سهم 84درصدی ایران و ترکیه در تولید خودرو در منطقه؛

ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی ایران 23 میلیارد دلار اعلام شد

ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی ایران 23 میلیارد دلار اعلام شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی در سال 2014 در ایران را 23 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: سهم قابل توجهی از این ارزش به حوزه خودروهای سواری مربوط می شود و سهم فروش قطعات از آن در حدود پنج میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هاشم یکه زارع امروز (دوشنبه) در همایش صنعت خودرو پیش بینی کرد که ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی تا سال 2025 به 45 تا 50 میلیارد دلار برسد.
وی، مدیران شرکت های خارجی حاضر در این همایش را مخاطب قرار داد و گفت: در نگاهی کلی و بر مبنای میزان توسعه یافتگی، کشورهای دنیا را می توان به سه گروه کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته تقسیم کرد.
مدیرعامل ایران خودرو شاخص نرخ رشد جمعیت و توان خرید مردم را دو عامل مهم در تعیین تقاضای خودرو در کشورهای مختلف برشمرد و افزود: در کشورهای توسعه یافته، نرخ رشد جمعیت منفی است و باوجود توان بالای خرید برای مردم، تقاضای خرید خودرو با کاهش مواجه است.
یکه زارع با بیان اینکه در کشورهای نوظهور و توسعه نیافته نرخ رشد جمعیت بالاست اما به دلیل توان پایین خرید، تقاضا برای خرید خودرو بسیار پایین است، افزود: در کشورهای در حال توسعه نرخ رشد جمعیت مثبت است و به دلیل پیشرفت های اقتصادی و افزایش نرخ تولید ناخالص ملی، توان خرید مردم برای خرید خودرو نیز افزایش یافته است. بنابراین جهت گیری سرمایه گذاری ها در یک روال منطقی به سمت این کشورها معطوف شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: در سال 2005 حدود 66 درصد فروش خودروهای جهان در کشورهای توسعه یافته بوده اما این عدد در سال 2014 به 46 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: در سال 2005 سهم کشورهای در حال توسعه از فروش خودروهای دنیا 34 درصد بود که این عدد در سال 2014 به 53 درصد افزایش یافته است؛ نکته قابل توجه این است که از 53 درصد ذکر شده، 47 درصد در کشورهای بریکس، شامل برزیل، روسیه، هند و چین بوده است.
وی در ادامه به بررسی شاخص های اقتصادی در منطقه خاورمیانه و کشورهای مستقل همسود (CIS) پرداخت و اظهار کرد: در این منطقه با 575 میلیون نفر جمعیت، ایران در سال 2014 حدود 30 درصد از تولید و40 درصد فروش خودرو را به خود اختصاص داده است؛ این آمار نشان می دهد صنعت خودرو ایران می تواند مکان بسیار خوب و مطلوبی برای سرمایه گذاری شرکت های خودرو ساز و قطعه ساز جهانی باشد.
یکه زارع، رتبه ایران در جمعیت منطقه را مکان دوم، در تولید ناخالص داخلی جایگاه سوم و در فروش خودرو و تعداد ناوگان خودرو رده نخست را در منطقه به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در بحث تولید خودرو ایران و ترکیه با سهمی حدود 84 درصد بیشترین سهم تولید خودرو در منطقه را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: نیاز سالانه این منطقه حدود چهار میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو است که دو میلیون و 700 هزار دستگاه در منطقه تولید می شود و یک میلیون و 700 هزار دستگاه نیز از سایر مناطق کشورهای دنیا تامین می شود.
یکه زارع افزود: پیش بینی می شود تقاضای بازار خودرو در منطقه در سال 2025 به 6 میلیون و 700 هزار دستگاه برسد که از این میزان دو میلیون و 300 هزار دستگاه نیاز بازار ایران باشد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه به مزیت های کلیدی ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: دسترسی مستقیم زمینی و آبی به 15 کشور منطقه و آب های آزاد، برخورداری از ثبات و امنیت بالا در مقایسه با سایر کشورها، نیروی کار متخصص و ارزان و ظرفیت مناسب شبکه قطعه سازی با پتانسیل هزار واحد قطعه سازی در استانداردهای جهانی از مزیت های ایران برای سرمایه گذاری های خارجی به شمار می رود.
وی ادامه داد: این مزیت ها نشان می دهد ایران توانایی تبدیل شدن به قطعه تولید و صادرات خودرو در منطقه را دارد.
یکه زارع افزود: ایران با 79میلیون نفر جمعیت دارای منابع غنی انرژی است که سهم صنایع از اقتصاد آن حدود 25 درصد بوده است. از این میزان 2.7 درصد سهم صنعت خودرو و قطعه سازی بوده و پیش بینی می شود با تحقق اهداف سند چشم انداز این سهم درافق چشم انداز 1404 به 4.1 درصد برسد.
وی با بیان اینکه ظرفیت خودروسازی ایران در حال حاضر دو میلیون و 150هزار دستگاه خودرو است که در سال 2025 باید به سه میلیون دستگاه افزایش یابد، افزود: از سال 1966 که ایران خودرو تاسیس شده، تاکنون 19میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده که از این میزان 93 درصد تولید داخل بوده است؛ این امر نشان دهنده سهم بالای تولیدات داخل از فروش خودرو در ایران بوده است.
وی با بیان اینکه در سال 2013 رتبه فروش خودرو در ایران جایگاه بیستم دنیا بود که در سال 2014 با افزایش فروش خودرو در ایران به جایگاه سیزدهم ارتقا یافت، گفت: تا پایان سال گذشته تعداد ناوگان خودرو در ایران حدود 17 میلیون خودرو است که تنها 6 میلیون خودرو از آنها در پنج سال اخیر تولید شده اند و این امر نشان می دهد که در 10سال آینده حدود10میلیون خودرو فرسوده بالای 15 سال از این خودروها باید نوسازی شوند به عبارتی حدود یک میلیون دستگاه تقاضای نوسازی در سال وجود خواهد داشت.
یکه زارع ادامه داد: گروه صنعتی ایران خودرو با تولید حدود 600 هزار دستگاه در سال 2014 جایگاه خود را از رده 32 به 25 در بین برندهای برتر خودروسازی جهانی ارتقا داده است.
وی افزود: ایران خودرو از بدو تاسیس تاکنون 9 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که 800 هزار دستگاه از آن در سال 2012 بوده شده که این تعداد حدود 54 درصد کل خودورهای تولید شده در ایران است.
به گفته یکه زارع، سهم ایران خودرو از تولید داخلی از حدود 47 درصد در سال 2012 به حدود 54 درصد در سال 2014 افزایش یافته است.
وی، زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو شامل طراحی و توسعه، صنعتی سازی، زنجیره تامین، فروش و خدمات پس از فروش دانست و افزود: ایران خودرو و صنعت قطعه سازی کشور به جز بخش کفی و پلتفرم، توان طراحی سایر بخش های یک خودرو را به دست آورده اند و تجهیزات لازم برای این امر را نیز در اختیار دارند.
یکه زارع همچنین به مزیت های کلیدی گروه صنعتی ایران خودرو برای جذب سرمایه های خارجی اشاره کرد و گفت: رهبری بازار خودروی ایران با سهم 54درصدی، برخورداری از خطوط و سالن های تولید پیشرفته، دارا بودن شبکه گسترده و توانمند فروش و خدمات پس از فروش، نیروی کار متخصص و آموزش دیده، شبکه توانمند قطعه سازی، ظرفیت تولید بالا در سال و سابقه همکاری با شرکت های مطرح جهان از پتانسیل های موجود در گروه صنعتی ایران خودرو به شمار می رود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا