در نشست هم‌اندیشی با حضور مقامات بورس ترکیه بررسی شد

زمینه‌های همکاری مشترک میان فرابورس ایران و بورس استانبول

زمینه‌های همکاری مشترک میان فرابورس ایران و بورس استانبول

مدیران فرابورس ایران در نشست هم‌اندیشی با مقامات بورس استانبول، زمینه‌های همکاری مشترک میان این دو نهاد مالی را بررسی کردند.

 

مدیران فرابورس ایران در نشست هم‌اندیشی با مقامات بورس استانبول، زمینه‌های همکاری مشترک میان این دو نهاد مالی را بررسی کردند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از  فرابورس ایران، در این نشست که با موضوع «بررسی محورهای همکاری‌ مشترک» برگزار شد، مدیران فرابورس ایران و بورس استانبول به تشریح ارکان بازارها و ابزارهای خود پرداختند و مواردی همچون به اشتراک‌گذاری تکنولوژی، پذیرش دوگانه شرکت‌ها، انواع صکوک و اوراق بهادار را از جمله زمینه‌های همکاری میان دو طرف عنوان کردند.

در این دیدار، مقامات بورس استانبول به تشریح جایگاه این بورس در میان دیگر بورس‌های جهان پرداختند که بر این اساس اعلام شد بورس استانبول از پنج بازار تحت عنوان‌های بازار سهام، اوراق بدهی، اوراق مشتقه، بازار فلزات گرانبها و بازار اختصاصی (private market) تشکیل شده است.

در ادامه ،مدیر بازاریابی و فروش بورس استانبول با بیان اینکه این بورس سومین بورس دنیا به لحاظ سرعت گردش سهام (ارزش معاملات یک سهم به ارزش بازاری آن شرکت) است، گفت: در میان بازارهای بزرگ سازمان یافته اوراق قرضه در دنیا در جایگاه پنجم قرار داریم. همچنین به لحاظ حجم معاملات نیز در میان بورس‌های منطقه (اروپای شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای مرکزی) در جایگاه نخست ایستاده‌ایم.

به گفته وی در سال 2015 میلادی، ارزش بازار و معاملات بورس استانبول به ترتیب به 220 و 382 میلیارد دلار رسیده که حاکی از کسب رتبه ششم بالاترین ارزش معاملات در میان بورس‌های اروپایی است.

در همین حال از سوی مدیران فرابورس ایران نیز بازارها و ابزارهای فرابورس تشریح و اعلام شد در بازارهای پنج‌گانه فرابورس ایران، انواع اوراق بهادار شامل سهام شرکت‌ها، صکوک، اوراق مرابحه، استصناع، اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و ... معامله می‌شود.

به منظور آشنایی مقامات بورس استانبول با ساختار فرابورس ایران عنوان شد: در بازارهای اول و دوم، معاملات سهام شرکت‌های سهامی عام انجام می‌شود. بازار سوم (بازار عرضه) بستری برای عرضه اوراق بهاداری مانند سهام شرکت‌های سهامی، حق تقدم سهام، پذیره‌نویسی سهام و سایر اوراق بهادار است. در بازار ابزارهای نوین مالی کلیه ابزارهای مالی مانند انواع اوراق مشارکت، انواع گواهی سرمایه‌گذاری و انواع صکوک معامله شده و بازار پایه، به‌عنوان پنجمین بازار فرابورس، تنها برای نقل و انتقال سهام سایر شرکت‌های سهامی عام را که امکان پذیرش در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس ندارند، شکل گرفته است.

چشم‌انداز روشن همکاری‌های دو جانبه

در این نشست همچنین مقامات بورس استانبول با بیان اینکه یک بانک بین‌المللی در این کشور خدمات تسویه وجوه و عملیات پایاپای را انجام می‌دهد، اظهار کردند: این بورس در نوع خود یکی از بهترین تکنولوژی‌های دنیا را به واسطه ارتباط موثر تکنولوژیکی با بورس‌های توسعه یافته در سطح جهان در اختیار دارد و در این زمینه فرابورس ایران و بورس استانبول می‌توانند چنین تکنولوژی و دانشی را به اشتراک بگذارند. در همین حال مقامات فرابورس ایران و بورس ترکیه، پذیرش دوگانه شرکت‌ها، انواع صکوک و اوراق بهادار را نیز از دیگر جنبه‌های مشترک همکاری میان دو طرف عنوان و ابراز امیدواری کردند، در دیدارهای بعدی اقدامات موثری در راستای تحقق این گونه همکاری‌ها برداشته شود.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا