متأسفم اوپک

رکورد 43 ساله تولید نفت امریکا

رکورد 43 ساله تولید نفت امریکا

مت اگان/تحلیل‌گر

متأسفم اوپک! انقلاب نفت در ایالات متحده امریکا هنوز نفس می‌کشد.

بر اساس آمار و ارقام رسمی و دولتی، ایالات متحده امریکا به طور متوسط 9میلیون و 430هزار بشکه در روز در سال گذشته نفت تولید کرده است. این میزان تولید از سال 1972 تا کنون، بالاترین میزان بوده است و از سال 2008 تا کنون نیز رشد 89درصدی را تجربه کرده است.

قیمت‌ها بیش از‌ آنچه اعضای اوپک تصورش را می‌کردند، سقوط کرد. ماه گذشته قیمت نفت به 26دلار در ازای هر بشکه رسید. این یعنی کاهش 75 درصدی قیمت نفت از میانه سال 2014 تا کنون

سقوط قیمت نفت باعث شده تولید آن در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کند. اما نفت از آنچه دیگران تصور می‌کردند بسیار بهتر عمل کرده است.

جیسون بردوف استاد دانشگاه کلمبیا و مشاور پیشین اوباما در امور انرژی می‌گوید: «صنعت نفت در ایالات متحده امریکا، انعطاف بسیار جالبی را از خود نشان داده است.»

انقلاب نفت شیل، به مصرف‌کنندگان یک امتیاز داده است و آن کاهش قیمت بنزین است که اکنون در امریکا 2دلار در ازای هر گالن است. علاوه بر آن، نفت شیل کشور امریکا را به یکی از بازیگران اصلی نفتی در جهان تبدیل کرده است و در کنار عربستان سعودی و روسیه قرار داده است.

اما مهم‌ترین نکته این است که بازی نفت شیل به مازاد عرضه بیشتر در بازار کمک کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) با رهبری عربستان سعودی از نوامبر 2014 تصمیم گرفت با شیل مبارزه کند و سهم خود را در بازار نفت حفظ کند. این مسئله باعث کاهش بیشتر قیمت نفت شد؛ اما نتوانست آنطور که باید مقابل تولید نفت امریکا بایستد.

قیمت‌ها بیش از‌ آنچه اعضای اوپک تصورش را می‌کردند، سقوط کرد. ماه گذشته قیمت نفت به 26دلار در ازای هر بشکه رسید. این یعنی کاهش 75 درصدی قیمت نفت از میانه سال 2014 تا کنون.

اما این استراتژی اوپک موفق نشد انقلاب نفت در امریکا را از بین ببرد. نفت شیل حداقل تا کنون جان سالم به در برده است. علیرغم کاهش شدید قیمت نفت، تولید آن در سال گذشته 8درصد افزایش یافته است و از سال 2012 تا کنون 45درصد افزایش داشته است.

افزایش تولید نفت در امریکا از پیشرفت تکنولوژی ناشی شده است. علاوه بر آن بسیاری از شرکت‌های نفتی علاوه بر کاهش هزینه‌ها، اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند که همین امر باعث شده در این شرایط دوام بیاورند و به تولید نفت خود همچنان ادامه داده‌اند.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا