گلایه اعضای یک تعاونی مسکن از بلاتکلیفی ۳ ساله

اعضای تعاونی مسکن برای پیدا کردن مدیرعامل کمین می‌کنند

اعضای تعاونی مسکن برای پیدا کردن مدیرعامل کمین می‌کنند

در حالی معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه مشکل تعاونی‌ها را بی‌دانشی اعلام و از واقعی نبودن تعاونی‌های مسکن مهر در دولت قبل خبر داده بود که پس از یک هفته معاون وزیر تعاون در پاسخ به این اظهارات، گفت: تعاونی های مسکن موفق عمل کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سوم ماه جاری مظاهریان معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بزرگ‌ترین مشکل تعاونی‌های مسکن بی دانشی است میزان تحقق اهداف برنامه‌های توسعه اول، دوم و سوم در تولید مسکن توسط تعاونی‌های را به ترتیب 60 درصد، 50 و 15 درصد اعلام کرد.

وی با بیان این‌که در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه نقش تعاونی‌های مسکن در ساخت واحد مسکونی در قالی طرح مسکن مهر به 25 درصد افزایش یافت، تصریح کرد: نباید نقش تعاونی‌ها را در بخش مسکن کشور نادیده گرفته شود، چرا که صدها هزار نفر در دهه‌های اخیر از این طریق خانه‌دار شده‌اند، کار منطقی آن است که با رفع ضعف‌ها به تقویت آنها کمک کنیم.

وی با بیان این‌که تعاونی‌ها تنها راه خانه‌دار شدن نیست، افزود: بیشترین مشکل تعاونی‌های مسکن، بی‌دانشی و بی‌تجربگی برخی اعضا در مسائل گوناگون اجرایی اعم از دانش فنی و تخصصی ساخت و ساز، مباحث حقوقی، اقتصاد و بازار مسکن،‌ عدم آشنایی با نظامات بانکی و تأمین مالی و ... است.

مظاهریان با بیان این‌که بیشترین تخلفات در تعاونی‌های مسکن، مربوط به طرح مسکن مهر در دولت قبل بود، یادآور شد: در آن دوره تعاونی‌هایی که تشکیل می‌شد، واقعی نبودند؛ به این معنا که افرادی که دور هم جمع می‌شدند از یکدیگر شناختی نداشتند. بلکه افرادی که ثبت نام کرده بودند، به ترتیب شماره پرونده و بدون نظرخواهی، در تعاونی‌های مسکن غیرواقعی قرار داده می‌شدند.

حال پس از گذشت هفت روز  کلانتری معاون وزیر تعاون به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی واکنش نشان داد.

وی در این‌باره با اشاره به این‌که این‌که گفته می‌شود تعاونی‌های مسکن موفق نبوده‌اند، مورد تأیید نیست گفته است: وقتی 12هزار تعاونی مسکن داریم که حدود 2.6 میلیون واحد مسکونی را ساخته‌اند، چگونه موفق نبوده‌اند؟

وی تاکید کرد: تعاونی‌های مسکن در طرح مهر خوب عمل کردند اما به دلیل مشکلات ساختاری در ذات این طرح در دولت قبل، مشکلات بیشتر بروز کرد.

*برای پیدا کردن مدیرعامل تعاونی کمین می‌کنم

فارغ از این‌که دو معاون وزرای راه و شهرسازی و تعاون چه نظراتی درباره عملکرد تعاونی‌های مسکن دارند طی سال‌های اخیر به‌خصوص در طرح مسکن مهر ضعف مدیریت تعاونی‌ها گرفتاری‌های بسیاری را برای مردم به وجود آورده که نمونه‌های فراوانی از آن تاکنون رسانه‌ای شده و در آینده هم به‌طور حتم به آنها پرداخته خواهد شد.

یکی از همین گرفتاران با اشاره به این‌که سال 88 با هزار امید و آرزو برای مسکن مهر در یکی از تعاونی‌های مسکن ثبت‌نام کردم به تسنیم گفت: همان زمان در دو مرحله 4 میلیون و 150 هزار تومان پرداخت کردم و مقرر شد یک واحد مسکونی در دماوند را پس از تکمیل آورده طی سه به بنده واگذار کنند.

وی تصریح کرد: اما در موعد مقرر (سال 91) خبری از تحویل واحد مسکن مهرم نشد و به همین دلیل از این طرح انصراف دادم.

وی ادامه داد: اما مدیرعامل تعاونی مسکن در تماس تلفنی من را از انصراف از طرح مسکن مهر منصرف کرد و گفت 10 میلیون تومان واریز کنید تا مسکن مهر را تحویل دهیم.

وی یادآور شد: با بدبختی فراوان 10 میلیون تومان را واریز کردم اما حدود 4 ماه بعد نیز گفتند که برای تحویل واحد باید 15 میلیون تومان دیگر نیز واریز کنم.

وی با اشاره به این‌که این مبالغ را به هر طریقی بود تامین کرده و واریز کردم، گفت: این در حالی است که در سه سال اخیر هیچ خبری نه از واحد مسکن مهرم است و نه از مدیرعامل تعاونی مسکن.

وی با بیان این‌که طی این مدت پیگیری‌های زیادی را از طریق دستگاه‌ها و اداره‌های ذی‌ربط انجام داده‌ام اما فایده‌ای نداشته است، خاطرنشان ساخت: چند آدرس از مدیرعامل تعاونی مسکن داریم و با تعدادی از اعضا وقت و بی وقت کمین می‌کنیم تا بتوانیم یا به واحد مسکن مهرمان برسیم یا این‌که پول‌های واریزی را دریافت کنیم.

وی افزود: تعداد اعضای تعاونی مسکن 400 تا 500 نفر بود که به دلیل وعده‌های سر خرمن تعدادی از آنها انصراف داده و تعداد دیگری نیز گرفتار شده‌اند و کسی به داد آنها نمی‌رسد.

این متقاضی مسکن مهر خواستار رسیدگی مسئولان ذی‌ربط به تعاونی‌های مسکن متخلف شد و بیان کرد: چند روز پیش به یکی از ادارات مربوطه مراجعه کردم که مسئول آن گفت برای به نتیجه رسیدن از تعاونی مسکن شکایت کنید.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا