فرشاد در گفت‌وگو با ماین نیوز تشریح کرد:

چشم‌انداز فولادی جزیره قشم

چشم‌انداز فولادی جزیره قشم

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در جزیره قشم برای توسعه صنعت فولاد اظهار کرد: جزیره قشم در حال حاضر تنها فرصت‌های تجاری واردات کالا‌هایی همچون پوشاک و ... را در اختیار دارد در صورتی که بزرگی جزیره فرصت‌های بسیار خوب فنی و اقتصادی را فراهم کرده است. من مطمئن هستم طی 20 سال آینده، نگرش به آینده جزیره قشم یکی از فرصت‌های تردیدناپذیر برای علاقه‌مندان به مشارکت و سرمایه‌گذاری را در این منطقه مهیا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، به گفته اسداله فرشاد در منطقه صحار در عمان واله از برزیل کنسانتره سنگ آهن وارد کرده و در آن منطقه 9 میلیون تن گندله تولید کرده و تمامی آن‌را صادر می‌کند، حال نباید این چنین فرصت‌هایی برای ما اقتصادی باشد؟

خبرنگار ماین نیوز با اسداله فرشاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

درباره آخرین وضعیت پروژه فولاد قشم توضیح بفرمایید.

شرکت توسعه فولاد قشم بطور اساسی مراحل قانونی ثبت را طی کرده است و آقای مهندس حسنی به عنوان مدیرعامل توسعه فولاد قشم انتخاب شدند. همچنین کار مطالعات جامع زنجیره ارزش فولاد در این شرکت تبیین شد و مطالعات از سوی شرکت‌های CPG آلمان با مشارکت رولند برگر و دو شرکت دیگر و گروه اس ام اس و مجموعه‌های مک للن، آتکینز و شرکت هچ به عنوان چهار شرکت بین‌المللی در مناقصه ارائه مطالعات قابل پذیرش بانک (Bankable Report) شرکت کرده‌اند، در حال انجام است. زیرا پیش‌بینی سرمایه‌گذاران و سهامداران این است که بخشی از سهام را به متقاضیان امر فاینانس و یا مشارکت‌ واگذار کنند. پیشنهاداتی هم از گروه‌هایی که پس از موفقیت در برجام به ایران سفر کرده‌اند، مطرح و آنها در این سفر به شرکت و سهامداران نیز مراجعه کردند. دکتر کرباسیان نیز اعلام کردند شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران برای فرصت‌های مطلوب با وی دیدار داشته و اظهار علاقه‌مندی کرده‌اند. همانطور که می‌دانید جزیره قشم یک جزیره بزرگ بوده و فرصت‌های تریدناپذیر برای سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد. شاید بیشتر این تصور وجود داشت که ویژگی‌های جزیره کیش بیشتر در حوزه توریستی و تجاری است اما در منطقه قشم به دلیل برخورداری از منابع گاز طبیعی در داخل جزیره امکان اینکه از ارزش افزوده حامل‌های انرژی برخوردار شویم، وجود دارد. مطالعاتی که شرکت سوئدی سوکو سال‌ها قبل و شرکت کوبه ژاپن در سال‌های 1366 تا 1370 نشان‌دهنده توجیه قوی برای احداث زنجیره ارزش فولاد به ویژه در بخش احیای مستقیم برای احداث 5 مگامدول یک میلیون تن (در آن زمان) بوده که البته در حال حاضر سوپرمگامدول‌های 2 میلیون تنی به بالا مطرح است. حال شرکت کوبه ژاپن به دلیل برخورداری از دانش فنی و لایسنس احیای مستقیم اظهار آمادگی کرده تا در مراحل ساخت و احداث مشارکت داشته باشد. البته با توجه به اینکه مطالعاتی نهایی نشده احتمال انجام زودتر پروژه گندله‌سازی وجود دارد؛ بنابراین با تجهیز دو اسکله‌ای که موجود در منطقه مشابه بارکو و مجهز کردن به سیستم‌های انباشت و برداشت، این فرصت ایجاد می‌شود تا از 2 اسکله موجود به نحو مطلوب بهره‌برداری شود. جزیره قشم در حال حاضر تنها فرصت‌های تجاری واردات کالا‌هایی همچون پوشاک و... را در اختیار دارد در صورتی که بزرگی جزیره فرصت‌های بسیار خوب فنی و اقتصادی را فراهم کرده است. من مطمئن هستم طی 20 سال آینده، نگرش به آینده جزیره قشم یکی از فرصت‌های تردیدناپذیر برای علاقه‌مندان به مشارکت و سرمایه‌گذاری را در این منطقه مهیا می‌کند. اگر نگاهی به عمان و منطقه صحار داشته باشید خواهید دید، واله طرح 9 میلیون تنی گندله را در این منطقه اجرا کرده است. در حالی که این منطقه فرصت احداث میدرکس یا یک مگامدول را به دلیل نداشتن گاز در اختیار ندارد. در نتیجه اگر فرصت‌های جزیره قشم را با منطقه صحار مقایسه کنید، خواهید دید قشم از مزیت‌های بسیار فراوانی برخوردار است. در حال حاضر پروژه‌های احداث یک نیروگاه 500 مگاواتی توسط شرکت غدیر در حال اجرا است در صورتی که یک نیروگاه 50 مگاواتی و آب شیرین کن 130 لیتر بر ثانیه آب شیرین تولید می‌کند که فرصت خوبی برای صنعت است اما متاسفانه استفاده مطلوبی از این فرصت‌ها انجام نگرفته در نتیجه آینده بطور قطعی به منطقه قشم تعلق خواهد داشت. البته گاهی مسائل مربوط به محیط زیست به ویژه در ارتباط با جنگل‌های حرا مطرح می‌شود. اما خوب است بدانید احیای مستقیم و گندله‌سازی جزو صنایع پاک بوده که هیچ دغدغه زیست محیطی در رابطه با آنها وجود ندارد.

مجوز محیط زیست برای فعالیت در این منطقه گرفته شده است؟

در حال حاضر مطالعات زیست محیطی در دست انجام است اما هنوز مجوز زیست محیطی گرفته نشده است.

ظرفیت پروژه‌ها به چه میزان است؟

5 میلیون تن گندله، 2 اسکله 5 میلیون تنی و 2 مگامدول 1.7 میلیون تن و 1.5 احیاء میزان ظرفیت طرح‌های موجود در منطقه است که در فاز1 در نظر گرفته شده‌اند. امیدوار هستیم تا پایان سال 1395 مطالعات بانکی قابل ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی برای فاینانس و یا مشارکت ارائه شود.

سهامداران اصلی طرح چه شرکت‌هایی هستند؟

40 درصد سهام به لحاظ تامین مواد اولیه متعلق به شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر است زیرا این مجموعه فرصت‌های بی‌نظیری به لحاظ پتانسیل تولید کنسانتره سنگ آهن و گندله در اختیار دارد؛ بطوری که در حال حاضر نیز این شرکت 2 پروژه گندله‌سازی با ظرفیت 5 میلیون تن را در دست احداث دارد و 5 میلیون تن گندله‌سازی گهر زمین نیز به بهره‌برداری می‌رسد و شرکت میدکو نیز طرح گندله‌سازی را در این منطقه دارد، در نتیجه بیش از 20 میلیون تن ظرفیت گندله‌سازی در آن منطقه وجود دارد. 2 خط راه‌آهن از سیرجان به بندرعباس در منطقه وجود دارد که فرصت بهره‌برداری از مزیت‌های سرزمین اصلی برای این طرح فراهم کرده است. طرح احداث پل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی نیز در حال اجرا است و با اجرای این پروژه اگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قشم فراهم نشود، هزینه مصرفی برای ساخت این پل را زیر سوال برده است زیرا نوعی زیرساخت برای منطقه محسوب می‌شود. ستاد اجرایی فرمان از طریق شرکت توسعه صنعت و معدن مفید با سهم 20 درصدی، گروه مالی بانک ملت با سهم 10 درصدی، سرمایه‌گذاری غدیر و آهن فولاد ایرانیان در مجموع با 20 درصد سهام و شرکت توسعه بانک سینا با 10 درصد دیگر سهامداران این طرح هستند.

مشکل فعلی صنعت فولاد کشور را چه می‌دانید؟

در حال حاضر مشکل جدی زنجیره ارزش افزوده فولاد ایران موضوع صادرات است. باید اقدامات لازم برای توسعه صادرات انجام شود. درعمان واله از برزیل کنسانتره سنگ آهن وارد کرده و در این منطقه منطقه 9 میلیون تن گندله تولید کرده و تمامی آن‌را صادر می‌کند حال نباید چنین فرصت‌هایی برای ما اقتصادی باشد؟

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا