رئیس گروه خودرو و قطعات وزارت صنعت تصریح کرد:

عقب ماندگی 6 ساله صنعت خودرو ایران از استاندارد روز دنیا

عقب ماندگی 6 ساله صنعت خودرو ایران از استاندارد روز دنیا

تهران– ایرنا– رئیس گروه خودرو و قطعات وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: در حال حاضر شش سال از استاندارد روز دنیا در صنعت خودرو عقب هستیم که امیدواریم با رفع تحریم ها این عقب ماندگی جبران شود.

به گزارش خبرگار علمی ایرنا، عزیزالله گودرزی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در مناظره ای درباره آلودگی هوای کلانشهرها گفت:
خودرو و به طور کلی منابع متحرک نقش زیادی در تولید آلودگی دارند. خودروهای با سن بالا که همچنان در شهری مانند تهران تردد می کنند، آلودگی را بسیار افزایش می دهند، این در حالی است که تمام فاکتورهای لازم برای مدیریت این بخش در کشور وجود دارد، اما به دلایل احساسی آنها را اعمال نمی کنیم.
وی همچنین گفت: برای حمل و نقل شهری الگو وجود ندارد، ستاد حمل و نقل سوخت در یک دوره الگویی را در این زمینه تهیه کرد، اما رعایت نمی شود. اگر الگویی تعریف و رعایت نشود، تنها با مدیریت سوخت، در مقابله با آلودگی هوا موفق نخواهیم بود.
گودرزی تاکید کرد: الگوی حمل و نقل عمومی فعلی در شهری مانند تهران کارایی لازم را ندارد. به عنوان مثال، تاکسی کار تاکسی را انجام نمی دهد بلکه مانند یک موجود سرگردان در سطح شهر تردد می کند، در حالی که یک تاکسی وقتی مسافر خود را پیاده کرد باید به ایستگاه خود منتقل شود و منتظر مسافر بعدی بماند.
وی تاکید کرد: متاسفانه اتوبوس و مینی بوس نیز به اندازه کافی در دسترس نیست، از این رو شهروندان از سواری و در بیشتر موارد از خودرو شخصی برای تردد استفاده می کنند.
رئیس گروه خودرو و قطعات وزارت صنعت و معدن و تجارت گفت که علاوه بر این، خودروهایی که اکنون تولید می شوند و به اصطلاح نوشماره هستند، از استانداردهای روز دنیا بسیار عقب هستند.
گودرزی ادامه داد: به علت کمبود منابع مالی، چندسالی است که اتوبوس های جدید به شرکت واحد تزریق نشده است از اینرو میانگین سن اتوبوس ها بالا رفته و این مساله باعث افزایش تولید ذرات معلق در هوا می شود.
وی با تاکید بر ضرورت تدوین الگوی حمل و نقل مناسب برای کاهش آلودگی هوا که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد، گفت: 30 هزار دستگاه کامیون فرسوده از 10 شب تا شش صبح در شهر تهران تردد می کنند که بیشتر آنها بالای 30 سال عمر کرده اند، از این رو خروجی آنها برای هوا بسیار مضر است.
وی با بیان این که شاید قوانین نظارت بر خودروهای در حال تردد از کم هزینه ترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا باشد، تاکید کرد: خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده اند، باید از چرخه مصرف کنار گذاشته و یا حداقل از شهر تهران و هشت کلانشهر دیگر خارج شوند.
رئیس گروه خودرو و قطعات وزارت صنعت گفت: لازم است که پس از عملیاتی شدن رفع تحریم ها با سرعت زیاد فاصله شش سال عقب ماندگی صنعت خودرو با اتحادیه اروپا را جبران کنیم.
وی درباره مسوولیت صاحبان خودرو گفت: زمانی که فرد خودرو را از کارخانه تحویل می گیرد، دیگر مسوولیت نگهداری آن با مالک است ، به عنوان مثال تعویض کاتالیست از اقداماتی است که مالک باید به طور مداوم انجام دهد زیرا فرسوده شدن این قطعه در خودرو باعث کاهش قدرت خودرو به میزان دو اسب بخار می شود.
گودرزی اجرای معاینه فنی مدیریت شده را هم برای جلوگیری از افزایش آلایندگی خودروهای در حال تردد ضروری دانست و اضافه کرد: کارخانه ها نیز موظفند خدمات پس از فروش مناسب تر و قابل دسترس تر برای مردم فراهم کنند.
در ادامه، علی اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: کشورهای موفق در مقابله با آلودگی هوا سه مرحله از جمله رعایت استانداردها، یکپارچه سازی مدیریت ها و فرهنگ سازی و آموزش لازم را طی کردند.
وی تاکید کرد: خودروها و موتورسیکلت های فرسوده باید هرچه زودتر از سطح شهر جمع آوری شوند و سیستم حمل و نقل عمومی ارتقاء یابد.
وی به ایستگاه راه آهن در تهران اشاره کرد و گفت: روزانه تقریبا 60 قطار وارد و 60 قطار از ایستگاه راه آهن خارج می شوند. به طور متوسط پنج قطار به طور دائمی روشن هستند که کمتر از 50 درصد آنها موتورهای چهار زمانه دارند که آلودگی زیادی به همراه دارد.
رجبی همچنین به آلودگی فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: جهت وزش باد در تهران به گونه ای است که آلودگی را از مهرآباد به سمت مرکز شهر هدایت می کند که این مساله نیز باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: داشتن سیستم های تشویقی برای کاهش آلودگی هوا جوابگو خواهد بود و قطعا این روش صنایع را به سمت پاک شدن سوق می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا