اجرای برجام به کشتیرانی رسید؛

پتروشیمی، نخستین مسافر کشتی ایران به اروپا

پتروشیمی، نخستین مسافر کشتی ایران به اروپا

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از حرکت دوباره کشتیهای ایرانی به سوی اروپا به عنوان نخستین نتیجه اجرای برجام در این شرکت خبر داد و گفت: محموله این کشتی محصولات پتروشیمی است که به زودی در بنادر اروپا پهلو می گیرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمد سعیدی در حاشیه برگزاری سمینار بررسی توانمندهای تجاری ایران و سنگاپور با بیان این مطلب گفت: خوشبختانه نخستین نتیجه اجرای برجام در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست و نخستین کشتی کانتینری ایرانی پس از پنج سال تحریم طی روزهای گذشته روانه بنادر اروپا شد و پیش بینی می کنیم طی چند روز آینده در بنادر اروپا پهلو بگیرد.

وی محموله نخستین کشتی به مقصد اروپا را محصولات پتروشیمی عنوان کرد و گفت: این رویداد بزرگی است که با تلاش مدیران و کارکنان این شرکت توانستیم بعد از پنج سال دوباره خط کشتیرانی به سمت اروپا را احیا کرده و قفل حمل و نقل دریایی به اروپا را بازکنیم.

مدیرعامل کشتیرانی با اعلام این که ایران از سالهای گذشته دارای ناوگان حمل و نقل دریایی بوده که کشورهای اندکی دارای چنین مزیتی هستند، افزود: در زمان تحریمها کشورهای اروپایی به اتفاق، راههای ورود کشتیهای ایرانی به بنادر کشورهایشان را مسدود کردند و متاسفانه کشتیهای ما اجازه پهلوگیری در بنادر اروپایی را نداشتند.

رئیس هیئت مدیره کشتیرانی ادامه داد: خوشبختانه با رفع تحریمها و اجرایی شدن برجام طی پنج ماه گذشته، اقدامهای جدیدی از سوی این شرکت صورت گرفت به طوری که توانستیم دوباره ارتباط دریایی و همچنین خطوط کشتیرانی خود به سمت اروپا را بازگشایی کنیم.

سعیدی با اعلام این که برای پوشش کامل اروپا از شمال تا جنوب برنامه های لازم تبیین شده است، اظهار کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست با رایزنیهای اخیر با دو کشورآلمان و ایتالیا برای پوشش مناطق شمال و جنوب اروپا در قالب تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی اقدام کند تا بدین ترتیب بتواند به صورت کامل از ظرفیتهای ارتباط دوباره بهره مند شود.

ایجاد خط کشتیرانی پایدار بین آسیای شرقی و آمریکای لاتین

مدیرعامل کشتیرانی تاکید کرد: این شرکت همچنین در برنامه های آینده خود قصد دارد در ابتدا با ایجاد خط منظم کشتیرانی، بنادر خلیج فارس را به بنادر آمریکای لاتین متصل و سپس خط کشتیرانی پایداری بین آسیای شرقی و آمریکای لاتین ایجاد کند.

به گزارش شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، وی تصریح کرد: برنامه هایی نیز برای بنادر آمریکای مرکزی و سپس آمریکای شمالی با محوریت کانادا در دست تدوین داریم و پیش بینی می کنیم با رفع تحریمها از سوی دولت کانادا بتوانیم به این مهم نیز دست پیدا کنیم.

سعیدی با بیان این که هم اکنون شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموع صاحب ١٦٠ فروند کشتی است و برنامه هایی برای توسعه این ناوگان دارد، گفت: همسو با این مهم، با کشورهای خارجی و همچنین سازندگان داخلی در حال مذاکره هستیم.

وی در ادامه با بیان این که در دوران تحریم شرکت کشتیرانی با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم اجازه ایجاد خلل در روند صادرات و واردات کشور را نداد، افزود: این در حالی بود که تمامی خطوط کشتیرانی بزرگ و بین المللی بنادر ایران را تحریم و ارتباط خود را قطع کرده بودند.

سعیدی تاکید کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور در منطقه خاورمیانه از تمامی وزارتخانه های ذی ربط انتظار دارد در دوران پسا برجام، همسو با حمایت از توسعه ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امکانات و تسهیلات بندری و ترمینالی را برای ناوگان فراهم سازند.

ارتقای توانمندی کشتی سازان داخلی

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به برنامه های توسعه ای ناوگان این شرکت اشاره کرد و گفت: هم اکنون ظرفیت فعلی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پنج میلیون تن (DWT) است که با توجه به افزایش صادرات کشور به خصوص به کشورهای اروپایی، در حال طراحی شرایطی برای افزودن به این ظرفیت هستیم .

وی با بیان این موضوع که به دنبال فعال سازی دوباره کشتی سازان داخلی و ارتقای توانمندیهای آنان در داخل کشور هستیم، ادامه داد: افزون بر این با کشتی سازانی از کشورهای اروپایی، کره جنوبی و همچنین چین نیز در حال مذاکره برای ساخت کشتیهای مورد نیاز هستیم.

سعیدی درباره آخرین وضع کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی به شرکت ایزوایکو افزود: این شرکت در حال طی کردن آخرین مراحل تکمیل کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که پس از تکمیل، موسسه رده بندی ایرانیان باید به لحاظ فنی و استانداردهای مورد نیاز بررسیهای لازم را انجام دهد تا بتوانیم آخرین کشتی سفارشی را تحویل بگیریم، از این رو منتظریم پیمانکار به وعده خود عمل و طی هفته های آینده شرایط تحویل سومین کشتی سفارشی را مهیا کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا