کاهش تعرفه واردات خودرو روی میز دولت

وزیر صنعت: با خودروسازی دایملر آلمان برای همکاری توافق شد

وزیر صنعت: با خودروسازی دایملر آلمان برای همکاری توافق شد

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق با خودروسازی «دایملر» آلمان برای همکاری با ایران خبر داد و گفت: هنوز سیاست خاصی درباره تعرفه خودرو گذاشته نشده و قرار است یک تا دو هفته دیگر کاهش تعرفه واردات خودرو در دولت مطرح و بررسی شود.

«محمدرضا نعمت زاده» یکشنبه در حاشیه گشایش نخستین نمایشگاه صنعت خودرو ایران در جمع خبرنگاران درباره چرایی گرایش سبد کالایی صنعت خودرو به سوی چین، گفت: در دوران تحریم بسیاری از کشورها مراودات خود را قطع کرده بودند اما چین در این سالها با ما همراهی کرد و در ایران حضور داشت.
وی ادامه داد: طبیعی است سازندگان ما برای تامین نیازهای خود به سوی چین حرکت کردند.
نعمت زاده گفت: چین دارای فناوری های مختلف است؛ هم خودروهایی مطابق با استانداردهای اروپایی می سازد و هم خودروهایی که کلاس آنها پایین تر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: صرف چینی بودن کالاها به معنی نامرغوب بودن نیست و ما باید کالاها و فناوری های برتر آنها را خریداری کنیم؛ هرچند با باز شدن فضای مراودات تجاری فعالان اقتصادی به سوی افرادی می روند که کالاهای ارزان تر و باکیفیت تری ارائه کنند و شرایط بهتری داشته باشند.

** توافق با خودروسازی «دایملر» آلمان برای همکاری
نعمت زاده در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا پس از برجام فقط یک قرارداد خودرویی (ایران خودرو و پژو) امضا شده است، گفت: هنوز یک ماه و نیم از اجرای برجام نگذشته است و اکنون با چهار گروه خودروساز خارجی در حال مذاکره ایم و با «دایملر» آلمان برای مشارکت به توافق رسیده ایم.
نعمت زاده گفت: صنعت خودرو ما به دلیل بعضی کاستی های خود و مشکل تبلیغات مظلوم واقع شده است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم در نخستین نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو ایران بخشی از توانمندی های موجود را به نمایش بگذاریم.
وی درباره همایش بین المللی خودرو که فردا آغاز به کار می کند، گفت: در این همایش نزدیک به 500 نفر از شرکت های خارجی توانمندی های داخلی را می بینند.
نخستین نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو ایران بعداز ظهر امروز (یکشنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت.
در این نمایشگاه 212 شرکت داخلی در 35 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی آخرین محصولات و خودروهای تولید داخل را به نمایش گذاشته اند.
این نمایشگاه تا دوازدهم اسفندماه از ساعت 12 تا 20 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برقرار است.
دهم و یازدهم اسفندماه نیز سومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد رقابت پذیری و همکاری بین المللی برگزار می شود.
گفته شده قرار است در حاشیه برگزاری این دو مراسم، قراردادهایی بین شرکت های ایرانی و شرکای خارجی امضا شود.
19 کشور نخست اقتصادی دنیا صنعت خودروسازی قدرتمندی دارند و سه تا هفت درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) آنها به این صنعت اختصاص یافته است.
پارسال 90 میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده است؛ اکنون یک میلیارد و 200 میلیون خودرو در جهان وجود دارد (به ازای هر 6 نفر یک خودرو) و ارزش فروش سالیانه خودرو در دنیا دو میلیارد و 670 میلیون دلار برآورد شده است.
گفته می شود صنعت خودرو در ایران به خطور مستقیم 400 هزار شغل و به طور غیرمستقیم 200 هزار شغل ایجاد کرده و 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا