرد: در زمینه تامین مالی برنامه‌ای که از ابتدا دیده و دنبال می‌شد، تامین بخشی از منابع از طریق کنسرسیوم بانکی صنعت، معدن و توسعه صادرات بود که در حدود 118 میلیون و 400 هزار یورو محقق شد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، علی محمد منفرد گفت: نزدیک به 4 سال از مطالعات اقتصادی اولیه پروژه برسی شده که به بانک ارسال شده، گذشته است. بخش‌های ارزی تقریبا ثابت و 135 میلیون یورو بوده که البته باید دید بخش ارزی و ریالی را چطور در نظر می‌گیرند به همین دلیل کمی تفاوت در این میان وجود داشته و بین 130 یا 136 میلیون یورو در نوسان است.

به گفته منفرد اصلی‌ترین دلیل تاخیر در اجرای این پروژه موضوعات تامین مالی است.

خبرنگار ماین نیوز با علی محمد منفرد، مدیر پروژه طرح یزد یک از سوی شرکت مهندسی برسو گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

پروژه یزد یک در حال حاضر چند درصد پیشرفت داشته است؟

پیشرفت پروژه در حدود 23 درصد است اما نسبت به صحبتی که سال گذشته داشتیم، چندان پیشرفت جامعی صورت نگرفته است. با توجه به سیاست‌گذاری‌های در نظر گرفته شده، این پروژه در چندین قرارداد صنعتی و تعدادی قرارداد تاسیسات جانبی و عمومی انجام می‌شود. در زمینه تامین مالی نیز برنامه‌ای که از ابتدا دیده و دنبال می‌شد، تامین بخشی از منابع از طریق کنسرسیوم بانکی صنعت، معدن و توسعه صادرات بود که در حدود 118 میلیون و 400 هزار یورو محقق شد. البته آن بخشی که باید 3 قرارداد صنعتی اصلی را پوشش می‌داد و اعتبار اسنادی آن باز می‌شد، بیش از 2 سال پیش برای بخش اصلی فولادسازی انجام گرفت. این بخش از پروژه در حال انجام است و در حوزه تامین حدود 40 درصد پیشرفت داشته است و در حوزه مهندسی نیز حدود 80 درصد پیشرفت کرده است اما سایر بخش‌های طرح مانند قرارداد آبرسانی و کارخانه تولید گازهای صنعتی باید از منبع 118 میلیون و 400 هزار یورو کنسرسیوم بانکی استفاده کنند. علیرغم آنکه بخش بانکی آنها آماده است اما این طرح‌ها هنوز فعال نشده است.

اصلی‌ترین دلیل تاخیر پروژه چیست؟

اصلی‌ترین دلیل تاخیر پروژه موضوع منابع مالی کارفرما است.

مجموع منابع مالی چقدر است و چه میزان از آن تامین نشده است؟

نزدیک به 4 سال از مطالعات اقتصادی اولیه پروژه برسی شده که به بانک ارسال شده، گذشته است. بخش‌های ارزی تقریبا ثابت و 135 میلیون یورو بوده که البته باید دید بخش ارزی و ریالی را چطور در نظر می‌گیرند به همین دلیل کمی تفاوت در این میان وجود داشته و بین 130 یا 136 میلیون یورو در نوسان است. این رقم برای بخش ارزی است اما در بخش ریالی با توجه به برابری دلار و ارزهای خارجی که ایجاد شد، جهشی در بخش‌های ریالی به همراه داشت. در حال حاضر با توجه به تخمین‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که پروژه به 300 میلیارد تومان نیاز دارد. البته بخشی از آن انجام شده است. در واقع پروژه در حدود 80 میلیارد تومان به همراه پولی که بانک بابت قرارداد فعال پرداخت کرده است، پروژه با پیشرفت مالی همراه بوده است.

با اجرای طرح تا چه اندازه شاهد افزایش ظرفیت خواهیم بود؟

طرح برای تولید در فازی که صحبت کردیم، تعریف شده و تولید 700 هزار تن شمش فولاد آلیاژی است که به سبد محصولات فولاد آلیاژی اضافه می‌شود. در واقع این طرح در کنار طرح‌های توسعه که باید تعریف و اجرا شود، در مجموعه فولاد آلیاژی است که هم کارخانه فولاد آلیاژی را شامل می‌شود و هم طرح یزد یک کارخانه را برای تولید بیش از میلیون 100 هزار تن محصول فولادی بالانس می‌کند.

در حال حاضر ظرفیت فولاد آلیاژی چقدر است؟

در زمینه فولاد بستگی به درجه تولیدی، میزان ظرفیت متفاوت است اما اجرای این پروژه می‌تواند میزان ظرفیت را افزایش دهد. البته در حال حاضر کارخانه موجود 500 هزار تن ظرفیت تولید مذاب را در اختیار دارد و با اجرای یزد یک در زمینه فولاد خام این رقم بیش از 2 برابر افزایش خواهد یافت اما این تولید و تولید طرح یزد یک اگر بخواهد به سبد محصولات اضافه شود، نیازمند طرح‌های توسعه و توازن خواهد بود.

با توجه به ورود آقای قدیریان به شرکت فولاد آلیاژی ایران آیا جلسه‌ای با ایشان در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه یزد یک داشته‌اید؟

این افتخار را داشتیم که پروژه را تحت مدیریت آقای قدیریان پیش ببریم. چند جلسه هم با ایشان داشته‌ایم تا بتوانند راهکار درستی را برای تعاریف توسعه و تقدم و تاخر طرح‌ها و تامین مالی بخش کارفرما طرح یزد یک در نظر گرفته شود.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا