ایده ها وکاربرد فناوری اطلاعات در بانکهای خارجی

ایده ها وکاربرد فناوری اطلاعات در بانکهای خارجی

اقتصاد > اقتصاد کلان - *فرزاد رمضانی راد

صنعت بانکداری ایران در سال ۲۰۱۶ وارد فاز جدیدی از فعالیت در عرصه های بین المللی خواهد شد. مدیریت با تحلیل کسب‌وکار هوشمند در صنعت بانکداری  دربستر IT یکی از موضوعات مهمی است که می توان از ان برای پیشبرد اهداف بانکی بهره برد.

در توسعه مدل کسب وکار بانک ها وخلق محصولات و خدمات جدید، بهبود فرآیندهای پشتیبانی از زنجیره ارزش سازمان، غیر قابل انکار است.

مدیریت داده های بزرگ، تکنیک‌های پردازش داده امکان تصمیم گیری برای انتخاب محصول مطلوب برای مشتری را با احتمال هزینه شکست کمتر فراهم می سازند و بسترساز هوش تجاری بانک خواهند بود.

 

بانکداری مجازی

بانک BMO،ادغام تکنولوژی با حس لامسه انسان

آنچه در اولین لحظه ورود به شعب بانک BMO به نظر می‌رسد تعداد کم کارکنان آن است. البته این موضوع نگران کننده نیست چون جای کارکنان را باجه‌ها و گیشه‌های بانکداری مجازی و اینترنتی پر کرده اند. مشتریان می‌توانند از طریق ویدیو بانک با مشاوران بانک خود صحبت کرده و عملیات بانکی خود را از طریق دستگاهای خودپرداز و خود دریافت تمام الکترونیکی انجام دهند.همچنین سیستم‌های جدید این بانک پاسخگویی برای مشتریانی که برای اخذ وام، پرداخت قبوض و .... به بانک مراجعه می‌کنند را راحت کرده است.

Bank of China مدرنیزه کردن تجارب مشتریان

در همه جای شعب این بانک افرادی را می‌بینید که پاسخگوی مشتریان هستند، در واقع کارمندان این بانک در عین حالی که بانکداری مجازی را تبلیغ می‌کنند به بانکداری سنتی نیز پایبندند. همکاری این بانک بزرگ دولتی چین با اپراتورهای مختلف تلفن همراه در چین، فرصتهای خوبی را برای این بانک بوجود آورده است. این همان چیزی است که در طراحی شعبه‌هایش نیز به وفور مشاهده می‌شود.

بانکداری باز

Open Banking که تحت عناوین بانکداری باز می شود یکی از گرایشهای جدید بانکداری در جهان است که توجه بسیاری از بانکهای بزرگ را به خود جلب نموده است. این گرایش جدید باعث تعامل هر چه بیشتر مشتریان در امر بانکداری و برنامه های کاربردی آن می گردد و تولید آنها را از انحصار بانک خارج می کند. همچنین شخصی سازی و برآورده شدن نیازهای خاص هر مشتری به راحتی امکانپذیر شده و ارزش افزوده بالقوه بالایی برای موسسات پولی و بانکها به همراه خواهد داشت.

الزامات بانکداری باز

الزامات بانکداری باز را شامل استانداردسازی، معماری مناسب و حاکمیت فناوری اطلاعات دانستند و بر لزوم فرهنگ‌سازی درست برای حرکت به سمت بانکداری باز تاکید داشتند.بانکداری باز یکی از گرایشهای جدید بانکداری در جهان می باشدکه تا کنون در ایران مورد توجه قرار نگرفته این سرویس توسط نیمی از بانکهای بزرگ دنیا تا پایان سال 2016 ارائه شده است. طبق پیش بینی خواهد گشت که نشان دهنده اهمیت آن  می باشد.

برخی مزایا از منظر مشتری وبانک ها می توان دریافت خدمات مبتنی بر نیاز، افزایش سرعت پاسخگویی به نیازهای متغیر کسب‌وکار وکسب سود را برشمرد.

پیشنهادات کاربردی دربهبود کسب وکارصنعت بانکداری در بستر IT

*  استفاده از یک چارچوب اطلاعاتی جامعه ویکپارچه  مدل کسب وکار مبتنی  استانداردهای معتبربین الملی IFW -IBM-BIAN

*  استقاده از پیامک در مکان یابی شعب

*  کارکرد پیامک دربازاریابی خدمات بانکی

*  نصب وراه اندازی دستگاه خود دریافت ریالی ودر فاز نخست جهت استفاده برای مشتریان ارزنده

*  ایجاد وراه اندازی خود پردازهای بیومتریک

*  سرعت درپرداخت الکترونیکی (کیف پول الکترونیکی) با استفاده از تکنولوژی Near Field Communication، (NFC)

* مدیریت فناوری اطلاعات سبز (نقش فناوری اطلاعات در محیط زیست) :با پیشرفت تکنولوژی درزمینه فناوری اطلاعات وارتباطات وهمچنین توسعه خدمات بانکداری اینترنتی ومجازی، بررسی وامکان سنجی به منظور اجرا وپیاده سازی  پروژه ای به عنوان مدیریت سبز (نقش فناوری اطلاعات در محیط زیست) برای بررسی از ریسک ها ومخاطرات احتمالی در بانک ها  می بایست مورد توجه قرار گیرد.

 کانال جدیدی برای ارائه خدمات بانکی دستگاه های  مجازی (VTM)

معماری داده‌های بانکی نیزارتقاء یافته است واز درهم پیچیدگی به یک سامانه متمرکز تغییر کرده است؛ امروزه تمام اطلاعات به صورت متمرکز در یک نگاه دیده می‌شوند.این دستگاه تحویلدار مجازی (VTM) ترکیبی از خودپرداز، باجه بانکی و تکنولوژی کنفرانس دوربین مجازی است.این دستگاه انعطاف پذیری برای انجام بسیاری از خدمات بانکی را با کمک یک متخصص از راه فراهم می‌کند با یک راه‌حل نوآورانه به‌عنوان کانال جدیدی برای ارائه خدمات بانکی شناخته‌شده است و یکپارچگی مطلوبی از فناوری‌های ارتباطی و ابزارهای مالی ایجاد کرده است.

با یکپارچه‌سازی امکان ارتباط ویدئویی اچ‌دی، مراقبت ویدئویی، پایانه‌های خودکار مالی، امضای دستی رمز شده، شناسایی با کارت و ارتباط ویدئویی رودررو بسیاری از خدمات عرضه‌شده در شکل سنتی بانک‌ها می‌تواند توسط VTM عرضه شود.

چالش‌های حضور در سطح بین‌المللی

ضرورت رعایت استانداردهای بین المللی و قوانین نظارت جهانی، ارتقای فناوری بانکی و زیرساخت‌های موجود، بازبینی در شبکه شعب و ساختار بانک، بازبینی و تکوین مقررات بانکی و بانکداری بین‌الملل، ارتقای سطح دانش حرفه‌ای و توان کارشناسی و تقویت شاخص‌های بهره‌وری مالی و خدمات رسانی عنوان کرد.

یکی از محورهای کسب و کار اصلی بانک در سال جاری، پیشگامی در بازار است که می تواند بخشی از آن به فعالیت های امور بین الملل بازگردد.لذا ورود صنعت بانکداری در عرصه بین المللی سبب افزایش قدرت رقابت بین بانک ها وورود فناوری وسرمایه خارجی در شرایط پسا تحریم می گردد.

پارادایم های تغییر در مدل کسب وکار بانک می بایست حوزه فناوری اطلاعات  رابه عنوان خطوط راهبردی و استراتژیک کسب وکار در صنعت بانکداری درنظر گیردلذا در این راستا  افزایش یکپارچگی سیستم های نرم افزاری،بهبود مستمرخدمات بانکداری الکترونیک به خصوص درکانال های غیر حضوری و ارتقای کیفیت زیرساخت های فناوری اطلاعات در راس خطوط راهبردی  حائز اهمیت است.

 

*کارشناس ارشد اداره کل زیر ساخت ونرم افزار بانک ملت

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا