رئیس ستاد ملی سال جهانی نور تاکید کرد:

بیوفتونیک ضروری برای آینده صنعت کشور

بیوفتونیک ضروری برای آینده صنعت کشور

تهران- ایرنا- رئیس ستاد ملی سال جهانی نور گفت: کشورهای پیشرفته، پیشرفت زیادی در حوزه بیوفوتونیک داشته اند که اگر همگام با آنها پیش نرویم، در آینده قدرت رقابت نخواهیم داشت و صنعت وضعیت نامطلوبی پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر حبیب الله تجلی عصر چهارشنبه در مراسم ملی اختتامیه سال جهانی نور در ایران که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، یکی از تحولات بزرگ سده گذشته را ظهور رشته فوتونیک برشمرد و افزود: در فوتونیک جهت انتقال، پردازش و ذخیره اطلاعات به جای الکترون ها از فوتون ها استفاده می شود و نتیجه آن، افزایش سرعت و ظرفیت در فناوری اطلاعات است.
وی با اشاره به این که فوتونیک تمام فناوری های مبتنی بر نور را در بر می گیرد، گفت: ارزش بازار جهانی فوتونیک بالغ بر 150 میلیارد دلار است و این بازار دو هزار و 750 شرکت در 45 کشور جهان را در بر دارد. این شرکت ها بالغ بر 700 هزار شغل ایجاد کرده اند و LED، لیزر، آشکارساز، سنسور، عدسی، منشور و سلول های خورشیدی از جمله محصولات آنها هستند.
تجلی در خصوص فعالیت های انجام گرفته در سال جهانی نور در کل دنیا به برگزاری بیش از پنج هزار فعالیت شامل کنفرانس های علمی، نمایشگاه، کارگاه، جشنواره و غیره در 148 کشور جهان اشاره کرد و گفت: همچنین در این سال بیش از 15 هزار گزارش رسانه ای در 120 کشور جهان در زمینه نور منتشر شد.
وی اعلام سال جهانی نور را فرصت بزرگی برای همسوسازی فعالیت های انجام یافته در سراسر جهان عنوان کرد و گفت: این سال زمینه مناسبی برای توسعه پتانسیل های انقلابی تکنولوژی های مرتبط با نور ایجاد کرد.
رئیس ستاد ملی سال جهانی نور از جمله اقدامات انجام یافته توسط ستاد ملی سال جهانی نور در ایران را تشکیل این ستاد در سال 1393، عضویت در سال جهانی نور و هماهنگ سازی با دبیرخانه سال جهانی نور، تشکیل ستادهای اجرایی استان ها، تدوین و اعلام برنامه های ستاد ملی سال جهانی نور به شبکه جهانی و عضویت جمهوری اسلامی ایران، برشمرد.

**سال نور فرصتی برای مشارکت نسل های بعد در حوزه علم
مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم سال نور و رویدادهای مشابه را فرصتی برای اندیشیدن به راهکارها برای جلب مشارکت نسل های آتی در حوزه علم دانست.
دکتر رضا منصوری با اشاره به نقش محوری ایرانیان باستان در تولید علم و پیشتازی کنونی جهان در این عرصه، ادامه داد: باید از این سال جهانی عبرت بگیریم و منتظر اتفاقات خوب باشیم.
در پایان این مراسم از 36 نفر که در زمینه فعالیت های ستاد ملی سال جهانی نور در ایران همکاری داشتند، با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

**سال جهانی نور
نقش نور در نمایش زیبایی ها، حضور نور در تمام زمینه های زندگی انسان ها همچون کشاورزی، تکنولوژی، پزشکی، ارتباطات، هنر و فرهنگ و حتی فعالیت های سرگرمی و نیز پیوند نور و هنر برای به تصویر کشیدن جاذبه های فرهنگی-تاریخی و روح بخشیدن به حیات شهرها، آن را به عنصر جدایی ناپذیر زندگی انسان ها و شاخصی برای ارزیابی کیفیت زندگی تبدیل کرده است. به دلیل ضرورت و اهمیت نور در همه فعالیت های انسانی، سال ۲۰۱۵ توسط سازمان یونسکو با همکاری سازمان ملل به نام سال جهانی نور نامگذاری شد تا در کنار آشنا کردن مردم جهان با نقش نور، زمینه هایی را که به وسیله آن می توان از نور در جهت بهبود زندگی انسان ها استفاده کرد، برجسته ساخت و از آن بهره برد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا