کرباسیان:

از فناوری‌های روز معدنی عقب مانده‌ایم

از فناوری‌های روز معدنی عقب مانده‌ایم

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن صنایع معدنی ایران از مذاکره با کشور افغانستان برای تامین مرکز تحقیقات مواد معدنی این کشور خبر داد و گفت: در حوزه معدن از فناوری‌های روز دنیا عقب مانده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مهدی کرباسیان امروز در مراسم استحصال آزمایشگاهی عناصر نادر خاکی با بیان اینکه مرکز فرآوری مواد معدنی در ایران و منطقه جایگاه بسیار مهمی دارد، اظهار کرد: این مرکز توانست در سال جاری دانش فنی را در زمینه آنتیموان به روزآوری کند و یک واحد صنعتی را در نزدیک زابل به بهره‌برداری برساند.

وی افزود: در این راستا با کشور افغانستان نیز مذاکراتی صورت گرفته که احتمالا در سفر روز چهارشنبه وزیر صنعت، معدن و تجارت به این کشور تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر تامین مرکز تحقیقات مواد معدنی کشور افغانستان توسط ایران به امضا می‌رسد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ارزش افزوده بالای عناصر نادر خاکی گفت: در حال حاضر یک تن سنگ آهن به قیمت بین 30 تا 40 دلار فروخته می‌شود اما برخی از عناصر نادر خاکی قیمت بسیار بالاتری نسبت به این رقم در هر کیلوگرم خود دارد.

کرباسیان با بیان اینکه در حال حاضر کشور چین 90 درصد از مواد نادر معدنی دنیا را تامین می‌کند، اظهار کرد: چینی‌ها از معادن خود به خوبی استفاده می‌کنند اما شرکت‌های معدنی خود خواسته‌ایم که برای افزایش دانش فنی خود با مراکز بین‌المللی مشترک شوند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در حوزه معدن از فناوری‌های روز دنیا عقب مانده‌ایم، گفت: در سال جاری 12 میلیارد تومان بودجه پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی ما بوده و در عین حال مکلف هستیم که 25 درصد از سود ویژه خود را در حوزه تحقیقات و پژوهش صرف کنیم؛ بنابراین مشکلی در این حوزه نداریم.

وی اضافه کرد: به دنبال توسعه واحدهای فرآوری کوچک و متحرک در سطح کشور هستیم. همچنین برای ادامه کار در بحث عناصر نادر خاکی نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که اگر بخش خصوصی علاقه‌مند باشد ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا