با آمدن هیأت بورس ترکیه به ایران؛

گام اول برای پذیرش شرکتهای ایرانی در بورس استانبول برداشته شد

گام اول برای پذیرش شرکتهای ایرانی در بورس استانبول برداشته شد

مدیر عامل بورس استانبول به همراه اعضای هیأت مدیره و معاونانش و تعدادی از شرکت های کارگزاری، تأمین سرمایه و مشاوره در قالب یک هیأت 37 نفره به ایران سفر کردند که زمینه همکاری عملی تر و دقیق تر در رابطه با MOU مورد بررسی قرار بگیرد. و به عنوان نمونه مشخص شود آیا امکان پذیرش متقابل برای شرکت های ایرانی و ترکیه وجود دارد، یا خیر. و این نشست و سمینار گام اول برای ارزیابی همکاری های مشترک است.

 

نشست مشترک مدیران عامل بورس تهران و استانبول ساعتی پیش به پایان رسید. در این نشست مدیران عامل هر دو بورس، درباره زمینه های مشترک همکاری فیمابین صحبت کردند. در این رابطه بعد از ظهر امروز سمینار مشترکی برای بررسی دقیق تر و جزئی تر درباره شکل همکاری طرفین برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس تهران، در این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در مهر ماه با حضور رییس سازمان بورس، در ترکیه تفاهم نامه ای (MOU)  با بورس استانبول امضا و مقرر شد همکاری مشترک از جمله پذیرش متقابل، آموزش کارشناسان، انتقال اطلاعات و تکنولوژی و آشنایی با اوراق بهادار اسلامی انجام شود.

قالیباف با بیان اینکه در این سفر به دنبال شناسایی نکات مشترک هستیم، افزود: مدیر عامل بورس استانبول به همراه اعضای هیأت مدیره و معاونانش و تعدادی از شرکت های کارگزاری، تأمین سرمایه و مشاوره در قالب یک هیأت 37 نفره به ایران سفر کردند که زمینه همکاری عملی تر و دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد. به عنوان نمونه مشخص شود آیا امکان پذیرش متقابل برای شرکت های ایرانی و ترکیه وجود دارد، یا خیر.

به گفته مدیرعامل شرکت بورس تهران، این نشست و سمینار گام اول برای ارزیابی همکاری های مشترک است.

در این نشست تونجای دینچ، مدیرعامل بورس استانبول، با بیان اینکه دو کشور ترکیه و ایران در مسیر ترقی و پیشرفت قرار دارند، گفت: با همکاری دو جانبه امکان پیشرفت بهتر و بیشتر ایجاد می شود. زیرا بورس ها نهادهایی هستند که در دنیا صلح ایجاد می کنند و صلح زمینه اشتغال، ثروت و در نتیجه آینده بهتر را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه همکاری بورس ها منجر به همکاری اقتصادی می شود، اظهار داشت: هر دو کشور می توانند به شکل مؤثرتری برای یکدیگر سودآوری به همراه داشته باشند.

مدیرعامل بورس استانبول با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترک با بورس تهران در اکتبر سال 2015 (مهر ماه)، گفت: برای پیش بردن همکاری ها و اینکه در این مسیر قدم های بیشتری برداشته شود و رابطه دو بورس توسعه داده شود، اینگونه تفاهم نامه های مشترک ضرورت دارد.

دینج در این باره به الگوبرداری از بورس های اروپایی اشاره کرد و گفت: در اروپا بورس لندن و آلمان همکاری مشترکی را آغاز کردند، بنابراین وقتی همکاری های مشترک بین بورس های بزرگ دنیا به عنوان یک امر مهم و اثرگذار انجام می شود، ما نیز حرکت به این سمت را در دستور کار خود قرار دادیم.

این مقام مسوول، با اشاره به بازار 200 میلیارد دلاری بورس ترکیه، گفت: 62 درصد ارزش بازار بورس ترکیه در اختیار سرمایه گذاران خارجی است، که با انجام این همکاری ها علاوه بر اینکه زمینه ورود سرمایه گذار جدید ایجاد می شود، شرایط برای ورود کشورهای بیشتر نیز رقم می خورد.

وی با بیان اینکه یک بانک بین المللی در ترکیه کار تسویه وجوه و عملیات پایاپای را انجام می دهد، گفت: ترکیه از نظر تکنولوژی با بورس های کشورهای توسعه یافته ارتباط مؤثر داشته به همین دلیل از نظر تکنولوژی یکی از بهترین تکنولوژی های دنیا را در اختیار دارد. این تکنولوژی می تواند برای بورس تهران حائز اهمیت باشد و به عنوان یکی از زمینه های جدی همکاری قلمداد شود.

دینچ، انتقال داده ها را نیز به عنوان یکی از زمینه های مهم همکاری طرفین خواند و گفت: در این زمینه های مشترک به طور جدی با بورس تهران همکاری خواهیم داشت علاوه بر اینکه از تجربیات بورس تهران در خصوص صکوک و اوراق بهادار اسلامی نیز بهره خواهیم برد.

وی با اشاره به جلسه مشترک با ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و مقامات بانک مرکزی، گفت: هدف ما این است که همکاری دو کشور به بالاترین سطح ممکن برسد و امیدواریم سایر نهادهای دیگر نیز این روند را در پیش گیرند.

مدیرعامل بورس استانبول در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص چگونگی کنترل نوسانات پول ملی ترکیه در برابر دلار به عنوان پایه معاملات سرمایه گذاران خارجی، گفت: ترکیه یکی از کشورهای در حال توسعه است اما برخلاف بسیاری از کشورهای در حال توسعه که ارزش پول خود را از دست دادند، ارزش پول ملی ترکیه کمتر کاهش یافته و ثبات لازم برای سرمایه گذرای خارجی به دست آمده است.

وی تصریح کرد: بافت مالی ترکیه یک بافت محکم است به طوریکه بدهی های دولتی ترکیه نسبت به GDP معادل 33 درصد است. این درحالیست که این نسبت در اتحادیه اروپا 95 درصد و میانگین دنیا 17 درصد است و حتی در بسیاری از کشورها بدهی ها در حال افزایش است.

دینچ به برگزاری چند دوره انتخابات از سال 2014 به این سو در ترکیه اشاره کرد و گفت: با وجود برگزاری چند دوره انتخابات و تغییرات سیاسی، دیسپلین مالی ترکیه تغییر نکرده و بافت مالی دچار مشکل نشده است.

این مقام مسوول بازار سرمایه ترکیه، با اشاره به نرخ رشد 4 درصدی این کشور، گفت: نرخ رشد ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورها بالا است و از آنجایی که در 4 سال آینده انتخاباتی وجود ندارد، و نوآوری هایی در این مدت اتفاق می افتد، این نرخ بهتر نیز خواهد شد.

مدیرعامل بورس ترکیه در پایان تصریح کرد: سرمایه گذار خارجی به بی ثباتی ارز ترکیه نگاه نمی کند، بلکه به آینده ترکیه نگاه می کند و تصمیم به سرمایه گذاری می گیرد به طوریکه در سال 2015 سرمایه گذاران خارجی 15 میلیارد دلار در بورس ترکیه سرمایه گذاری کرده اند و همین امر باعث می شود که ترکیه به آینده مثبت نگاه کند و این پتانسیل را با ایران به اشتراک بگذارد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا