رشد دو دهه‌ای آسمان‌خراش‌ها در میان غفلت مدیران

رشد دو دهه‌ای آسمان‌خراش‌ها در میان غفلت مدیران

صدور مجوزهای غیرمجاز و وسیع بلندمرتبه‌سازی در تهران طی دو دهه گذشته، پایتخت را با معضلی به نام مسدود شدن مسیر باد غالب مواجه کرده که از جمله دلایل ماندگاری هوای آلوده در شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با این‌که در شهر تهران آن‌طور که باید بلندمرتبه‌سازی صورت نگرفته اما به گفته‌ی کارشناسان، در ساخت همین مقدار ساختمان‌های بلند هم پیش‌شرط‌های محیط زیستی رعایت نشده و فضاهای فعلی به شدت زندگی مردم را دچار اختلال و آسیب کرده است. طی دو دهه گذشته به برج‌هایی اجازه ساخت داده شده که عرصه‌ی مورد نیاز برای آنها تامین نشده است.

به همین دلیل از مدتی قبل از سوی وزارت راه و شهرسازی تاثیر بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوای پایتخت مورد بررسی گرفت و سپس اعلام شد که بلندمرتبه‌سازی در تهران ممنوع شده است. اما پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی این خبر را تکذیب کرد و به ایسنا گفت: هنوز بلندمرتبه‌سازی به طور کامل متوقف نشده و منتظر تصویب ضوابط است که البته ضوابط بازدارنده و کاهنده خواهد بود.

اما رحمت‌الله حافظی، عضو شورای اسلامی شهر تهران به عدم رعایت پیش‌شرط‌ها برای اجرای بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران اذعان کرده و با انتقاد از مجوزهایی که طی دو دهه صادر شده گفته است: ‌آمدیم در کوچه‌های ۸ و ۱۰ متری برای ساخت برج‌های ۱۵ و ۱۸ طبقه مجوز دادیم بدون آنکه عرصه لازم برای تامین نیازمندی‌های ساکنان را در نظر داشته باشیم و به صورت وسیع هم در سطح شهر تهران این کار انجام شده است.

در این شرایط وزارت راه و شهرسازی بنا دارد طی برگزاری نشست‌ها و همایش‌هایی مدیریت فضای سرزمین را در دستور کار قرار دهد. حناچی در این‌باره می‌گوید: بعضی از شهرهای ما در مقیاس آلودگی نیستند ولی جزو آلوده‌ترین شهرها تلقی می‌شوند. این مساله مربوط به سرمایه‌گذاری‌هایی است که در طول زمان، چه قبل و چه بعد از انقلاب به طور متمرکز در مسیرهایی انجام شده که این مسیرها بر فراز باد غالب این شهرها بوده است. به طور مثال پتروشیمی‌هایی ساخته شده که امروز جابه‌جایی آنها هزینه‌های سنگینی را در بر دارد.

به گفته حناچی، در مقیاس کلان هر نوع سرمایه‌گذاری سنگین در کشور می‌خواهد صورت بگیرد برای این‌که منابع آب، خاک و منابع طبیعی و نقاط حفاظت شده را از بین نبرد باید به طرح‌های جامع و تفصیلی رجوع شود. مدتی در اجرای طرح‌ها وقفه ایجاد شد اما خوشبتاخنه دولت تدبیر و امید حساسیت زیادی نسبت به این موضوع نشان می‌دهد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا