بیش از سه هزار میلیارد ریال نوسازی در صنعت و معدن خراسان

بیش از سه هزار میلیارد ریال نوسازی در صنعت و معدن خراسان

فولاد نیوز: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و 750 میلیارد ریال تجهیزات و ماشین آلات صنعتی جدید برای بخش صنعت و معدن این استان خریداری و نصب شده است.

به گزارش«فولاد نیوز»، راضیه علیرضایی در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: این در حالی است که پارسال 177 میلیون یورو ماشین آلاتی که ساخت داخل نداشت وارد استان شده و در خط تولید قرار گرفتند.
وی بیان کرد: پارسال به رغم شرایط رکود در اقتصاد کشور موفق به انجام 9 هزار و 760 میلیارد ریال سرمایه گذاری جدید در بخش صنعت و معدن استان شدیم و از نظر سرمایه گذاری رتبه پنجم، از نظر صدور پروانه صنعتی رتبه اول و از نظر اشتغال صنعتی رتبه دوم را در کشور به دست آوردیم.
وی گفت: پارسال در حوزه معادن سنگ آهن برای رفع نگرانی خام فروشی مواد معدنی 70 هزار میلیارد ریال در پروژه های فولاد سازی، گندله سازی و کنسانتره سنگ آهن در سنگان خواف سرمایه گذاری شد.
وی اظهار کرد: با حمایت های استاندار این استان طرحهای نیمه تمام صنعتی که سال گذشته در مرحله دریافت زمین بودند اکنون اجرای آنها بین 25 تا 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تدوین نقشه راه توسعه بخش صنعت و معدن استان با همکاری دانشگاه فردوسی، جهاد دانشگاهی مشهد، مجریان طرح آمایش سرزمینی و تشکلهای بخش خصوصی انجام گرفت.
علیرضایی افزود: صنایع استان نیاز به نوسازی و ارتقای سطح تکنولوژی دارند لذا باید صنعت ماشین سازی استان توسعه یابد.
وی بیان کرد: برای توسعه صنعت ماشین سازی نیاز به دانش فنی جدید است که بدون جذب همکاری دانشگاه و بهره گیری از طرحهای ابتکاری و نوآورانه دانشجویان خلاق و بهره گیری از تجربیات کارآفرینان میسر نمی شود.
وی گفت: برای رسیدن به توسعه راهی جز ارتقای سطح دانش فنی نداریم لذا ضرورت دارد از قابلیت کار بین بنگاهی و هم افزایی بین چند بنگاه برای ایفای نقش موثرتر در بازار بین المللی بهره گرفته شود.
علیرضایی بر تقویت بنیه های سرمایه گذاری در اهداف صادراتی، توجه به تجارت به عنوان بخش حرفه ای و یک دانش بخش خصوصی دارای پشتوانه تخصصی، برخورد واقعی به مساله تجارت در بازار تولید، داشتن نگاه همه جانبه نگر برای رسیدن به توسعه تاکید کرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در دوران پساتحریم باید راه های فناورانه و نوآوری در صنعت بررسی شود و به کمتر آلوده شدن زمین، صرفه جویی در منابع، استفاده از دانش و ابتکار جوانان در دانشگاه ها فکر کرد.

* لزوم تغییر نگاه دولت به بخش خصوصی از سوددهی به دارایی
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: نگاه دولت ها به بخش خصوصی فقط به عنوان یک بخش سودده است در صورتی که باید به این بخش به عنوان یک دارایی نگاه کرد.
غلامحسین شافعی افزود: اصل اساسی اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن آن است لذا نیازمند اقتصاد مردمی با کاهش تصدیگری دولت و توجه بیشتر به واگذاری مسوولیت ها به بخش خصوصی هستیم.
وی بیان کرد: توفیقی که از جمع بندی مذاکرات هسته ای عاید ایران شد، کوچک نبود و نشان داد مسوولان می توانند با تدبیر و تلاش و جسارت، شهامت بیشتری در رفع مشکلات داخلی و خارجی به خرج دهند.
وی گفت: اکنون در محافل مختلف صحبت از برداشته شدن تحریم ها و باز شدن همه درهای امید به روی صنعت است اما اگر مانع تحریم نیز برداشته شود هنوز دست و پای تولید و صنعت ما در زنجیرهای داخلی بسته شده است لذا باید زمینه ها برای این حرکت مساعد شود و بندهای بسته بر پای بخش تولید را باز کرد.
شافعی افزود: باید ساز و کار رقابت بهتر با رقبای بازار خارجی فراهم شود زیرا در این صورت هم به توسعه صادرات دست پیدا می کنیم و هم نگرانی مربوط به باز شدن درهای ایران به روی کالاهای وارداتی برطرف می شود.
وی اظهار کرد: از فرصت طلایی پیش آمده با برداشته شدن تحریم ها و آمدن سرمایه گذاران خارجی باید به نحو مطلوب سود جست و این نیازمند ائتلاف دولت و بخش خصوصی است.



* کمبود قانون نداریم، قوانین متناقض و قانون گریزی زیاد است
عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این همایش گفت: در کشور کمبود قانون نداریم اما قوانین متناقض و قانون گریزی بسیار داریم.
سید حسن حسینی با تاکید بر اینکه باید مقررات زدایی و قانون گریزی اصلاح شود افزود: اگر انرژی که صرف وضع قوانین می شود به حذف قوانین متناقض اختصاص یابد بیشتر می تواند به اقتصاد کمک کند.
وی بیان کرد: به رغم قوانین و مقررات فراوان در بخش تولید هنوز تولیدکنندگان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به منابع سرشاری که در کشور وجود دارد نیازی به درآمدهای حاصل از فروش نفت نداریم و با همدلی و همزبانی بین بخش خصوصی، دولت و ملت می توان از این منابع برای اقتصاد غیرنفتی بهترین استفاده را کرد.
حسینی افزود: سند توسعه چشم انداز کشور و برنامه های هر ساله توسعه که بر مبنای اهمیت تولید ملی است، نشان می دهد که راه حل بیماری اقتصاد تک قطبی کشور را شناخته ایم اما تحقق این امر بدون برنامه ریزی و شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها آن هم در دوران پساتحریم میسر نمی شود.
وی عدم دسترسی آسان به منابع مالی، ضعف نظارتی بر اجرای قوانین موجود یا اجرای ضعیف قانون، فقدان زیرساخت های مناسب، بوروکراسی اداری، ضعف بازار سرمایه، وجود مفاسد اقتصادی در برخی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی را از مشکلات بخش تولید کشور برشمرد.
حسینی گفت: از سوی دیگر نبود دانش فنی در بخشی از تولید، استهلاک ماشین آلات و فرسودگی بخشی از تولید، توان صادراتی و رقابت پذیری آنها را کاهش داده است.
وی تاکید کرد: باید سرمایه مالی، سرمایه انسانی، بازار رقابتی و تولید ملی در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد تا اقتصاد توسعه یابد.
منبع: مهر
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا