چشم وزارت نیرو به درآمدهای میلیاردی صادرات برق

چشم وزارت نیرو به درآمدهای میلیاردی صادرات برق

میزان صادرات برق در سال 94 حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت و میزان واردات برق نیز بین 3.7 و 4 میلیارد کیلووات ساعت بوده البته این در حالی است که به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ایران پتانسیل بالایی برای صادرات برق دارد و اگر نرخ گاز خوراک نیروگاه‌ها اعلام شود قطعا صادرات برق با یک جهش روبه رو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حال حاضر ایران با غیر از کشورهای حاشیه خلیج فارس که از طریق دریا با آنها ارتباط دارد، توانسته شبکه برق خود را به تمام کشورهای پیرامون متصل کند و با آنها تبادل انرژی داشته باشد، به طوری که در شرایط فعلی به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق بیشترین میزان صادرات برق را دارد و از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان برق را وارد می کند.

از سوی دیگر به دلیل اشباع بازارهای صادراتی پیش‌بینی می‌شود کهسال 95 حدود 1500 میلیارد تومان از محل صادرات برق عائد وزارت نیرو شود که بر همین اساس نیز این وزارتخانه سیاست های خود را بر افزایش صادرات برق استوار کرده است.

بر همین راستا قرار است که در طول برنامه ششم توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها از 74 هزار مگاوات به 100 هزار مگاوات افزایش یابد و در کنار این مساله نیز خطوط انتقال برق، ایستگاه‌های ولتاژ توسعه پیدا کند و به گفته هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی باتوجه به اینکه در حال حاضر قیمت نفت کاهش پیدا کرده است، صادرات برق در این شرایط یک مزیت نسبی برای کشور محسوب می‌شود که از این طریق می‌توانیم پایداری شبکه برق را با ظرفیت‌سازی جدید اضافه و میزان ارتباط را با کشورهای همسایه را تقویت کرد.

وی با اشاره به دیگر مزیت‌های صادرات برق اظهار کرد: از این طریق می‌توان مناسبات سیاسی را بهبود بخشید و برای کشور درآمدهای ارزی بسیاری را به ارمغان آورد و اگر بتوانیم ایران را از نظر تامین برق انرژی کشورهای پیرامون هاب منطقه کنیم قطعا می‌توانیم درآمدهای میلیاردی را برای کشور داشته باشیم.

فلاحتیان درخصوص برنامه‌های وزارت نیرو برای افزایش صادرات برق تاکید کرد: قرار است تا پایان سال جاری شبکه برق جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان متصل شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به میزان طلب وزارت نیرو از کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: دریافت بهای برق صادراتی در شرایط تحریم ما را با مشکلاتی برای نقل و انتقال پول روبه‌رو کرده بود اما توانستیم این مساله را مدیریت و مطالبات خود را دریافت کنیم.

در حالی که وزارت نیرو توانست در سال 93 یک میلیارد دلار برق صادر کند بر اساس آخرین پیش بینی ها قرار است 500 میلیارد دیگر به مجموعه درآمد های صادرات برقی اضافه شود که البته این مساله نیازمند اعلام نرخ خوراک نیروگاه‌های صادراتی است که باید توسط وزارت نفت تعیین و تکلیف شود اما مساله قابل توجه این است که وزارت نیرو عزم خود را برای افزایش صادرات برق جزم کرده و نسبت به کسب درآمد هایی از این طریق امیدوار است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا