مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید:

آرکوپال ایرانی در راه است ...

آرکوپال ایرانی در راه است ...

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در یکی از روزهای آخرین ماه سال میهمان ایسنا شد و در دیداری گرم و صمیمانه با مدیرعامل، دبیران و خبرنگاران اقتصادی این مجموعه به گفت وگو نشست.

اصغر نورالله زاده در این بازدید، از خبرگزاری دانشجویان ایران به عنوان یکی از مراجع خوب خبری یاد کرد و گفت: فعالیت در عرصه خبر و مطبوعات از مشاغل پر تنش اما جذاب است و جریان زنده اطلاعات با تکیه بر صداقت، صراحت و شجاعت خبرنگاران در شریان‌های حیاتی جامعه به گردش در می آید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، صندوق کارآفرینی امید تا قبل از تغییر اساسنامه در بهمن ماه سال 1393 با عنوان صندوق مهر امام رضا(ع) شناخته می شد. در اردیبهشت ماه سال 1385 بود که با مصوبه شورای عالی اداری صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام رضا(ع) از ادغام صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی و صندوق ازدواج جوانان در صندوق حمایت از فرصتهای شغلی، صندوق مهر امام رضا(ع) ایجاد شد اما برابر قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی مصوب دی ماه سال 1383 مجلس شورای اسلامی که اشتغال به عملیات بانکی را از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت هر عنوان و تاسیس و ثبت تحت هرگونه تشکل، برای انجام عملیات بانکی بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی ممنوع کرده و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در سال 1391 مبنی بر جلوگیری از فعالیت موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌هایی که از نام ائمه اطهار بهره می برند، تغییر نام صندوق و بازنگری در نحوه پرداخت و جامعه هدف مورد حمایت صندوق ضرورت یافت لذا به دنبال تغییر نام و اساسنامه صندوق در بهمن ماه سال 1393 و اخذ مجوز بانک مرکزی در آبان سال 1394 با عنوان صندوق کارآفرینی امید فعالیت رسمی و قانونی خود را تداوم بخشید و مسیر توسعه و پیشرفت را با سیاستگذاری جدید در پیش گرفت که همین امر موجب شد تا به بهانه ارزیابی عملکرد صندوق طی این مدت و پیش بینی برنامه‌های سال آینده با مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید به گفت وگو بنشینیم.

*پرداخت 1250 میلیارد تومان تسهیلات در سال 94

اصغر نورالله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از پرداخت 1250 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در سال جاری توسط صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: از این میزان هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش اشتغال خرد و کوچک پرداخت شده که زمینه اشتغال پایدار 45 هزار نفر به ویژه در روستاها را فراهم کرده و 250 میلیارد تومان نیز در بخش تسهیلات ازدواج و نیازهای ضروری به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اختصاص 70 هزار سهمیه وام ازدواج از سوی بانک مرکزی به صندوق گفت: تاکنون به 65 هزار نفر وام ازدواج پرداخت شده و 5000 نفر مابقی نیز پس از تکمیل اسناد ضمانتی تا پایان سال وام ازدواج خود را دریافت خواهند کرد.

نورالله زاده متذکر شد: با مجوزی که از بانک مرکزی گرفتیم تلاش کردیم در مدت زمان کوتاهی نیاز جوانان به تسهیلات ازدواج را پاسخ دهیم که اگر مقایسه‌ای با سایر بانکها در این بخش صورت گیرد عملکرد صندوق جزو عملکردهای بالای شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات ازدواج بوده است.

*سقف تسهیلات 100 میلیون تومان، نرخ کارمزد 4 درصد

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید سقف اعطای تسهیلات صندوق را 100 میلیون تومان با نرخ کارمزد چهار درصد ذکر کرد و گفت: تسهیلات صندوق به شکل قرض الحسنه با بازپرداخت 60 ماهه است که از سه ماه تا شش ماه تنفس دارد.

به گفته وی مهمترین شرط اعطای تسهیلات، داشتن ایده و پس از آن طرح توجیهی است.

نورالله زاده در عین حال از اعطای عاملیت صندوق توسعه ملی به صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: تاکنون تنها بانکها می‌توانستند عاملیت صندوق توسعه ملی را برای استفاده از خط اعتباری صندوق داشته باشند ولی در قانون دائمی کردن برنامه‌ها که در حال تصویب در مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم که رأی بیاورد، پیش بینی شده که صندوق کارآفرینی امید نیز همانند سایر بانکها به عنوان عاملیت صندوق توسعه ملی شناخته شود.

*اختصاص 250 میلیون دلار اعتبار توسط صندوق توسعه ملی

وی تصریح کرد: در هیات دولت نیز برای سال آینده تصویب شده صندوق توسعه ملی 250 میلیون دلار حساب و سپرده نزد صندوق کارآفرینی امید ایجاد کند که اگر این اتفاق بیفتد توان صندوق در سال آینده دو برابر افزایش می‌یابد و می‌توانیم از محل اعتبار ایجادی، تسهیلات و حمایتهای مالی بیشتری داشته باشیم.

نورالله زاده در ادامه با توضیح تغییر رویکرد پرداخت تسهیلات در صندوق کارآفرینی امید، به ارزیابی عملکرد صندوق در سه حوزه مالی، اعتباری و کیفی پرداخت.

او ابتدا عملکرد مالی صندوق را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود آنکه رسالت و هدف صندوق سودآوری نیست و بیشتر خدمات اجتماعی است اما با توجه به اینکه وام قرض الحسنه می‌دهد و سالیانه با نرخ تورم متغیری رو به رو است باید به گونه‌ای عمل کند که ارزش ذاتی منابع صندوق کاهش نیابد و از توان وام دهی صندوق به لحاط تعداد کاسته نشود تا بتواند پاسخگوی نیازهای مردمی باشد.

*سود سال 93 صندوق معادل کل سود 8 سال گذشته!

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید رقم سود عملیاتی صندوق در سال 93 را پنج میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در سال 94 این رقم به مراتب بیشتر خواهد بود به نحوی که اگر تا سال 93 نزدیک به 850 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم اکنون 1250 میلیارد تومان تسهیلات با همان منابع داده‌ایم بنابراین کارمزد 4 درصدی صندوق امسال به مراتب بیش از درآمدهای سال 93 بوده که ناشی از عملکرد مالی آن بوده است.

نورالله زاده سود انباشته صندوق در سال 93 را 73 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که این میزان معادل کل سود هشت سال گذشته بوده است.

وی درباره عملکرد اعتباری صندوق اظهار کرد: در کل سنوات گذشته، بیشترین حجم تسهیلاتی که در بالاترین سطح صندوق پرداخت شده 1050 میلیارد تومان بوده است اما درعین حال که با نرخ های تورم در چند سال گذشته رو به رو بودیم و سرمایه صندوق هم افزایشی پیدا نکرده بود امسال 1250 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم.

*پرداخت 250 میلیارد تومان وام ازدواج ‌در سال 94

به گفته نورالله زاده 1000 میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال و 250 میلیارد تومان در حوزه ازدواج و نیازهای ضروری بوده که در کل دوران صندوق، یک رکورد در حوزه تسهیلات اشتغال به شمار می‌رود و در هیچ دوره‌ای این میزان تسهیلات در حوزه اشتغال پرداخت نشده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین عملکرد کیفی صندوق را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: صندوق یکی از حلقه‌های مفقوده در تامین مالی کشور خصوصا در حوزه کسب و کار است و از کسب‌وکارهایی که بانکها معمولا حمایت مالی چندانی ندارند، حمایت می کند.

وی ادامه داد: کسب و کارهای بزرگ عمدتا از ناحیه بازار سرمایه تامین مالی می‌شوند و بازار پول و شبکه بانکی کشور نیز به کمک آنها می آید، کسب و کارهای متوسط نیز تماما از طریق بازار پول تامین سرمایه می‌شوند ولی در مورد کسب و کارهای خرد حلقه مفقوده‌ای وجود داشت زیرا این نوع کسب‌وکارها رسمی نیستند و یا توان لازم برای سیستم اعتبارسنجی ندارند در نتیجه بانکها نمی‌توانند آنها را به لحاظ اعتبارسنجی مورد ارزیابی قرار دهند تا اعتبار خود را در اختیارشان بگذارند اما با ورود صندوق، تامین مالی کسب‌و کارهای خرد و تا اندازه ای کوچک بر عهده صندوق گذاشته شد.

نورالله زاده خاطرنشان کرد: یکی از الزامات اساسنامه صندوق این است که تنها تامین کننده مالی نباشیم بلکه یک رابطه دو سویه با وام گیرنده برقرار کنیم زیرا کسب وکارهای خرد عمدتا نوپا است و برقراری این رابطه دو سویه موجب می‌شود تا از حالت نوپایی خارج شده، سیر رشد و بلوغ را طی کنند و به کسب و کارهای متوسط تبدیل شوند.

*مشکل عمده کسب و کارهای کوچک، عدم اتصال به بازار

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از جمله مشکلات کسب و کارهای کوچک را نبود نظام توزیع به روز و لحظه‌ای، عدم اتصال به شبکه بازار و نداشتن سیستم لجستیک مناسب عنوان کرد و گفت: هدف ما این است که حلقه‌های کسب و کارهای خرد و کوچک را به هم مرتبط و به نوعی شبکه سازی کنیم یعنی زنجیره تامین، تولید و عرضه را به یکدیگر متصل کنیم به همین منظور سیاست حمایت از تولید انبوه در سایز کوچک را در دستور کار قرار دادیم.

وی در توضیح کارکرد این سیاست گفت: ما به دنبال طراحی یک نظام کیفی هستیم که بر اساس آن تولید در محیط ها و کارگاههای کوچک را در سایز انبوه ساماندهی کنیم تا هم تنوع محصولی ایجاد شود و هم تولید انبوه داشته باشیم و نمونه آن تولید فرش است که به عنوان بهترین مدل کسب و کار بومی شناخته می شود.

*سیاست حمایت از تولید انبوه در سایز کوچک

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به نمونه هایی از طرح "تولید انبوه در سایز کوچک" که مورد حمایت صندوق قرار گرفته اشاره کرد و گفت: یکی از طرح هایی که اجرا کردیم ساماندهی شبکه‌ای است که برای اولین بار در کشور، چینی آرکوپال ایرانی را با تولید انبوه می سازد.هم اکنون پنج کارگاه با مجوز سازمان صنایع دستی در حال تولید آرکوپال هستند و شبکه‌ای که ساماندهی کردیم قول مساعد داده با همان بسته‌ بندی، کار را به ما تحویل بدهد و به زودی اولین آرکوپال ایرانی را در بازار خواهید دید!

وی افزود: ما به دنبال ساماندهی تولید انبوه در محیط‌های کوچک هستیم و در حال حاضر مهمترین بخش حمایت‌کننده صنایع دستی در کشور به شمار می رویم زیرا بانکها به ندرت از صنایع دستی حمایت می کنند.

نورالله زاده ادامه داد: یکی دیگر از مدل‌هایی که بر اساس استراتژی تولید انبوه در روستاها به اجرا در آوردیم، طرح"دهکده کشت گلخانه‌ای خیار"در منطقه سارمران خراسان شمالی است که در راستای تحقق شعار "هر روستا یک محصول هر خانه یک کارخانه" عملیاتی شد.

وی فرایند اجرای این طرح را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این طرح سه روستا در کنار یکدیگر در واحدهای کوچک گلخانه‌ای به تولید خیار مشغولند؛ هر کدام از روستاها مدیریت متمرکز ولی مالکیت غیر متمرکز دارند و با این مدل ثابت کردیم که اگر روستاها در کنار یکدیگر قرار بگیرند صرفه و توجیه اقتصادی خواهد داشت.

به گفته نورالله زاده این طرح که 115 فرصت شغلی جدید و افزایش ظرفیت تولید خیار به 650 تن در سال را به دنبال داشته، موجب مهاجرت معکوس ساکنان قدیم روستا از شهرهای تهران، کرج و ورامین شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خاطر نشان کرد: در راستای رسالت و ماموریت صندوق، هم به افراد وام می‌دهیم که تولید کنند، هم وام می‌دهیم که لجستیک ایجاد شود و هم وام می دهیم که شبکه‌های نمایندگی فروش به وجود آید.

نورالله زاده گفت: هم اکنون کارگاه‌های کوچک تصفیه روغن ماشین ایجاد کرده‌ایم و به افرادی که نمایندگی پخش این روغن در استانهای مختلف شوند وام می‌دهیم و به این طریق زنجیره تولید را تکمیل می‌کنیم.

*سیاست حمایت از برندهای معتبر داخلی

وی برندسازی و حمایت از برندهای معتبر داخلی را سیاست دیگر صندوق عنوان کرد و گفت: صندوق کارآفرینی امید از محل شبکه توزیع و فروش، نمایندگی‌های برندهای داخلی را توسعه می‌دهد به این نحو که با برندهایی که امکان توسعه شبکه‌ آنها وجود ندارد مخصوصا در شهرستان‌ها، تفاهم‌نامه امضاء می‌کند تا شبکه فروش آنها را توسعه بدهد و شبکه لجستیک برندهای معتبر داخلی مثل گلرنگ و شیرین عسل را ساماندهی می کند تا محصولات خود را برای توزیع آماده کنند.

نورالله زاده ادامه داد: به عنوان مثال در مورد برند شیرین عسل با توجه به تغییر استراتژی این شرکت از پخش مویرگی به پخش فرانچایز،‌ صندوق به تمام نمایندگی‌هایی که شیرین عسل ایجاد می‌کند تسهیلات می‌دهد که نمایندگی پخش شیرین ‌عسل شوند و لجستیک آن را هم ساماندهی می‌کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اضافه کرد: با خیلی از برندهای پوشاک هم تفاهم نامه داریم به عنوان مثال هم اکنون در استهبان فارس یک مجموعه تولیدی ایجاد کردیم که در آن هر خط تولیدی متعلق به یک نفر است و مالکیت آن غیر متمرکز و مدیریت آن توسط "پوشاک اریکا" انجام می‌شود.

وی افزود: تمام قرار‌دادهای پوشاک را اریکا می‌بندد و پوشاک انبوه را توزیع می‌کند و مطابق تفاهم‌نامه، یک نسخه از قرارداد افراد زیر مجموعه و پشتیبان و افراد متقاضی نمایندگی و صاحب برند در اختیار صندوق قرار می گیرد که بر آن نظارت می کنیم، البته وظیفه ما در این بخش نظارت نیست ولی برای آنکه طرح به شکست منجر نشود و نتیجه مورد نظر حفظ شود این کار را انجام می دهیم.

نورالله زاده همچنین از جلب مشارکت‌های مردمی مبتنی بر دو راهبرد ایجاد و توسعه صندوق‌های خرد محلی، صنفی و محصولی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی متمرکز در روستاها و حمایت از موسسات خیریه اشتغالزا به عنوان دیگر طرح‌ها و رویکردهای حمایتی صندوق کارآفرینی امید نام برد.

*مهمترین برنامه‌های سال آینده صندوق

وی در بخش پایانی گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه‌های سال آینده صندوق اظهارکرد: علیرغم آنکه سرانه پوشاک کشورهای اروپایی پایین است، سرانه پوشاک در کشور ما به شدت بالا است لذا درصدد هستیم تا در سال آینده با توسعه صندوق‌های محصولی یک زیربنای اساسی ایجاد کنیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد:هم ‌اکنون دومین منطقه جمعیتی به لحاظ مصرف پوشاک هستیم و نوزدهمین بازار پوشاک دنیا به ‌شمار می رویم و با توجه به اینکه در پوشاک مزیت رقابتی و بازار بزرگی داریم درصدد هستیم تا سال آینده با راه‌ اندازی صندوق‌های محصولی و تدوین ضوابط و آیین نامه و مقررات مربوطه این صندوق‌ها را در قالب یک پایلوت به مرحله اجرا درآوریم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا