عمان رقیب اصلی آینده صنعت فولاد ایران

عمان رقیب اصلی آینده صنعت فولاد ایران

در صورت انتقال گاز ایران به عمان، مزیت رقابتی کشور ایران در تولید فولاد میتواند تضعیف شود.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از دفتر برنامه ریزی ایمیدرو، آقای روحانی رییس جمهور در سال 2014، طی سفری به عمان قرارداد 25 ساله صادرات گاز به میزان روزانه تا 28 میلیون متر مکعب را به امضا رساند که از طریق احداث یک خط انتقال گاز 1 میلیارد دلاری زیر دریا به طول 200 کیلومتر از میدان گازی کیش عملیاتی خواهد شد. از طرفی آقای کاملی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هفته گذشته اعلام نمود که فاز مطالعات در کمتر از 6 ماه آینده به اتمام رسیده و مسیر انتقال گاز در خشکی و دریا مشخص و پروژه وارد فاز اجرایی میشود.
عمان گاز را برای بندر سوهار میخواهد و حاضر شده تا هزینه احداث خط انتقال را 100 درصد پرداخت کند. چرا؟
بندر سوهار مکانی استراتژیک برای کشور عمان و آینده خلیج فارس است و شرکت Vale اقدام به ساخت گندله سازی 9 میلیون تنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری 40 میلیون تنی سنگ آهن در آن نموده است. در اسکله بندر سوهار کشتی 400 هزار تنی پهلوگیری میکند و امروز کشور عمان 4 کشتی واله مکس در اختبار دارد (Saham-Shinas-Sohar-Liwa)
اگر کشور عمان موفق به رساندن گاز طبیعی از ایران با قیمت اقتصادی به این بندر شود، این نقطه تبدیل به هاب فولاد خاورمیانه خواهد شد که در آن، سنگ آهن و گاز طبیعی با قیمت رقابتی برای تولید 26 میلیون تن فولاد خام فراهم است.
از طرفی طبق آمار سازمان ملل متحد، جمعیت GCC (کشورهای اتحادیه عرب) در سال 2030 حدود 75.5 میلیون نفر خواهد شد که با فرض سرانه بلندمدت مصرف 350 کیلوگرم فولاد، در کل 26 میلیون تن فولاد مصرف خواهد کرد که با عرضه سنگ آهن واله بالانس است.
نتیجه:
1- در صورت انتقال گاز ایران به عمان، مزیت رقابتی کشور ایران در تولید فولاد میتواند تضعیف شود.
2- در سالهای آینده کشورهای اتحادیه عرب GCC در تولید فولاد خودکفا خواهند شد و برای صادرات فولاد ایران (15 میلیون تن مطابق طرح جامع) لازم است بازارهای هدف جدیدی بررسی شود.
توجه داشته باشیم که عمر ذخایر معدنی شرکت واله با توجه به میزان تولید آن شرکت حدود 52 سال است که بسیار طولانی تر از ایران است (بین 13 الی 25 سال) و در آینده ایران میتواند برای تامین خوراک صنعت فولاد خود، به یکی از واردکنندگان عمده سنگ آهن نیز از بندر سوهار تبدیل شود.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا