دلیل نوسان شاخص بازار سرمایه چیست؟

دلیل نوسان شاخص بازار سرمایه چیست؟
ازار سرمایه در حالی پس از اجرای برجام رشد با رکود دو ساله خود خداحافظی کرد و توانست دو رکورد جدید را در سال 94 ثبت کند،‌این روزها نوسان را تجربه می کند، به طوری که در برخی روزها شاخص افت می کند و در برخی روزها رشد،‌ دلیل ریزش شاخص در روزهای پایانی سال چیست؟


بازار سرمایه که به گفته فعالان این بازار طی دوسال گذشته با رکود دست و پنجه نرم می‌کرد با اجرای برجام با اقبال روبه رو شد،‌ حجم معاملات افزایش یافت و شاخص بازار سرمایه به کانال 78 هزار واحدی وارد شد، در این بین سهام برخی گروه ها مانند خودروسازان با رشد چشمگیر روبه رو شد و حتی چند صد درصد رشد کرد.

در این باره حسن قاسمی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه از ابتدای دی ماه با توجه به اجرایی شدن برجام و انتظار برای لغو تحریم‌ها شاهد رشد سریع و هیجانی در بازار بودیم،‌اظهار کرد:در مورد خودروسازان با توجه به بحث‌هایی که در زمینه افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی ها مطرح بود و همچنین مبادلات درون گروهی برای جبران زیان انباشته سهام از رشد برخوردار شد.

وی در ادامه افزود: در روزهای پایانی بهمن ماه که شرکت‌ها باید پیش‌بینی خود از وضعیت سال 95 را اعلام می کردند شاهد بودیم که پیش‌بین‌ها از رشد قیمت ها حمایت نکرد و محافظه کارانه بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه پس از آن جو هیجان فروکش کرد که با روزهای انتخابات مصادف شد،‌ گفت:نتایج انتخابات از طریق هیجان مثبت نتوانست تاثیری بر بازار سرمایه داشته باشد، و به نظر می رسد که وضعیت تا پایان سال به همین صورت خواهد بود مگر اینکه در بخش‌هایی مانند گروه‌های خودرویی هیجان‌هایی ایجاد شود که با توجه به اینکه از نظر عملی اتفاقی نیفتاده است بعید به نظر می‌رسد.

قاسمی با اشاره به اینکه تا پایان سال شاهد جهش در بازار سرمایه نخواهیم بود، تاکید کرد:البته ریزش چندانی نیز نخواهیم داشت و در واقع بازار به نقطه تعادل جدیدی رسیده است.

وی در باره ریزش امروز شاخص بازار سرمایه اظهار کرد:نوسانات بازار در شرایط فعلی طبیعی است زیرا به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و شرکت ها به علت نیاز به نقدینگی اقدام به فروش سهام می کنند و معمولا هرسال از این ایام تا پایان سال بازار منفی است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:البته در دو الی سه روز پایان سال که فروش ها متوقف می شود بازار رشد اندکی خواهد داشت.

قاسمی با اشاره به اینکه با عملی شدن لغو تحریم ها و تاثیر آن در کاهش هزینه‌های معاملاتی شرکت ها در سال 95 وضعیت شرکت‌های بورسی بهبود خواهد یافت،‌تصریح کرد:البته باید توجه کرد که این تاثیر خیلی سریع اتفاق نمی افتد و با توجه به اینکه قیمت نفت کاهش یافته در نیمه اول سال آینده شاهد رشد تند و سریع در بازار نخواهیم بود و این رشد در نیمه دوم سال قابل مشاهده خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است،‌اظهار کرد: اگر افق سرمایه گذاری یکساله در نظر گرفته شود،‌اکنون زمان خوبی برای ورود به بازار است.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادآنلاین، قاسمی با تاکید بر اینکه افراد باید در زمینه سهام کم ریسک اقدام به سرمایه گذاری کنند،‌گفت:با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و با در نظر گرفتن این نکته که حقوقی ها به دلیل نیاز مالی اقدام به فروش سهام می کنند،‌ زمان برای ورود به بازار مناسب است.

این تحلیلگر بازار سرمایه البته توصیه کرد که افراد درگیر هیجان نشوند و از دنباله روی در بازار به ویژه در مورد سهامی که رشدشان منطقی نیست خودداری کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه سال 95 برای گروه بانکی ها نیز سال خوبی خواهد بود،‌ خاطرنشان کرد:با توجه به لغو تحریم ها،‌بانک هایی که شعب خارجی دارند می توانند از محل مبادلات بین المللی وضعیت بهتری پیدا کنند.

وی  همچنین کاهش نرخ سود بانکی را باعث کاهش هزینه بانک ها دانست و گفت:البته باید نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد .

این کارشناس بازار سرمایه درباره ورود سرمایه ها از بانک ها به بازار سرمایه به دلیل کاهش نرخ سود،‌اظهار کرد:برخی سرمایه ها ریسک گریزند و در بانک ها باقی خواهند ماند،‌چرا که بازار سرمایه مخاطبانش سرمایه گذاران ریسک پذیر است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا