نگاهی به کارنامه یکساله و بازدهی صندوقهای سرمایه گذاری در بورس تهران؛

بازدهی مطلوب و قابل توجه صندوقهای مشترک سرمایه گذاری

بازدهی مطلوب و قابل توجه صندوقهای مشترک سرمایه گذاری

در این میان، صندوق سرمایه گذاری نقش جهان با کسب بازدهی 67.5 درصدی در بازه زمانی یکساله، بعنوان برترین و بهترین صندوق سرمایه گذاری بازار به جامعه سهامداران کشور معرفی شده است.

 

*حافظ عزیزی نقش، سرپرست واحد تحلیل و مطالعات اقتصادی -

کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
 

با بازگشت رونق به بازار سهام، شاهد احیا و رشد و بازدهی مطلوب بسیاری از صندوقهای مشترک سرمایه گذاری در عرصه پهناوری به نام بورس اوراق بهادار تهران هستیم. بطوریکه بازدهی سه صندوق برتر بازار با کارنامه یکساله بیش از 50 درصد بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در این میان، صندوق سرمایه گذاری نقش جهان (متعلق به کارگزاری اردیبهشت ایرانیان) با کسب بازدهی 67.5 درصدی در بازه زمانی یکساله، بعنوان برترین و بهترین صندوق سرمایه گذاری بازار به جامعه سهامداران کشور معرفی شده است. دو صندوق پربازده دیگر به نام های پارس گستر با 65.8 درصد و کارآفرینان برتر آینده با 60 درصد در رتبه دوم و سوم این جایگاه قرار گرفته اند.

کارنامه و بازدهی 20 صندوق برتر بازار سرمایه ایران به نقل از سایت فیپیران (ارگان رسمی سازمان بورس)

 


 

منبع
http://www.fipiran.com/Fund/MFComparing/1

 

 مزایای صندوق های سرمایه گذاری:

1- مدیریت حرفه ای سرمایه: یکی از مزایای مهم صندوق های سرمایه گذاری آن است که توسط گروهی از تحلیل گران و افراد حرفه ای مدیریت می شوند و همین مساله نکته ی بسیار مهمی برای سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد و غیر حرفه ای به شمار می رود تا بدین گونه فردی را برای سرمایه گذاری و مدیریت بر سرمایه شان بگمارند.

2-تنوع: براساس تئوری های مالی با افزایش تنوع در سرمایه گذاری می توان خطر سرمایه گذاری را کاهش داد و کاهش قیمت یک سهم را با افزایش در سایر اوراق بهادار جبران کرد. معمولاً سبد صندوق های سرمایه گذاری حاوی ده ها سهم و یا اوراق مشارکت متنوع است تا خطر سرمایه گذاری به حداقل برسد در حالیکه چنین تنوعی برای سرمایه گذاران خرد براحتی میسر نمی شود.

3-سادگی: سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ساده است و نیازی به تحلیل های پیچیده ندارد ، همچنین خرید و فروش سهام صندوق بسهولت انجام میشود.

4- نقدینگی: صندوق این امکان را به شما میدهد که در سریع ترین زمان ممکن پول خود را نقد کرده و برای فروش واحدهای سرمایه گذاری خود با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری بسیار متنوعی در سطح جهان وجود دارد. ولی به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری در سه دسته از ابزارهای مالی سرمایه گذاری می کنند: اوراق دارایی (سهام)، اوراق بدهی (اوراق قرضه شرکتی) و اوراق قرضه، مشارکت دولتی (بدون ریسک)
بازده صندوق های سرمایه گذاری
بازدهی در صندوقها با استفاده از ارزش خالص دارایی یا
NAV ارزیابی شده و واحدهای آن قیمت گذاری می شوند. یکی از انواع معروف صندوق های سرمایه گذاری، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (Exchange Traded Fund) یا ETF نام دارد که گرچه مانند صندوق های سرمایه گذاری معمولی است ولی مانند یک سهم در بازار سرمایه معامله و قیمت آن در نتیجه ی عرضه و تقاضا مشخص می شود.

عملکرد و کارنامه یکساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران: بازدهی مناسب صندوقهای سرمایه گذاری می تواند باعث جذب میلیاردها تومان از سرمایه های سرگردان جامعه بسوی آنها باشد. با اجرایی شدن توافق برجام ،انتظار می رود که شاهد رشد و بازدهی مطلوب این صندوقها در بورس کشور باشیم و طیف وسیعی از سرمایه گذاران و فعالان بازار برای خرید یونیت های صندوقها روی آورند. امری که میتواند مهر تاییدی بر حضور فعال‌تر این نهادهای مالی در بازار سرمایه کشور باشد.

 تحولات مدیریتی در صندوق‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال 86 پا به عرصه ظهور گذاشتند. در ابتدای ورود، مدیریت پرتفوهای کوچکی را برعهده داشتند و بر اساس اصل هزینه و فایده، انگیزه جذب نیروهای متخصص را نداشتند. اغلب این صندوق‌ها براساس اطلاعات و اخبار و شایعات روزانه، اقدام به خرید و فروش سهام می‌کردند که گاهی اوقات نیز همراه با بازدهی مثبت بورس، بازدهی‌های مناسبی را کسب کرده بودند ولی با بروز مشکلات و رکود بازار به خصوص از 10 دی ماه 92 تا 10 دی ماه 94 شاهد خروج و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاران حقیقی بودیم امری که منجر به تشدید صف‌های فروش و کاهش بیشتر قیمت سهام در بورس شد. اما با شروع سال جدید میلادی(سال 2016) و توافق برجام، اکثر صندوق‌ها با در اختیار گرفتن متخصصان مالی، خرید و فروش‌های صندوق‌ها را از معامله‌گران ... به مدیران سرمایه‌گذاری منتقل کرده‌اند که منجر به مدیریت بهتر و خرید و فروش‌های کمتر صندوق‌ها شده است. بر این اساس، بازدهی صندوق‌ها نیز عملکرد مناسبی را حداقل در یک سال اخیر نشان می‌دهد بطوریکه برخی از این صندوق‌ها از جمله صندوق نقش جهان، پارس گستر و کارآفرینان برتر آینده حتی عملکردی بهتر از شاخص کل بورس را به ثبت رسانده اند.

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قدرت نقدشوندگی بالای آنهاست چرا که سرمایه‌گذاران در هر زمانی که نیاز به منابع (پول) خود داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به مدیریت صندوق، تقاضای ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری شده خود را داده و در اندک زمان قانونی به منابع خود دسترسی داشته باشند. در حالی که سایر نهادهای مالی فعال در بازار، چنین مزیتی برای سهامداران لحاظ نشده است.

علاوه بر این مزیت، می‌توان به مدیریت حرفه ای صندوق‌ها توسط کارشناسان خبره اشاره کرد که با توجه به متنوع‌سازی سبد سهام، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و سعی در مدیریت سبدی متوازن، چابک و پویا برای سهامداران خود دارند.

از سوی دیگر، با تحت نظارت بودن صندوقها توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران، مدیران صندوق‌ها تعهد داند که در چینش پرتفوی سهام صندوق نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهند تا قادر به تداوم فعالیت شایسته و حفظ اعتبار صندوقهای خود در عرصه فعالیتهای اقتصادی خویش باشند. این در حالی است که معافیت مالیاتی سود حاصل از سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها، و کاهش هزینه‌های آن در مقایسه با سایر نهادها ، می‌تواند از مهم‌ترین مزیت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار تعریف شود.

 نیاز به اصلاح قوانین در صندوقها

بدون شک صندوقهای ما در بورس نیاز به اصلاحاتی دارد و بنظر می رسد تا زمانی که فاکتورهای لازم برای بهبود عملکرد این صندوق‌ها مهیا نشود،از استقبال حداکثری مردم و سرمایه گذاران برخوردار نباشند. قوانین صندوقها باید به‌گونه‌ای اصلاح شود تا با کاهش بوروکراسی‌ها در مراحل پذیرش، ثبت و شروع به فعالیت صندوق‌ها کاهش یافته و زمینه برای فعالیت‌های سریع‌تر آنها مهیا شود. همچنین به منظور تشویق مدیریت صندوق‌ها، کارمزد اخذ شده برای مدیریت صندوق باید بیشتر از ضامن نقدشوندگی باشد. نرم‌افزارهای مورد نیاز برای به‌روز‌‌رسانی و ارائه گزارش‌های سریع‌تر و دقیق‌تر در حوزه فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارتقا یابد تا بتوان خدمات بهتری به سرمایه‌گذاران ارائه شود. در ضمن با تبلیغات مفید و فرهنگ سازی بین عامه مردم، می باید مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوقها اطلاع رسانی شود تا بتوان زمینه رشد و توسعه فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بیش از پیش فراهم سازیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا