وزیر کشاورزی روسیه: گردش کالا با ایران باید دو برابر شود/تاکید واعظی بر ضرورت تنوع بخشی به حمل ونقل

وزیر کشاورزی روسیه: گردش کالا با ایران باید دو برابر شود/تاکید واعظی بر ضرورت تنوع بخشی به حمل ونقل

تهران- ایرنا- وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه خواستار برطرف شدن هرچه سریعتر مشکلات بخش خصوصی روسیه و ایران با هدف دو برابر شدن گردش کالا بین دو کشور شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «الکساندر تکاچف» که در رأس هیاتی از نهادهای مختلف روسیه وارد ایران شده است دوشنبه شب در دیدار با محمود واعظی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: دو کشور از لحاظ اقتصادی فضای یکسانی دارند.
وی ادامه داد: در گذشته روسیه قدر بازار ایران را به خوبی ندانست که مهم ترین دلیل آن شرایط گذشته بوده است.
معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز به مرحله اجرای توافق های بین دو کشور رسیده ایم، گفت: مرحله بررسی کالاهای مورد نیاز، نشان داد که باید با ایجاد کریدور سبز، مبادلات بازرگانی با کشور ایران را تسهیل داد.
سرگی لوین، به امضای سه سند همکاری با سازمان گمرکات جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: اکنون نماینده سایر دستگاه های روسی با همتایان خود به مذاکره پرداخته اند تا بتوان هرچه سریعتر این کریدور را راه اندازی کرد.
معاون وزیر کشاورزی روسیه ادامه داد: با هدف توسعه روابط تجاری مشترک، ضرورت تجمیع شرکت های بخش خصوصی ایرانی با یکدیگر می تواند در کاهش فرآیند صادرات موثر باشد.
لوین با بیان اینکه کریدور سبز بر اساس اعتماد طرفین ایجاد می شود، خواستار تبادل اطلاعات بین گمرک دو کشور شد و گفت: این راه سبب کاهش هزینه ها و همچنین حذف تاخیرها در ترخص کالاها می شود.
وی، گزارشی از آخرین وضعیت روابط دو کشور در زمینه مبادلات کشاورزی، دامی و اقلام مربوطه و همچنین وضعیت بازرگانی و گمرکی را ارائه داد.

** تاکید واعظی بر ضرورت تنوع بخشی به حمل ونقل بین دو کشور از طریق دریایی، هوایی و جاده ای
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دیدار با اشاره به تلاش طرف ایرانی برای گسترش ابعاد روابط با کشور روسیه بیان کرد: استقرار سامانه مشترک گمرکی و الکترونیکی شدن آن و تبادل اطلاعات می تواند کمک موثری در امر صادرات و تجارت بین دو کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد راهروی سبز، سرعت گسترش روابط تجاری و بازرگانی دو کشوررا افزایش می دهد؛ ضمن آنکه در زمینه این همکاری، به سایر اقلام صادراتی نیز کمک می کند.
واعظی با تاکید بر ضرورت تنوع بخشی به حمل و نقل بین دو کشور از طریق دریایی، هوایی و جاده ای خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهوری روسیه به ایران بر همکاری های مشترک استانهای همجوار دو کشور تأکید و موضوع تجارت بین این استان ها از محوری ترین موضوع همکاری ها در نظر گرفته شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اتصال خطوط راه آهن دو کشور با تکمیل پروژه خط آهن آستارای ایران و آذربایجان می تواند نقش تعیین کننده ای در تجارت بین ایران و روسیه داشته باشد.
طرف روسی در این دیدار ابراز تمایل کشورش برای استفاده از خاک جمهوری اسلامی ایران برای ترانزیت کالاهای خود از طریق خلیج فارس را اعلام کرد.
واعظی گفت: دیدارهای مقام های دو کشور باهدف پیگیری موضوع ها با توجه به اراده دو کشور در آینده به صورت منظم شکل خواهد گرفت.
وی به شرایط پسا تحریم در ایران اشاره کرد و افزود: سهم روسیه از بازار ایران کاهش پیدا نخواهد کرد زیرا این کشور شریک زمان تحریم ایران بود و در شرایط کنونی فراموش نخواهد شد.
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه افزود: روابط تهران و مسکو به صورت راهبردی است و اجازه نمی دهیم شرایط جدید تأثیری بر کاهش گسترش روابط ایران و روسیه بگذارد؛ باید مراقب این روابط دوستانه بود، زیرا اگر اعتماد بین مسئولان دو کشور از بین برود، دیگر برگرداندن این اعتماد بسیار سخت خواهد بود.
واعظی در ادامه بیان کرد: اکنون شرایط خوبی به وجود آمده و تعرفه ها نیز به صورت محسوسی پایین آمده است؛ مجوزهای صادرات و واردات نیز با روشی بهتر و آسان تر از گذشته به بخش خصوصی واگذار می شود تا شاهد افزایش روابط اقتصادی دو کشور باشیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: باید از بخش خصوص حمایت کرد و این اقدام در سندی که در گذشته با نمایندگان روسی امضا شد در روابط دو کشور جانمایی شده است؛ اکنون تاجران و سرمایه گذاران دو کشور می توانند با توجه به آن سند و حمایت دولت های طرفین، با آسودگی خاطر به افزایش روابط اقتصادی خود ادامه دهند.
واعظی تاکید کرد: انتظار می رود با اجرای برجام و رفع تحریم ها، سطح تجاری ایران و روسیه همچنان بدون واسطه میان دو کشور گسترش یابد.
تحریم های اروپا علیه روسیه و همچنین مناقشات مسکو و آنکارا، فرصت صادرات کالاهای ایرانی به این کشور را افزایش داده است.
کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور آبان ماه امسال در روسیه توافق کردند ارزش روابط اقتصادی تهران و مسکو را از نزدیک به دو میلیارد دلار کنونی به 10 میلیارد دلار در آینده ای نزدیک افزایش دهند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا