رشد همکاری اقتصادی ایران با چهارمین قدرت اقتصادی آسیا

کره پنج میلیارد یورو برای ایران تامین مالی می‌کند

کره پنج میلیارد یورو برای ایران تامین مالی می‌کند

کره جنوبی پنج میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه‌های زیر بنایی، عمرانی و تولیدی در ایران توسط بانک‌ها و موسسات مالی و شرکت‌های کره‌ای تخصیص می دهد.


کره جنوبی پنج میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه‌های زیر بنایی، عمرانی و تولیدی در ایران توسط بانک‌ها و موسسات مالی و شرکت‌های کره‌ای تخصیص می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از اعتماد، قرار بر تامین مالی پنج میلیارد یورویی به عنوان یکی از پروژه‌های همکاری ایران و کره شده است. اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست. این کشور طی چهار دهه اخیر دومین رشد اقتصادی سریع را در بین کشورهای جهان دارا بوده است که مجموعه تلاش‌های این کشور در جهت ارتقای اقتصاد خود موجب شد که تولید ناخالص این کشور در سال ٢٠١٣ با رشدی در حدود ٦/٣ درصد نسبت به سال قبل از آن به ١١٩٨ میلیارد دلار برسد و به تناسب آن سرانه این شاخص هم بیشتر شود.

 

"کی شور" پروژه‌های زیربنایی را تامین اعتبار می‌کند

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصادی و دارایی در دیداری که با وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی داشت هدف از امضای این یادداشت تفاهم را ایجاد چارچوبی برای تعمیق همکاری میان ایران و کره جنوبی در حوزه اقتصادی از طریق تامین مالی پروژه‌های زیربنایی، عمرانی و تولیدی توسط بانکی‌ها و موسسات مالی و شرکت‌های کره‌ای عنوان کرد.

وی اشاره کرد: شرکت بیمه تجاری کره جنوبی "کی شور" (K-Sure)، منابع مالی تا سقف پنج میلیارد یورو برای تامین مالی پروژه‌ها در ایران را فراهم خواهد کرد.

وزیر اقتصاد کشورمان در ادامه این دیدار خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مندیم روابط‌‌ مان را در دوران پساتحریم با کشورهای شرق آسیا توسعه دهیم و در این میان، کره جنوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

او در عین حال متذکر شد: ما آمادگی کامل برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌ای در حوزه‌های صنعت، خودروسازی، صنایع وابسته به نفت و گاز و گردشگری در ایران را داریم و معتقدیم توسعه روابط اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد روابط مستحکم سیاسی دو کشور نیز باشد.

 

حضور کره جنوبی در ایران با هیاتی ٣٠٠ نفره

در ادامه این دیدار، جو هیونگ وان، وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با وزیر اقتصاد کشورمان، خواستار همکاری‌های مالی، اقتصادی و تامین مالی دو کشور شد.

قائم‌مقام فدراسیون سرمایه‌گذاری کره گفت: کره جنوبی آماده شناسایی بسترهای اقتصادی و گسترش تعاملات تجاری با استان البرز است.

چاین بیان کرد: در صورتی که دو کشور ایران و کره از نیازهای همدیگر آشنایی کامل داشته باشند می‌توانند با بهره‌گیری از اطلاعات کامل با یکدیگر همکاری کنند و هیچ مشکل دیگری نمی‌تواند مانع تبادل تجاری بازرگانی دوطرف باشد.

این هیات ٣٠٠ نفره تجاری و بازرگانی کره به سرپرستی وزیر انرژی کره و چند استاندار و عالی‌ترین مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های این کشور با هدف گسترش تعاملات تجاری وارد ایران شده‌اند.

 

همکاری نفتی ایران و کره استارت خورد

کشور کره جنوبی به دلیل محدودیت منابع، ٩٧ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را وارد می‌کند و در سال ٢٠١٣ با مصرف دو میلیون و ٣٢٤ هزار بشکه نفت در روز به عنوان دهمین کشور مصرف‌کننده نفت در دنیا شناخته شده است. همچنین این کشور دومین واردکننده بزرگ گاز طبیعی، چهارمین واردکننده زغال سنگ و پنجمین واردکننده نفت و میعانات نفتی در همین سال بوده است. به این ترتیب با همکاری‌های نفتی می‌توان از این بازار انرژی سهم مناسبی را از آن خود کنیم.

افزایش صادرات نفت ایران پس از اجرای برجام یکی از تعهدهای وزارت نفت بوده که عملی شده است، صادرات نفت ایران قرار است در کمتر از یک‌سال آینده روزانه بیش از یک میلیون بشکه افزایش یابد.

وزیر نفت در دیدار با جو هیونگ هوان گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در بهمن ماه به یک میلیون و ٧٥٠ هزار بشکه در روز رسید.

بیژن زنگنه درباره اینکه صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه و پس از آغاز رسمی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به چه رقمی رسیده است؟ اظهار کرد: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در بهمن ماه به یک میلیون و ٧٥٠ هزار بشکه در روز رسید. او افزود: صادرات نفت و میعانات گازی ایران در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ٤٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

 

کره‌جنوبی خواستار افزایش خرید نفت ایران شد

وزیر نیروی ایران از خواست کره‌ جنوبی برای افزایش خرید نفت ایران خبر داد و گفت: توافقنامه‌ای امروز بین وزارت نیرو و وزارت صنعت و تجارت کره جنوبی به امضا رسید تا شرکت‌های کره‌ای همراه با تامین مالی در پروژه‌های آب و برق ایران مشارکت داشته باشند.

حمید چیت‌چیان اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی و کره‌ای سابقه طولانی در همکاری‌های مشترک دارند و اکنون ظرفیت‌های متعددی برای توسعه همکاری‌های دو کشور به خصوص در بخش آب و انرژی وجود دارد. او افزود: در جلسه‌ای که با حضور وزیر تجارت و صنعت کره‌جنوبی برگزار شد زمینه‌های همکاری دو کشور در بحث احداث نیروگاه‌ها، هوشمندسازی شبکه برق، احداث و توسعه تاسیسات انتقال و توزیع برق، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، احداث نیروگاه‌های برقابی، احداث تاسیسات و شبکه‌های آب و فاضلاب و همچنین تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب مورد بررسی قرار گرفت و مسوولان حاضر از کشور کره اعلام کردند که شرکت‌های کره‌ای می‌توانند در این بخش‌ها پروژه‌های مشخصی را در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری و اجرا کنند.

او توضیح داد: نکته مهمی که ما به وزیر کره‌جنوبی یادآوری کردیم بحث تامین مالی این پروژه‌ها بود و در توافقنامه کتبی که در این نشست به امضای دوطرف رسید، قرار شد شرکت‌های کره‌ای با تامین مالی و انجام سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران مشارکت کنند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: همچنین زمینه فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی ایران در کره جنوبی مطرح شد و اعلام کردند در صورتی که شرکت‌های خصوصی در ایران خواهان سرمایه‌گذاری در کره ‌جنوبی باشند بستر طرح موضوع و مذاکره در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: اردیبهشت‌ماه سال آینده قرار است رییس‌جمهور کره جنوبی سفری به ایران داشته باشد و ادامه مذاکرات در زمینه توسعه همکاری‌های دو کشور در خلال سفر رییس‌جمهور این کشور به تهران انجام گیرد.

چیت‌چیان تصریح کرد: مهم‌ترین مورد پیگیری و خواست وزیر تجارت و صنعت کره‌جنوبی در سفر به تهران بحث افزایش خرید نفت از ایران بود که در این خصوص مذاکراتی انجام گرفت.

 

مذاکرات خودرویی با کره جنوبی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با هیات بزرگی از کره جنوبی در حوزه همکاری‌های خودرویی مذاکره خواهیم داشت.

محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: در ضمن این مذاکره ملاقاتی با وزیر کره جنوبی خواهیم داشت.

او با بیان اینکه علاوه بر آن با هیات ژاپنی نیز در حوزه همکاری‌های خودرویی مذاکراتی خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: صنعت خودروی ایران در سال‌های اخیر به دلیل تحریم مشکلات زیادی داشت و بخش‌هایی از جمله سرمایه‌گذاری کمتر مورد توجه قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با این حال هم‌اکنون شرایط عوض شده و یکی از اولویت‌های ما در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری به ویژه استفاده از سرمایه‌های خارجی است.

نعمت‌زاده افزود: امروزه بنا داریم کیفیت و تنوع خودروهای تولیدی را افزایش دهیم و اقدامات مختلفی نیز برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به دولت تعهد ارزی داده‌ایم تا بخش عمده‌ای از ارز مورد نیاز کشور را توسط بخش صنعت تامین کنیم، اظهار کرد: راهکار این کار نیز افزایش صادرات است که برنامه‌هایی در این حوزه در دست اجراست، اگر صادرات رونق پیدا کند ارزآوری نیز افزایش خواهد یافت.

 

همکاری ایران و کره در بخش‌های مختلف حمل و نقل

حضور کره تنها به بازار لوازم خانگی، خودرو و تلفن همراه محدود نمی‌شود. کره‌ای‌ها قرار است در بخش حمل‌و نقل هم مشارکت‌های پروژه‌ای داشته باشند. این حضور می‌تواند به منزله رقابت با چینی‌ها قلمداد شود.

در رابطه با همکاری‌های زیربنایی با کره جنوبی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فرصت‌های بسیاری برای همکاری‌های مشترک دو کشور وجود دارد و امروز می‌توانیم روابط میان دو کشور را گسترش دهیم، گفت: کره جنوبی قطعا مطالعاتی را در زمینه بازار ایران داشته‌‌ و در حال حاضر پروژه‌های بسیاری وجود دارد که لازم است کره برای توسعه آنها شتاب بیشتری داشته باشد تا بتواند در رقابت با رقبای خارجی خود در این بازار حضور پیدا کند.

عباس آخوندی در دیدار با «جو هیونگ هوان» وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی با اشاره به سفر سال گذشته خود به کره جنوبی و مذاکره با شرکت‌های وابسته به وزارت زمین و حمل و نقل کره جنوبی، افزود: مساله اصلی که به آن اشاره شد، روابط بلندمدت میان دو کشور بود، مسلما ما در بخش‌های مختلف به دنبال شرکایی هستیم و انتخاب شریک با خرید و اخذ خدمت از یک شرکت کاملا متفاوت است و یکی از مولفه‌هایی که به دنبال آن هستیم انتقال دانش و چگونگی انتقال آن به ایران است.

آخوندی درباره مشارکت دو کشور در صنایع مختلف یکدیگر گفت: من به حوزه حمل و نقل کشور که شامل راه‌آهن، دریایی، هوایی و جاده‌ای می‌شود همانند امور عمومی مثل ساخت بیمارستان‌ها، استادیوم و غیره نگاه می‌کنم؛ بنابراین، این حوزه شامل گستره عظیمی از صنعت است که می‌توان درباره آن همکاری کرد. پروژه‌های صنعتی بسیاری در زیرشاخه‌های چهار مورد حمل و نقلی ایران تعریف می‌شود که آماده‌ایم در نوسازی ناوگان که شامل ناوگان هواپیمایی، واگن‌سازی، کامیونی و اتوبوسی است همکاری‌های زیادی با کره جنوبی داشته باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا