پسابرجام دریایی رسما کلید خورد

دومین لاینر بزرگ جهان در مسیر ایران

دومین لاینر بزرگ جهان در مسیر ایران

پس از عقد نخستین قراردادها با شرکت‌های خارجی در حوزه هوایی و ریلی، این بار نوبت بخش دریایی کشور است که از فرصت به وجود آمده پس از لغو تحریم‌ها استفاده کند، فرصتی که با ورود هیئت سوییسی به تهران مقدمات آن برداشته شده و گامی مهم در این حوزه محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جایگاه خاص دریایی ایران که از یک سو به عنوان مهم‌ترین پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه با آب‌های آزاد محسوب شده و از سوی دیگر موقعیت استراتژیک در دریای خزر را از آن خود کرده است باعث شده بسیاری از کشورهای خارجی پس از اجرای برجام روی حضور در صنعت دریایی کشور حسابی ویژه باز کنند.

ظرفیت بالای چابهار برای گسترش نفوذ ایران در حوزه ترانزیت و ترانشیپ، جایگاه مهم بندر شهید رجایی در تخلیه و بارگیری محموله‌های اقتصادی و طرح‌های توسعه در بنادر شمالی کشور مانند امیر آباد و نوشهر باعث شده ایران خیزی محکم برای بهبود جایگاه اقتصادی خود بردارد و این فضا جز با ورود لاینرهای بزرگ جهان در آب های ایران محقق نمی‌شود.

در طول هفته‌های گذشته هرچند مذاکرات بسیاری با هیئت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در آب‌های ایران مطرح شده اما به نظر می رسد سفر اخیر سوییسی به کشور مهم‌ترین نتایج ممکن را به بار خواهد آورد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته هیئت اقتصادی سوییس با نماینده آخوندی مذاکراتی جدی داشته‌اند، مذاکراتی که به ورود دومین لاینر بزرگ جهان به ایران منجر خواهد شد.

شرکت ام.اس.سی. سوئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی بزرگ جهان است که ۱۴.۹ درصد سهم بازار حمل و نقل دریایی جهان را در اختیار دارد در جریان مذاکرات با طرف‌های مذاکره کننده ایرانی رسما فعالیت خود در آب‌های ایران را سر خواهد گرفت، لاینری که با توجه به نفوذ بین المللی در بنادر بزرگ جهان می تواند برای کشور برد دریایی مهمی به ارمغان بیاورد.

روز گذشته در جریان این مذاکرات یادداشتی به امضا رسید که طبق آن تردد مجدد شرکت‌های حمل و نقل دریایی سوئیس در دوران پسا برجام به بنادر ایران آغاز می‌شود. اتفاقی که در صورت قرار گرفتن آن در کنار سرمایه گذاری‌های جدید بخش خصوصی داخلی وخارجی در بنادر کشور حرکت کشور به سمت اهداف کلان دریایی را محقق می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده وجود سواحل و بنادر بزرگ و استراتژیک در ایران، برنامه ریزی بر اساس توسعه دریامحور را امری غیر قابل چشم پوشی کرده و در این مسیر قطعا بازگشت شرکت‌هایی که تحریم آنها را از آبهای ایران دور کرده بود امری تاثیر گذار تلقی می‌شود. رقابت با کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس برای گرفتن بندر هاب منطقه از مدت‌ها پیش آغاز شده و این امر جز با تلاش برای سرعت گرفتن طرح‌های توسعه دریایی محقق نمی‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا