مدیرعامل ایران‌خودرو؛

ایران تا سال 2025 مرکز خوبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی است

ایران تا سال 2025 مرکز خوبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی است

مدیرعامل ایران خودرو گفت: وسعت بالا، دسترسی به آبهای آزاد و برخورداری از ثبات در منطقه، مهم‌ترین مزیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو در سایر کشورهای دنیاست. ایران تا سال 2025 مرکز خوبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی است.

 

مدیرعامل ایران خودرو گفت: وسعت بالا، دسترسی به آبهای آزاد و برخورداری از ثبات در منطقه، مهم‌ترین مزیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو در سایر کشورهای دنیاست. ایران تا سال 2025 مرکز خوبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هاشم یکه زارع امروز در همایش بین المللی صنعت خودرو، با مقایسه میزان فروش خودرو در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، گفت: در کشورهای توسعه نیافته توان خرید وجود ندارد و محل خوبی برای سرمایه گذاری نیست اما در کشورهای درحال توسعه تقاضا زیاد و سرمایه گذاری خارجی در این کشورها بیشتر است.

وی ادامه داد: در ایران به ازای هر هزار نفر 206 خودرو وجود دارد که نشان دهنده پتانسیل بالای بازار ایران برای فروش خودرو است و این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته تولید و فروش خودرو سیر نزولی داشته است، در حالی که کشورهای عضو بیریکس (برزیل، روسیه، هند و چین و افریقای جنوبی) تولید بالاتری نسبت به کشورهای توسعه یافته دارد؛ اما تولیدشان به نقطه اشباع رسیده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در میان 15 کشور نوظهور Rising15، ایران رتبه اول فروش خودرو را دارد در حالی که کشورهای در حال توسعه رشد نزولی فروش را تجربه می کنند و البته در ایران هم پیش‌بینی می شود که مالکیت خودرو 8.7 درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: از سال 2002 تا سال 2011 رشد تولید خودرو در ایران 3.3 درصد بوده اما به لحاظ فروش، نرخ رشد بالاتر است به نحوی که ایران از نظر تولید و فروش خودرو می تواند نقطه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری خارجی باشد، چرا که در منطقه رتبه اول را در فروش خودرو دارد.

به گفته یکه‌زارع، ایران پس از ترکیه در منطقه بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو است و این دو کشور 84 درصد از سهم تولید خاورمیانه را به دوش می‌کشند.

یکه‌زارع ادامه داد: هم اکنون تولید خودرو در منطقه خاورمیانه 2.7 میلیون دستگاه در سال است در حالی که نیاز منطقه به 4.4 میلیون دستگاه می‌رسد اما در سال 2020 پیش بینی می‌شود که نیاز خودرو در منطقه به 6.7 میلیون دستگاه برسد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: وسعت بالا، دسترسی به آبهای آزاد و برخورداری از ثبات در منطقه، مهم‌ترین مزیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو در سایر کشورهای دنیاست، ضمن اینکه ظرفیت مناسب شبکه قطعه‌سازی را نباید از یاد برد، چرا که در ایران هزار شرکت قطعه ساز با استانداردهای جهانی مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در ایران 79 میلیون نفر زندگی می کنند و 2 میلیون و 150 هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین در سال تولید می‌شود که از این رقم 1.8 میلیون دستگاه متعلق به خودروهای سبک است که در سال 2025 باید به 3 میلیون دستگاه ارتقا یابد.

مدیرعامل ایران خودرو خاطرنشان کرد: از سال 1966 تاکنون 19 میلیون دستگاه خودرو در ایران فروخته شده که 93 درصد از آنها تولید داخلی و 7درصد تولید خارجی است ، ضمن اینکه در سال 2014 کل فروش خودرو و لوازم یدکی در ایران 23 میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود در سال 2025 این رقم به 45 تا 50 میلیارد دلار برسد که نشانگر رشد بالایی در 10 سال آتی خواهد بود.

وی افزود: گروه صنعتی ایران خودرو در سال 2012 به لحاظ فروش به رتبه 13 دنیا رسیده است و چنانچه بخواهیم ساختار ناوگان را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت هم اکنون 16 میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که 6 میلیون دستگاه عمر کمتر از 5 سال و 6 میلیون دستگاه بین 6 تا10 سال عمر دارد و تا سال 2025 باید 10 میلیون دستگاه خودرو از رده خارج شود.

وی گفت: استقبال مردم از خودروهای هیبریدی و اس یو وی، بسیار است وخانواده‌ها تمایل دارند که خودروهایی با قیمت کمتر از 15 هزار دلار را در ایران خریداری کنند.

یکه زارع ادامه داد: خارجی‌ها در سرمایه‌گذاری باید درنظر بگیرند ایرانی‌ها تا 85 درصد به دنبال خودروهایی زیر 15 هزار دلار هستند.

وی گفت: هم اکنون ارزش ایران خودرو هفت میلیارد دلار به قیمت جاری است و 54 درصد از کل بازار را در اختیار دارد.

وی گفت: در سال 2014 کل فروش خودرو و لوازم یدکی ایران 23 میلیارد دلار بوده که بیشترین سهم را خودروهای سواری داشته است و براورد می شود سال 2025 به 45 تا 50 میلیارد دلار برسد.

وی افزود: ایران تا سال 2025 مرکز خوبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی است.

یکه زارع گفت: در بحث فروش در سال 2013 ایران از نظر رتبه فروش در جایگاه بیستم بود و در سال 2014 به رتبه 13 رسید.

وی ادامه داد: تا سال 2025 نزدیک به 10 میلیون خودروی فرسوده باید از مدار خارج شود یعنی سالی یک میلیون تقاضا برای خروج خودروهای فرسوده خواهیم داشت. 

یکه زارع گفت: ایران خودرو تاکنون 9،5 میلیون خودرو تولید کرده است و در سال 2012 موفق به تولید 800 هزار دستگاه شدیم که بیانگر پتانسیل زیاد تولید ایران خودرو است.

وی افزود: در سال 2012 سهم ایران خودرو از بازار داخلی 47 درصد بود و در سال 2014 پنجاه و دو درصد کل بازار ایران را در اختیار داشتیم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا