طلای جهانی رکورد ماهانه جدید زد

طلای جهانی رکورد ماهانه جدید زد

طلا در بازار جهانی تحت تاثیر تیره شدن دورنمای اقتصادی که تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله این فلز را رونق بخشیده است به سوی بزرگترین رشد ماهانه در چهار سال گذشته پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.8 درصد رشد کرد و به 1233 دلار رسید.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 1.07 درصد یا 13.10 دلار رشد کرد و به 1233.50 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه بازار با 18.40 دلار یا 1.5 درصد کاهش، در 1220.40 دلار بسته شده بود و برای کل هفته 10.40 دلار یا 0.8 درصد کاهش ثبت کرد.

طلا از ابتدای فوریه تاکنون 10 درصد رشد قیمت داشته و به سوی بزرگترین رشد ماهانه از ژانویه سال 2012 به این سو پیش می‌رود.

این فلز ارزشمند از ابتدای امسال تاکنون که ریزش بازارهای سهام و ارز جهان جایگاهش به عنوان پناهگاه امن سرمایه را احیا کرده، 16 درصد رشد قیمت داشته است. همچنین احتمال به تاخیر افتادن افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا از قیمتهای طلا پشتیبانی کرده است. نرخهای بهره پایین به نفع دارایی‌های بدون بازده مانند طلا بوده و هزینه نگهداری آنها را کاهش می‌دهد. در شرایطی که روند صعودی طلا ادامه دارد و تحلیلگران هدف قیمت برای این فلز ارزشمند را بالا می‌برند دارایی‌های صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که با طلا حمایت می‌شوند به بالاترین سطح در 17 ماه گذشته افزایش یافته است. سفته بازان هم معاملات خرید طلای خود را به بالاترین میزان در یک سال گذشته افزایش داده اند.

طبق آمار بلومبرگ، دارایی‌های این صندوقها روز جمعه 3.9 تن افزایش یافت و به 1682 تن رسید که بالاترین سطح از اکتبر سال 2014 بود.

کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا اعلام کرده است قراردادهای خرید در بازار معاملات آتی طلا در هفته منتهی به 23 فوریه 32 درصد رشد کرد و به 123 هزار و 566 قرارداد رسید.

تغییر تصویر اقتصادی بعضی از تحلیلگران را برای تغییر دیدگاه منفی نسبت به قیمت طلا تحت فشار قرار داده است. جورجت بوئل، استراتژیست بانک ABN AMRO دورنمای منفی برای قیمت طلا را تغییر داد و اکنون پیش بینی می‌کند قیمت این فلز زرد تا پایان سال به 1300 دلار خواهد رسید در حالیکه پیش‌تر قیمت 900 دلار را پیش بینی کرده بود. طلا سال گذشته بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست داده بود و سال 2015 را با قیمت 1060 دلار به پایان رسانده بود. اگر طلا امسال افزایش سالانه داشته باشد نخستین افزایش از سال 2012 به این سود خواهد بود.

بارناباس گان، اقتصاددان بانک OCBC چین که سال گذشته یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌ها را برای قیمت طلا داشت هفته گذشته طلا را به دلیل عملکردی که امسال داشته است ابرقهرمان خواند و اعلام کرد قیمت این فلز در صورت تشدید ریسک گریزی سرمایه گذاران، ممکن است به 1400 دلار صعود کند.

در مقابل برخی دیگر همچنان در دیدگاه منفی خود مصر مانده اند. رابین بیهار، تحلیلگر بانک فرانسوی سوسیته جنرال همچنان متوسط قیمت هر اونس طلا در سه ماهه چهارم امسال را 955 دلار پیش بینی می‌کند. تحلیلگران موسسه مالی گولدمن ساش از جمله جفری کوری و مکس لایتون در گزارش اخیر خود مجددا اعلام کردند قیمت طلا برای چهارمین سال متوالی سقوط خواهد کرد و سال 2016 را در 1000 دلار به پایان خواهد رساند. تحلیلگران گولدمن ساش و سوسیته جنرال انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا امسال نرخهای بهره را افزایش دهد که به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.3 درصد رشد کرد و به 14.7425 دلار رسید و به سوی دومین رشد ماهانه متوالی پیش می‌رود. هر اونس پالادیم با 1.3 درصد افزایش، 491.09 دلار معامله شد و هر اونس پلاتین با 0.3 درصد افزایش، 917.05 دلار بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا