شیرانی در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

بومی‌سازی دستگاه واگن برگردان توسط فولاد تکنیک

بومی‌سازی دستگاه واگن برگردان توسط فولاد تکنیک

گروه صنایع معدنی >فولاد - واگن برگردان تیپ O با چهار محور و با استفاده از روش مهندسی معکوس توسط فولاد تکنیک در کشور بومی‌سازی شده است. البته از این دستگاه انواع و تیپ‌های دیگر همچون تیپ سی تایپ با ۶ محور وجود دارد که فولاد تکنیک قابلیت ساخت تمامی این تیپ‌ها را در اختیار دارد.

مجید شیرانی، معاون پروژه‌های شرکت فولاد تکنیک در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره ساخت این دستگاه اظهار کرد: این دستگاه، دستگاه واگن برگردان است که برای نخستین بار و به روش مهندسی معکوس در کشور بومی‌سازی شده است. در واقع سیستم ساخت آن براساس نمونه‌های خارجی موجود در کشور انجام شده است.

وی گفت: تمامی فرآیند مهندسی، ساخت، نصب و راه‌اندازی در یکی از پروژه‌های موجود در کشور توسط شرکت فولاد تکنیک اتفاق افتاد. این دستگاه برای نخستین بار در کشور ساخته شده و از تمام پتانسیل‌های داخلی چه در بحث مکانیکال و چه در بحث ماشینی در ساخت آن استفاده شده است.

به گفته شیرانی، بیشترین انرژی روی قسمت بومی‌سازی این دستگاه وجود داشته است. این دستگاه در دنیا تیپ‌های مختلفی دارد. تیپی که در ایران ساخته شده، تیپ O است. با توجه به اینکه برای بار اول در کشور ساخته می‌‌شود، ما خودمان به لحاظ کنترل و کیفی سختگیرانه‌تر عمل کرده‌ایم.

معاون پروژه‌های شرکت فولاد تکنیک درباره ظرفیت این دستگاه گفت: ظرفیت دقیق این تیپ دستگاه، ۶۰ تا ۸۰ تن مواد در ساعت است و در حال‌ حاضر این دستگاه در پروژه فولاد بردسیر ایرانیان متعلق به میدکو استفاده شده است.

در حال‌ حاضر نیاز فراوانی به واگن برگردان در کشور احساس می‌شود. شیرانی درباره میزان برآورد بازار استفاده از این دستگاه افزود: هم در پروژه‌هایی که زمینه فولاد و هم در پروژه‌هایی که در زمینه حمل ‌و نقل و بارگیری کار می‌‌کنند، این دستگاه قابل استفاده است. در بیشتر بنادر و کارخانه‌های فولاد این نیاز قابل مشاهده است. در نتیجه بازار مصرفی بزرگی در داخل کشور دارد.

وی درباره زمینه استفاده از این دستگاه بیان کرد: این دستگاه برای آنچه که با واگن حمل و باید تخلیه شود، قابل استفاده خواهد بود. در واقع این دستگاه برای گندله، کنسانتره و هر آنچه که مربوط به فولاد است، از جمله سنگ آهن و دیگر مواد استفاده می‌‌شود.

شیرانی در پاسخ به این سوال که برای بومی‌‌سازی این دستگاه چقدر زمان صرف شد؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه فاز اول و مرحله مهندسی آن باید با دقت فراوانی انجام می‌شد، مرحله اول تا نصب و راه‌‌اندازی حداکثر ظرف ۷ ماه قابل اجرا است.

معاون پروژه‌های شرکت فولاد تکنیک ادامه داد: پیش از این واگن برگردان از کشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا روسیه وارد کشور می‌شد اما در حال ‌حاضر فولاد تکنیک نسبت به ساخت، نصب، راه‌‌اندازی و خدمات پس از فروش این دستگاه در کشور اعلام آمادگی کرده است. در واقع می‌توانیم پشتیبانی لازم در این موضوع را داشته باشیم.


گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا