صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه با ریال و روبل

صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه با ریال و روبل

معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه از تهیه طرحی برای انجام مبادلات محصولات کشاورزی با ایران بر مبنای واحد پولی روبل و ریال خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، سرگئی لوویچ لوین، معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه امروز در نشستی با قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و مدیر کل دفتر امور بین الملل و جمعی از تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات کشاورزی ایران که با هدف بررسی مواضع و مشکلات تجارت کشاورزی دو کشور در تهران برگزار شد، اظهار کرد: باید شرایط جدید و در عین حال شفاف برای توسعه تجارت کشاورزی ایجاد شود. این مسیری طولانی است، اما باید از این مسیر عبور کرد.

لوین راه اندازی کریدور سبز گمرکی را لازمه افزایش حجم تجارت کشاورزی میان ایران و روسیه دانست و گفت: ایجاد کریدور سبز منجر به کاهش هزینه‌های گمرکی، تسریع مبادلات تجاری و کاهش بازبینی‌های اضافی در گمرکات دو کشور می شود.

وی بر استفاده از انواع سسیستم های حمل و نقل جاده ای، دریایی و هوایی برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی دو کشور تاکید کرد و افزود: تا زمانی که کشتی‌ها به یخچال برای نگهداری از محصولات فسادپذیر کشاورزی تجهیز نشوند، حمل و نقل دریایی امکان پذیر نخواهد بود. همچنین یک بندر هوایی نیز باید برای تجارت محصولات کشاورزی تجهیز شود.

معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه با بیان این که توسعه حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی و مواد غذایی به سرمایه گذاری و همکاری‌های بخش دولتی و خصوصی دو کشور نیاز دارد، اذعان کرد: وظیفه دولت‌ها، ایجاد شرایط مطلوب برای بخش خصوصی است و دولت ها نباید جایگزین بخش خصوصی شوند.

وی در مورد گلایه برخی صادر کنندگان ایرانی نسبت به بالا بودن تعرفه واردات روسیه، گفت: تعرفه واردات محصولات کشاورزی روسیه بین 5 تا 15 درصد است که رقم بالایی نیست و تجار ایرانی باید اطلاعات بیشتری در مورد بازار و رژیم حقوقی روسیه بدست آورند.

لوین در عین حال از تجار ایرانی خواست به جای صادرات محصولات کشاورزی خود به روسیه از طریق کشورهایی مانند آذربایجان و ارمنستان، محصولات را از این طریق و با برند ایرانی به کشورش صادر کنند.

در این نشست، مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نیز اظهار کرد: طی مذاکراتی که با رییس بانک مرکزی ایران صورت گرفتهف مشکلی برای انتقال پول میان بانک ملی ایران و میر بیزینس بانک مسکو مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی هم باشد مربوط به بانک عامل است.

وی افزود: با وجود رفع مشکلات در مورد انتقال پول توسط بانک مرکزی، نیاز به فعالیت و توجه بیشتر از سوی بانک‌های دو کشور است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی بر فعال شدن کشتیرانی ایران توسعه حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی ایران و روسیه تاکید کرد.

در این نشست، تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی ضمن اعلام آمادگی برای افزایش حجم تجارت محصولات کشاورزی با روسیه به مشکلات موجود از جمله تعرفه‌ها، ارزش‌گذاری محصولات در روسیه، تعیین استانداردهای مورد قبول دو طرف، کاهش ارزش پول روسیه و حمل و نقل محصولات اشاره کردند.

عدم تعیین تکلیف واحدهای جدید فرآوری آبزیان از سوی روسیه، طولانی بودن زمان صدور روادی تجاری و نقل و انتقال پول از دیگر مشکلاتی بود که از سوی تجار ایرانی در این نشست مطرح شد. همچنین برخی از صادر کنندگان محصولات کشاروزی خواستار تاسیس بانک مشترک برای حل مشکلات مالی و حمایت دولتی دو کشور از بخش خصوصی و صادرات شدند.

به گزارش ایسنا، در پی کاهش کاهش ارزش روبل طی سال‌های اخیر، انگیزه و تمایل تاجران ایرانی برای گسترش روابط تجاری با روسیه که روابطش با غرب تیره و تار شده است، کاهش یافته بود و به همین دلیل علی‌رغم توافقات و انعقاد تفاهم نامه‌های قرنطینه ای و بهداشتی و تایید شرکت‌های ایرانی برای صادرات به این کشور، صادرات محصولات کشاورزی به ویژه لبنیات و و فرآورده‌های لبنی با وقفه مواجه شد، اما به نظر می رسد این توافق جدید راهی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا