احتمال کاهش قیمت سنگ‌آهن

احتمال کاهش قیمت سنگ‌آهن
در حالی قیمت سنگ‌آهن ایران پس از عید شکوفه‌های چین چند هفته متوالی با افزایش مواجه شد که نسیم کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی شروع به وزیدن کرده است.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، طی سه هفته اخیر قیمت سنگ‌آهن ایران از 42.34 به 47.17 دلار رسید و در محدوده 50 دلار قرار گرفت. اما در حالی قیمت سنگ‌آهن ایران روند رشد را تجربه کرد که پیش از این پیش‌بینی می‌شد عید شکوفه‌های چین مانند سال‌های گذشته سرنوشت قیمتی سنگ‌آهن را متحول کند. کارشناسان معتقد بودند روزهای پایانی عید شکوفه‌های چین قیمت سنگ‌آهن ایران به مرز 50 دلار خواهد رسید.

با فرض اینکه حال قیمت سنگ‌آهن ایران به 50 دلار نزدیک شده این سوال حائز اهمیت است که تا چه زمانی امیدواری به صعود قیمت این مواد معدنی تداوم می‌یابد؟ در عین حال که آهنگ رشد قیمت سنگ‌آهن ایران جریان گرفته در بازارهای جهانی قیمت‌ها از بالاترین سطح خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

برخی گزارش‌های حاکی از آن است که در عین حال که کمک بهبود قیمت فولاد چین و تلاش‌های پکن برای تقویت بازار املاک چین، سنگ‌آهن بزرگترین صعود خود را از سال 2012 تجربه کرده و با پشت سر گذاشتن طلا، بهترین عملکرد را در میان کالاهای اساسی در سال جاری به نام خود ثبت کرده اما پس از رشد بزرگ قیمتی سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، پس از پایان یافتن تعطیلات سال جدید چین، قیمت‌ها مجددا افت کردند. به طوری که هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه می در بورس کالای سنگاپور با افتی 4 درصدی 44 دلار و 60 سنت معامله شده است.

با توجه به مسیر حرکت سنگ‌آهن در بازار جهانی می‌بینیم که قیمت‌ سنگ‌آهن ایران سومین هفته‌ای است که پس از ماه‌ها نزول قیمت، صعود را تجربه می‌کند و حال با رسیدن به قیمت 47 دلار در آستانه 50 دلار قرار گرفته است. با وجود این همزمان با رشد قیمت سنگ‌آهن ایران به دلیل لغزش قیمت فولاد چین رشد سنگ‌آهن جهانی هم در حال متوقف شدن است.

در چنین اوضاعی بسیاری از کارشناسان ایرانی پیش‌بینی می‌کنند شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهن در بازار جهانی با بهبود قیمت‌ها، شرکت‌های معدنی کوچکی که با سقوط قیمت سنگ‌آهن تعطیل شده بودند از این به بعد می‌توانند باری دیگر وارد مدار تولید شوند و به کسب وکار خود حیات بخشند در حالی که برخی تولیدکنندگان سنگ‌آهن چین همچنان در انتظار قیمت‌های 55 تا 60 دلاری سنگ‌آهن هستند.

اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران این صعود قیمتی را زمانی باور خواهند کرد و به چرخه تولید بازمی‌گردند که قیمت سنگ‌آهن به 55 دلار برسد. چرا که هزینه تولید سنگ‌آهن در کشور بسیار بالا محسوب می‌شود و هزینه حمل و نقل بخش عمده‌ای از این هزینه‌هاست که به دلیل ضعف و کمبود در حمل و نقل ریلی معادن سنگ‌آهن ایران با افزایش هزینه‌های تولید مواجه هستند. با در نظر گرفتن این موضوع و تغییر مسیر قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی باید روزهای آینده نیز باز سنگ‌آهن ایران به صعود قیمت روی خوش نشان خواهد داد؟


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا