یادداشت اقتصادی؛

تکرار داستان جدایی "هما" از "دولت"

تکرار داستان جدایی

نخستین بار در تابستان سال ۹۰ بود که «دولت» بر اساس مصوبه هیات واگذاری تصمیم گرفت پس از سال‌ها «هما» را روانه خانه بخت کند.

بر اساس آگهی منتشر شده قرار بود بلوک 55 درصد به علاوه یک سهمی‌هواپیمایی ج.ا.ایران معادل 214 میلیون و 895 هزار و 175 سهم (پس از کسر 5 درصد سهام ترجیحی معادل 19 میلیون و 535 هزار و 924 سهم در صورت وجود تقاضا) در 29 شهریورماه سال 90 روانه میز فروش فرابورس شود که به دلیل نبود متقاضی این واگذاری انجام نشد.
در اطلاعیه واگذاری هما، ارزش پایه هر سهم غول هواپیمایی ایران 81 هزار و 396/900 ریال و ارزش پایه کل سهام 17 هزار و 599 میلیارد و 999 میلیون و 930 هزار و 989 ریال تعیین شده بود؛ اما فروش نرفتن سهام این شرکت باعث شد تا هیات واگذاری در جلسه 14 آبان سال 90 قیمت پایه سهام هما را تغییر دهد.
سازمان خصوصی سازی با کاهش قیمت پایه هر سهم این شرکت به 73 هزار و 711 ریال و کم کردن ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری به 14 هزار و 400 میلیارد و 125 میلیون و 750 هزار و 461 ریال امید داشت تا با عرضه این میزان سهام در 26 دی‌ماه سال 90، هما را در فرابورس به خانه بخت بفرستد؛ اتفاقی که این بار هم به دلیل نبود تقاضای خرید اتفاق نیفتاد.
بر این اساس باید گفت نبود اطلاع رسانی و بازاریابی مناسب در داخل و خارج کشور در خصوص این واگذاری بزرگ، تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل فراهم نبودن شرایط و بسته بودن درهای سرمایه‌گذاری، زیانده بودن و آینده مبهم این شرکت از جمله دلایل نبود تقاضای خرید سهام هما در شهریور و دی‌ماه سال 90 عنوان می شود که از آن زمان تاکنون موجب شده ‌هواپیمایی ج.ا.ایران دولتی باقی بماند و چندی پیش نیز صحبت از این به میان آمد که دولت قصد دارد پس از کشیدن دستی به سر و روی آن دوباره این شرکت بزرگ را روانه میز واگذاری کند.
اما نکته مهم در ایجاد وقفه 4 سال بر سر راه خصوصی سازی ایران ایر(هما) تحریم های ظالمانه علیه کشورمان بوده است. با این وجود پس از رسیدن مذاکرات هسته ای به ایستگاه توافق و اجرایی شدن برجام طی هفته های گذشته بنظر می رسد شرایط و بستر مناسبی برای واگذاری این شرکت به بخش خصوصی فراهم شده باشد.
بر این اساس نیز تازگی ها مدیرعامل ایران ایر از ورود این شرکت به بورس تهران خبر داده، هرچند هنوز بازه زمانی خاصی برای این موضوع تعیین نشده است. از سوی دیگر، چندی پیش عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی‌ در مراسم پنجاه‌وپنجمین سالگرد تاسیس هما به‌صورت تلویحی از عرضه سهام ایران‌ایر به خارجی‌ها در قالب یک عرضه بین‌المللی خبر داد و گفت درنظر است تا سهام این شرکت در سطح جهانی دادوستد و خصوصی‌سازی‌ آن بین‌المللی شود.
با این وجود باید منتظر ماند و دید آیا با رفع محدودیتهایی چون تحریم ها و شنیده شدن وعده هایی مبنی بر ورود سرمایه گذاری خارجی، آیا این بار "دولت" توان دل کندن از "هما" را دارد؟! یا باید کماکان نظاره گر حضور شرکت هواپیمایی ج.ا.ایران(هما) در دامان "دولت" باشیم ....

*مهدی حاجی وند
انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا