ردپای کره‌ای‌ها در راه‌آهن چابهار

ردپای کره‌ای‌ها در راه‌آهن چابهار

در کنار هیات‌های اقتصادی کشورهای اروپایی که در طول هفته‌های گذشته بارها به ایران سفر کرده و برای حضور در پروژه‌های زیرساختی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند کشورهای آسیای جنوب شرق نیز تلاش خود را برای نقش آفرینی در دوران پسابرجام آغاز کرده و به نظر می‌رسد برای فعالیت در این حوزه ها با دستی پر به ایران آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از سفر رییس جمهوری چین و مقامات ارشد کشور ژاپن به ایران، هیات‌هایی از کره جنوبی نیز در طول هفته های گذشته با ایران مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند و به نظر می‌رسد در این راستا به توافق‌های ابتدایی با وزارت راه و شهرسازی نیز دست یافتند.

با توجه به گستردگی طرح‌های عمرانی و زیرساختی ایران که هر یک نیاز به منابع اعتباری گسترده‌ای دارند وزارت راه نیز به عنوان متولی اصلی نهایی کردن این طرح‌ها تلاش کرده در جریان مذاکرات با طرف‌های خارجی اهداف و اولویت‌های اصلی کشور را مطرح کرده و تلاش کند قراردادهای در نظر گرفته شده در چارچوب برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه باشد.

در همین راستا مذاکرات اخیر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با هیات اقتصادی کشور کره جنوبی نیز به سمت طرح هایی سوق پیدا کرده که برای ایران اهمیت بسیار زیادی دارد. در جریان این مذاکرات طرف کره‌ای اعلام آمادگی کرده تا در پروژه‌های زیرسختی ایران رقمی در حدود 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و در این رابطه با توجه به اهداف و اولویت‌های ایران قراردادهایی را در آینده نزدیک نهایی کند.

با توجه به مذاکرات صورت گرفته هیات ایرانی طرح سرمایه‌گذاری کره‌ای‌ها در پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان را پیش‌بینی کرده است.

طرحی که هر چند سال ها از زمان طراحی و مطالعه آن می‌گذرد اما تاکنون به دلیل نرسیدن منابع مالی کافی به پیشرفت خاصی نرسیده و از این رو می‌تواند با استفاده از فضای پسابرجام نهایت استفاده را در به اتمام رسیدن ببرد.

این راه آهن که طولی نزدیک به 500 کیلومتر دارد بندر چابهار به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنادر استراتژیک ایران را به شبکه مرکزی راه آهن متصل می‌کند و پس از آن با اتصال به استان خراسان رضوی امکان ترانزیت از طریق چابهار به طور مستقیم با کشورهای آسیای میانه را فراهم می‌کند.

در طول سال های گذشته بسیاری از کشورها مانند هند و چین طرح سرمایه‌گذاری در این پروژه را مطرح کردند که با توجه به دلایل مختلف هرگز قرارداد نهایی آن منعقد نشده از این رو شاید صحبت از ورود کره‌ای‌ها بتواند گره مالی یکی از مهم‌ترین طرح‌های شبکه ریلی کشور را برطرف کند. طرحی که در صورت نهایی شدن نه تنها به محوریت یافتن چابهار کمک می‌کند بلکه با اتصال به راه‌آهن اینچه برون یک مسیر ترانزیتی ریلی از چین تا آب‌های آزاد ایران را به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا