آلیاژ بدون سرب نخستین بار در کرمان تولید شد

آلیاژ بدون سرب نخستین بار در کرمان تولید شد

فولاد نیوز: معاون توسعه و تکنولوژی مجتمع صنایع مس شهید باهنر کرمان گفت: آلیاژ بدون سرب نخستین بار در کشور در صنایع مس شهید باهنر کرمان در حال تولید است.

به گزارش«فولاد نیوز»، علی اکبر متحدی در تشریح ساخت برنج بدون سرب در صنایع مس شهید باهنر کرمان افزود: از سال گذشته فاز تحقیقاتی ترکیب آلیاژی بدون سرب در صنایع مس شهید باهنر کرمان شروع و بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال جاری کار نیمه صنعتی آن آغاز شد.
وی بیان کرد: هدف از این پروژه تولید آلیاژی بود که بتواند جایگزین مناسبی برای آلیاژهای دارای سرب در تولیداتی مانند شیرآلات ساختمانی باشد.
وی خاطرنشان کرد: برنج بدون سرب اکنون در مجتمع صنایع مس شهید باهنر کرمان تولید شده و اقدامات بازاریابی برای این محصول در حال انجام است.
معاون توسعه و تکنولوژی مجتمع صنایع مس شهید باهنر گفت: در تولید برنج بدون سرب که عمده مصرف آن در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمان است به جای سرب از سیلیسیم استفاده می شود.
وی افزود: اگرچه برنج بدون سرب پنج هزار تن مصرف داخلی دارد ولی هنوز اکثر کارخانه های تولید کننده شیرآلات بهداشتی از تولید این آلیاژ در داخل کشور مطلع نیستند و زمانی که تولید داخل وجود دارد دیگر استفاده کردن از برنج همراه با سرب در تولیدات معنی نمی دهد.
متحدی با بیان اینکه عمده شیرآلات وارداتی دارای برنج بدون سرب هستند که بر افزایش قیمت تمام شده آنها تاثیر زیادی دارد تصریح کرد: استفاده برنج بدون سرب تولید داخل علاوه بر افزایش کیفیت شیرآلات بهداشتی ساختمان در قیمت تمام شده شیرآلات هم تاثیر بسیار کمی دارد.
وی گفت: استفاده از برنج بدون سرب در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمان در اکثر کشورهای خارجی یک استاندارد و اجبار محسوب می شود اما در کشور ما استفاده از آن در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمان اجباری نیست و به آن پرداخته نشده است.
معاون توسعه و تکنولوژی صنایع مس شهید باهنر کرمان ادامه داد: از دستگاه های نظارتی مانند حفاظت محیط زیست و اداره بهداشت می خواهیم در این باره به ما کمک کنند و استفاده از برنج بدون سرب را در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمان استانداردسازی کنند.
وی از معایب استفاده از برنج با سرب در تولید شیرآلات را وارد شدن مقدار سرب موجود در آب مصرفی دانست و اظهار کرد: سرب از لحاظ زیست محیطی و همچنین برای سلامت انسان مضر است و یکی از فلزات سنگین به شمار می رود.
متحدی گفت: امیدواریم با شرایط پیش آمده و مذاکرات انجام شده بین ایران و گروه 5+1، بخش صادرات از رونق بهتری نسبت به گذشته برخوردار شود که بتوان بر روی بازارهای خارجی و عرضه این تولید هم کار کرد.
معاون توسعه و تکنولوژی صنایع مس شهید باهنر کرمان اظهار کرد: صنایع مس شهید باهنر کرمان پنج کارخانه را در برمی گیرد که انواع تولیدات بر پایه آلیاژهای مس را در خود دارند.
وی با بیان اینکه حدود هزار و 200 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند افزود: تولیدات شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان از افزایش حدود 10 درصد نسبت به گذشته برخوردار شده است.
محصولات این شرکت شامل ورق و تسمه، مقاطع و لوله و لوله مسی و موارد دیگر است که علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشور های مختلف هم صادر می شود.
مس شهید باهنر از صنایع جنبی مجتمع عظیم مس سرچشمه محسوب می شود که در شهرستان کرمان واقع است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا