معاون وزیر صنعت:

وجود 1.2میلیارد تن ذخیره سنگ آهن سنگان پشتوانه ای برای تولید فولاد است

وجود 1.2میلیارد تن ذخیره سنگ آهن سنگان پشتوانه ای برای تولید فولاد است

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وجود 1.2 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی) نشانه امیدوار کننده ای برای تولید فولاد کشور است، افزود: سازمان ایمیدرو اکنون برنامه اکتشافی 250 هزار کیلومتر مربع را در دست اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی کرباسیان روز یکشنبه در آیین افتتاح استحصال شمش عناصر نادر خاکی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران وابسته به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار داشت: امروز تولید این شمش گامی در مسیر خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و سربلندی کشور است.
وی افزود: محصول یاد شده با عنوان شمش میش متال(Misch metal)، ترکیب چهار عنصر را به همراه دارد؛ عنصر نادر خاکی شامل سریم، لانتانیوم، نئودینیوم و ایتریم با بیشترین میزان، تشکیل شده است که مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با همکاری مسئولان طرح عناصر نادر خاکی (وابسته به ایمیدرو)، پس از 6 ماه تلاش، موفق به دستیابی دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی شد و توانست از مواد معدنی استخراج شده از معادن منطقه ایران مرکزی، نخستین شمش از عناصر نادر خاکی را با عیار 99 درصد تولید کند.
کرباسیان گفت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از لحاظ منطقه ای اهمیت بسزایی دارد و اکنون با اتصال به مراکز مشابه در آفریقای جنوبی و استرالیا می تواند گام های بزرگی بردارد.
وی، با بیان اینکه این مرکز برای همکاری با بخش خصوصی آمادگی دارد، افزود: ایجاد واحد صنعتی تولید شمش آنتیموان از اقدامات ارزشمند این مرکز بود که اکنون در منطقه «سفید آبه» سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده است.
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، برپایی دوره های آموزشی برای کارشناسان و متخصصان معدنی کشورهای عضو اکو در دو سال گذشته را یادآور شد و افزود: اکنون برنامه راه اندازی مرکز مشابه در افغانستان پیش بینی شده که با سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در این هفته به این کشور در دستور کار قرار می گیرد.
به گفته وی، امروز یک تن سنگ آهن در معاملات بین المللی 30 تا 40 دلار فروخته می شود، اما یک کیلوگرم عناصر نادرخاکی حداقل 45 تا 50 دلار ارزش دارد و به این ترتیب اهمیت فعالیت در بخش مربوطه آشکار می شود.
کرباسیان ابراز امیدواری کرد: دولت در بعضی از حوزه ها که دارای ریسک بالایی است، از فعالان و بهره برداران معدنی حمایت لازم را به عمل آورد و سازمان ایمیدرو نیز برای فعالیت در حوزه های اقتصادی دانش بنیان آمادگی همکاری دارد.
براساس فعالیت های اکتشافی صورت گرفته، میزان ذخایر معدنی کشور 57 میلیارد تن است که 37 میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است.
ارزش ذخایر قطعی اکتشافی بیش از 770 میلیارد دلار برآورد شده و با توسعه فعالیت های اکتشافی انتظار می رود میزان ذخایر مربوطه حداقل دو تا سه برابر افزایش پیدا کند .
مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران حدود 70 کیلومتری محور تهران- کرج- قزوین در شهرک کاوش واقع شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا