مدیرعامل یک شرکت معدنی بریتانیایی تشریح می‌کند

درس‌هایی برای معدنکاری موفق در دوران رکود

درس‌هایی برای معدنکاری موفق در دوران رکود

گروه معادن - تقلای شرکت‌های مختلف در بخش معدن جهان، در ماه‌های گذشته تبدیل به تیتر یک رسانه‌های معدنی و حتی اقتصادی شده است.

به گزارش ماین نیوز، با این حال، هنوز هم می‌توان شرکت‌هایی را در سطح جهان پیدا کرد که توانسته‌اند با انعطاف‌پذیری، این شرایط را تحمل کرده و گلیم خود را از آب بیرون بکشند. «بریتیش فلورسپار» یکی از این شرکت‌ها است.

مدیرعامل بریتیش فلورسپار، پیتر رابینسون، این موضوع را می‌پذیرد که وضعیت بازارهای معدنی جهان، مساعد نیست. او می‌گوید: «تمام محصولات معدنی به جز طلا، در چند سال گذشته از جایگاه بسیار بالای قیمتی و تقاضایی، به کمترین سطوح و دشوارترین شرایط دچار شده‌اند. به همین دلیل، در یک لحظه دیگر نمی‌توان شاهد تقاضا و قیمت‌های قابل‌توجهی بود که یک سال پیش برای تولیدات معدنی وجود داشت. » با این حال و با آنکه رابینسون به این نکته اذعان دارد که شرایط کنونی بازارهای معدنی به هیچ‌وجه ایده‌آل نیست، دوران اوج بحران هم تمام شده و شرایط در حال بهبود است.

او می‌گوید: «جهان و جوامع به محصولات معدنی نیاز دارند. به همین دلیل نمی‌توان کار صنعت معدنکاری را تمام شده دانست و فعالان این حوزه در مسیر خوداصلاحی قرار دارند. نژاد بشر به مواد خام نیاز داشته و این سوال اساسی وجود دارد که این نیاز در کجا و به چه قیمتی باید تامین شود. پس از آن، بخش معدن باید خود را با شرایط انطباق دهد. برخی از شرکت‌های معدنی از این بحران عبور می‌کنند و برخی جان سالم به در نخواهند برد. با این حال، درنهایت پروژه‌های معدنی جدید ظهور خواهند کرد. »

پیوند زندگی و معدنکاری

شرکت فلورسپار که با رابینسون به کار خود ادامه می‌دهد، یک شرکت معدنی- صنعتی کوچک است و سازنده یکی از مواد بسیار کوچک و مهمی است که در زندگی هر روز بشر کاربرد دارد اما کمترین توجه به آن می‌شود. فلورسپار، ماده خامی سازنده مواد شیمیایی خانواده فلوئور است که در دستگاه‌های تعدیل دما، گاز یخچال‌ها و بسیاری دیگر از دستگاه‌های دیگر کاربرد دارد. این موضوع باعث می‌شود که فلورسپار یکی از اجزای تفکیک‌ناپذیر زندگی امروز بشر باشد.

رابینسون در یک کنفرانس معدنی فلورسپار در مراکش گفت: هیچ جایگزینی برای این ماده معدنی وجود ندارد که تولید و استفاده از آن صرفه اقتصادی داشته باشد. او با اشاره به این موضوع به اهمیت بسیاری از مواد معدنی در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: با وجود رقابت شدید تولیدکنندگان جهان شرق، افریقا و امریکای مرکزی، نمی‌توان تولید بسیاری از مواد معدنی اروپا را تعطیل کرد. تولید این مواد با زندگی انسان گره خورده و ادامه بقا به تولید آنها وابسته است.

او گفت: بسیاری به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی و نرخ بالای حقوق کارگران در اروپا ترجیح می‌دهند که محصولات معدنی آنها از کشورهای دیگر تامین شود اما جای هیچ بحثی نیست که اتکای کامل به دیگر کشورها و وابستگی بیش از اندازه، اروپا را شکننده می‌کند و باید با آن مقابله کرد.

انطباق با شرایط

او با وجود فشارهای بسیار کشورهای اروپایی عضو و غیرعضو اتحادیه اروپا، به فعالیت شرکت خود پایان نداده و معتقد است که اقدامات کافی را برای انطباق شرکت خود با شرایط بازار انجام داده است. رابینسون می‌گوید: شرکت ما یکی از ۳، ۴ شرکت باقیمانده تولیدکننده فلورسپار است که در کل اتحادیه اروپا باقی مانده‌اند. ما از نسل بازماندگان هستیم و نشان می‌دهد که فعالیت‌های معدنی خود را به خوبی به سمت پایداری هدایت کرده‌ایم و اکنون هم درحال تبدیل شکل معدنکاری روباز خود به معدنکاری زیرزمینی هستیم تا همچنان به استخراج فلورسپار از رگه‌های معدنی خود ادامه دهیم.

مدیرعامل بریتیش فلورسپار، این اقدام را راهکاری برای کاهش هزینه‌های خود و بقا در دوران رکود معدنی می‌داند. از طرفی گفته می‌شود که هزینه‌ها و زمان دریافت مجوز معدنکاری‌های روباز بسیار فرساینده است و شرکت بریتانیایی تولیدکننده فلورسپار به این صورت توانسته فعالیت‌های خود را بیمه کند. در گذشته آنها فعالیت‌های معدنی روباز را ترجیح می‌دادند اما اکنون برای انطباق خود با شرایط موجود و دشواری‌های دریافت مجوز، چاره‌ای به جز رفتن به زیر زمین ندارند. با این حال، شرکت رابینسون به خوبی با این اجبار مواجه شده و اکنون فعالیت‌های زیرزمینی آن هم به اندازه کافی سودآور است که بقای شرکتش را تضمین کند.

تمرکز بر بهره‌وری

این شرکت در فعالیت‌های زیرزمینی خود از آخرین تجهیزات و بروزترین نوآوری‌ها استفاده می‌کند و اعلام کرده که در شرایط دشوار بازار، تنها راه بقا، افزایش بهره‌وری و استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و نوآوری‌ها است. این شرکت، همچنین با یکی از تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی بزرگ جهان، قراردادی بلندمدت تنظیم کرده تا به موجب آن همکاری‌ها در آینده هم ادامه یابد. رابینسون می‌گوید: شرکتی که ما با آنها همکاری می‌کنیم، تمرکز زیادی بر نوآوری و بهبود محصولات خود کرده است و به‌طور مستمر به سمت تجهیزات و ماشین‌های معدنی کاراتر، کم‌هزینه‌تر، کم‌مصرف‌تر و کم‌صداتر حرکت می‌کند.

او می‌گوید اکنون کشورهای اروپایی به این موضوع پی برده‌اند که باید از صنایع معدنی حمایت کنند: «من فکر می‌کنم که اکنون بروکسل هم متوجه شده که اعضای اتحادیه اروپا باید از جوان‌سازی دوباره معادن و صنایع معدنی قاره سبز حمایت کنند. ما دوره‌ای از تعطیلی‌های معادن را پشت سر گذاشته‌ایم. در اینجا و در بریتانیا دوران مرگ زغال‌سنگ را به چشم دیده‌ایم. در کشور ما، زمانی با باز کردن هر پنجره‌ای می‌توانستید یک معدن زغال‌سنگ را ببینید اما در حال حاضر هیچ معدن زیرزمینی زغال‌سنگ در حال فعالیتی باقی نمانده است. »

روابط مثبت با جامعه

احیای صنعت معدنکاری در اروپا می‌تواند برای بسیاری از شهرها و روستاهای این منطقه، اشتغال به ارمغان بیاورد. یکی از چالش‌هایی که بریتیش فلورسپار با آن مواجه است، قرار گرفتن آن در پارک ملی «دستریکت پیک» است که در یک منطقه اجتماعی فعال و پویا قرار گرفته است. تفاوت این پارک ملی با سایر پارک‌های ملی بریتانیا در آن است که بسیاری از کارگران معدنی این شرکت هنوز هم در همین منطقه زندگی می‌کنند و اکنون به‌دنبال سپری کردن دوران بازنشستگی خود هستند.

به همین دلیل، آنها هم به دنبال آن هستند که بریتیش فلورسپار تعطیل شده و تبدیل به یک موزه شود. تنها در این صورت است که آرامش به زندگی این افراد بازمی‌گردد. با این حال و با وجود اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد، رابینسون عنوان می‌کند که ما به فعالیت معدنی خود ادامه می‌دهیم تا به وظایف اجتماعی خود عمل کرده باشیم. با این حال، همیشه با دقت مراقب روابط خود با جامعه و اثراتی که بر ساکنان و محیط‌زیست می‌گذاریم، هستیم.

او می‌گوید: ما به خوبی به جامعه نشان داده‌ایم که این معدن به‌عنوان یک امانت در دست ما است و معدنکاری در آن تا همیشه ادامه نخواهد یافت. از طرفی، بخشی از درآمدهای خود را متعلق به جوامع محلی می‌دانیم و از آن در ساخت پل یا هر ساختمان دیگری که به مصرف عموم مردم برسد، استفاده می‌کنیم. در این صورت، بدهی خود را به جامعه پرداخت کرده و وظیفه خود را در قبال آنها انجام می‌دهیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا