افخمی‌راد: سیاست ما بازار در مقابل بازار است

افخمی‌راد: سیاست ما بازار در مقابل بازار است

رییس سازمان توسعه تجارت در همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و کره خطاب به وزیر و نمایندگان بخش خصوصی کره‌ گفت: به ایران به عنوان بازاری برای کالاهای تولید خود نگاه نکنید؛ سیاست کنونی ما بازار در مقابل بازار است.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از سازمان توسعه تجارت، ولی‌اله افخمی‌راد در این همایش که صبح دوشنبه در هتل آزادی تهران برگزار و به امضای سه سند همکاری در زمینه ساخت نیروگاه تولید برق و آسیاب فولادی در چابهار و ساخت مشترک تأسیسات برق و آب شیرین‌کن با شرکت‌های ایرانی انجامید، ضمن خوشامدگویی به هیات کره‌ای، خطاب به مسئولان این کشور گفت: ایران خریدار صرف محصولات کره‌ای نیست و شرکت‌های این کشور برای فعالیت در ایران باید به تعمیق ساخت داخل بپردازند.
وی ادامه داد: در دوران تحریم، تبلیغات منفی علیه کشور ما خیلی زیاد بود اما ما توانستیم پروژه ایران‌هراسی که غربی‌ها علیه ایران طراحی کرده بودند را برطرف کنیم و در 6 ماه گذشته همه آن تحریم‌ها از بین رفت و اکنون ایران به صورت فعالانه در جامعه جهانی حضور دارد.
رییس سازمان توسعه تجارت صحبت‌های خود را با گلایه از سیاست کره در زمان تحریم ادامه داد و گفت: در زمان تحریم کره در برخی مواقع حتی فراتر از تحریم، اقداماتی نسبت به ایران انجام داد که ما از آنها توقع نداشتیم؛ کره ما را در مواردی که ایران مشتاق کالای کره‌ای بود، بیش از تحریم‌ها تحریم کرد. هیوندای و سی‌بی‌یو دیگر به ایران فروخته نشد در حالی که اصلا سی.بی.یو جزء تحریم‌ها شناخته نمی‌شد.
وی تاکید کرد: سیاست کنونی ما بازار در مقابل بازار است؛ به ایران به صورت خریدار کالاهای کره‌ایی نگاه نکنید، در کشور ما سرمایه‌گذاری کنید و خط تولید راه بیندازید؛ محصولاتتان را در ایران بسازید چراکه ایران امن‌ترین نقطه و باثبات‌ترین مکان در خاورمیانه است.
افخمی‌راد خاطرنشان کرد: ما همیشه و در هر زمان قوانین‌مان را در زمینه کسب و کار بهبود می‌بخشیم؛ در مناطق آزاد ما ویژگی‌هایی وجود دارد که می‌توان از آنها در مسیر تولید مشترک استفاده و به بازار 400 میلیونی منطقه صادر کرد.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد ایران پتانسیل خوبی برای تولید و تجارت دارد، خاطرنشان کرد: ایران با رشد صادرات غیرنفتی مقام بالایی در میان کشورهای برتر منطقه دارد و در سال گذشته در رنکینگ جهانی تراز تجاری کالا برای ما مثبت شده است.
افخمی‌راد در پایان ابراز امیدواری کرد که توسعه صنعتی در ایران به کمک کره پیشرفت کند و بتوانیم در سایه روابط دوستانه با هم به تعامل برسیم.
در این نشست جوو هیونگ هوان وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی نیز با اشاره به قدمت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور، گفت: ما به همکاری‌های طولانی‌مدت در ایران می‌اندیشیم.
وی ادامه داد: کشور ما در سال 1973 به خاطر تامین نفت سختی‌های زیادی کشید اما ایران نفت را برای ما فراهم کرد، شرکت‌های ما هم در سال‌های تحریم ایران را ترک نکردند.
وزیر تجارت کره افزود: ما در همکاری‌ با ایران به منفعت کنونی فکر نمی‌کنیم و همکاری‌های طولانی‌مدت در زمینه اقتصاد، فرهنگ و امور اجتماعی را در نظر داریم.
وی در پایان گفت: اگر تجربه کره با منابع و اقتصاد ایران همراه شود ایران بزرگترین اقتصاد منطقه را خواهد داشت، ما آماده‌ایم که برای افزایش حجم تجارت تهران و سئول تلاش کنیم، امیدوارم در زمینه توسعه بندرگاه، راه‌سازی و دیگر موارد همکاری‌های زیادی داشته باشیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران: صدور روادید بین دو کشور تسهیل شود
محسن جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی ایران هم در این نشست با تاکید بر ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای افزایش حجم تجارت، گفت: درخواست مهم ما از مسئولان تسهیل در صدور روادید است.
وی ادامه داد: ایران دومین اقتصاد خاورمیانه، پنجمین کشور در تولید سیمان، دومین کشور در تولید گچ و نیز یکی از تاثیرگذارترین کشورها در تولید نفت و گاز است؛ همچنین ایران در تولید علم جزو 20 کشور دنیا و اولین کشور آسیاست؛ این ظرفیت‌ها حکایت از توانمندی‌ ایران برای گسترش تجارت با جهان دارد.
جلال‌پور در ادامه به همکاری‌های ایران و کره در سال‌های قبل اشاره کرد و گفت در سال 2015 صادرات ایران به کره 3 میلیارد و 362 میلیون دلار بوده است که امدیواریم با توجه به رفع تحریم‌ها این میزان به صورت چشمگیری افزایش یابد.
همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و کره امروز با حضور مقامات مسئول و فعالان اقتصادی دو کشور در هتل آزادی تهران برگزار شد و دو طرف در راستای افزایش تراز تجاری سه سند همکاری در زمینه ساخت نیروگاه برق در چابهار، ساخت آسیاب فولادی در چابهار و ساخت تأسیسات برق و آب شیرین‌کن به صورت مشترک به امضا رساندند.
در پایان این نشست تجار وبازرگانان ایرانی و کره ای رو در روی یکدیگر به مذاکره پرداختند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا