معادن بخش خصوصی اصفهان حمایت نمی شوند

معادن بخش خصوصی اصفهان حمایت نمی شوند

فولاد نیوز : عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: عمده معادن در بخش دولتی است و تنها معادن کوچک و متوسط در دست بخش خصوص است که حمایتی از این معادن نمی شود.

به گزارش«فولاد نیوز»، سید رسول رنجبران اظهار داشت: معادن سه رویکرد مختلف دارند که در بخش های اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی تعریف می شود که در دنیا عمده کار در بخش اکتشاف بر اساس حاکمیت و دولت انجام می‌گیرد.
وی بیان داشت: عدم توانایی سرمایه گذاری دولت در بخش اکتشاف باعث شده که در سالهای گذشته هیچ کار اکتشافی یا کمترین کار اکتشافی صورت نگیرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان یادآور شدد: در همین راستا اکتشاف در این سالها به بخش خصوصی واگذار شد و چون بخش خصوصی نیاز به روش‌های بسیار پیشرفته ای برای اکتشاف داشت و چنین امکانی برای این بخش ها وجود نداشت بنابراین در حوزه اکتشاف ۱۰ سال از دنیا عقب افتادیم.
رنجبران با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به حوزه اکتشاف با ریسک بالایی همراه است، ادامه داد: عدم وجود تکنولوژی پیشرفته، در اختیار نداشتن دانش فنی، نداشتن نیروی انسانی با تجربه از یک سو و از سوی دیگر فارغ التحصیلان معدن که تجربه کاری ندارند ضمن اتلاف وقت خود و سرمایه گذار باعث می شوند که کمتر بخش خصوصی زیر بار اکتشافات بروند و به همین لحاظ در این حوزه از سطح دنیا عقب هستیم.
وی با بیان اینکه امروزه معادن کوچک و متوسط در دست بخش خصوص قرار دارد و عمده معادن بزرگ در دست دولت است، اضافه کرد: بخش خصوصی برای هر استخراجی نیاز به ماشین آلات به روز صنعتی دارد و تنها هزینه یک لودر سه میلیارد تومان است که هر معدن کوچک حداقل نیاز به دو لودر دارد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان بیان کرد: اگر بخواهیم بخش خصوصی در بخش فرآوری مواد معدنی ورود یابد نیاز به احداث کارخانه های مختلف است که اگر در این حوزه خوب عمل می‌کردیم می توانستیم از وابستگی نفتی نجات پیدا کنیم.
وی اعلام کرد: پتاسیل های بالقوه معدنی بسیاری در کشور وجود دارد و در برخی ذخایر در رده های ۱۰ کشور نخست هستیم که در بحث استخراج و فرآوری این رتبه ها را نداریم.
رنجبران کسب رتبه دوازدهم صادرات سنگ در دنیا را در حالی که ما سومین تولید کننده سنگ تزئینی و ساختمانی هستیم را مایه تاسف خواند و گفت: سالانه در حالی ۱۵ میلیون تن سنگ ساختمانی تولید می شود که به علت نبود تکنولوژی های روز دنیا مجبور به صادر کردن ۸۵ درصد سنگ خام به کشورهایی مانند ایتالیا و چین هستیم و تنها ۱۵ درصد سنگ فرآوری شده به عراق صادر می شود.
وی به حدود ۸ میلیارد تن ذخیره سنگ در سطح کشور اشاره کرد و اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد ذخایر قطعی و حدود ۷۰ درصد که برابر ۵ و نیم میلیارد تن ذخایر احتمالی است، در کشور وجود دارد.

تامین حامل‌های انرژی باید برعهده دولت باشد
رنجبران با اشاره به اینکه دولت باید تامین کننده حامل های انرژی برای معادن باشد و این در حالی است که یک معدن کار، هم باید جاده احداث کند و هم حامل های انرژی مورد نیاز را تامین کند و تمام این امور از یک معدن کار بر نمی آید، ادامه داد: دولت همانطور که در شهرک های صنعتی خود تامین کننده همه امور است برای یک معدن که در نقاط دور از شهر مستقر است نیز باید تامین کننده باشد.
وی با اظهار اینکه تامین حامل های انرژی زیرساخت های یک معدن است که دولت حتی در تامین این زیرساخت ها از معدن کار حمایت نمی کند، گفت: تنها راه عبور از بحران توجه به تولید و توزیع در راستای اقتصاد مقاومتی است.
منبع: مهر
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا