در مراسم روز ملي مهندسي مطرح شد

رفع مسايل و مشکلات معدن با انجام فعاليتهاي مهندسي

رفع مسايل و مشکلات معدن با انجام فعاليتهاي مهندسي پايگاه خبري معدن نيوز- معاون امور معادن وصنايع معدني وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: بسياري از مسايل و مشکلات معدن در حوزه نظارت، اکتشاف و ايمني با انجام فعاليت‌هاي مهندسي دقيق رفع مي شود.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز ،جعفر سرقيني در همايش روزملي مهندسي با بيان اين مطلب افزود : بسياري از مسائل و مشکلات بخش معدن هنوز حل نشده است، در همين حال توجه بيشتر به دو موضوع اکتشاف و ايمني ضرورت دارد.
 وي گفت: متاسفانه در بسياري از بهره برداران معادن هنوز نگرشي صحيح از مهندسي معدن وجود ندارد اما نظام مهندسي معدن با سابقه تاسيس 12 ساله خود مي تواند نگرش صحيح مهندسي در معادن اعمال کند.
به گفته سرقيني ؛ خوشبختانه طي10 ماه امسال حادثه خاصي در معادن کشور نداشتيم و اين نشانگر توان مهندسان معدن در نظارت و ايمني معادن کشور است.
معاون وزير صنعت، معدن وتجارت گفت: معادن کشور نيازمند ايجاد دفاتر فني و نيز مسوولين فني است.
 سرقيني با اشاره به اينکه 30 تا 40 درصد از معادن کشور نيازمند استفاده از سيستم مانيتورينگ فروش مواد معدني به منظور جلوگيري از تضييع حقوق دولتي معادن هستند، افزود: در کشور تعداد افراد و کارشناسان حوزه معدن و زمين شناسي در وزارت صنعت، معدن و تجارت زياد بود اما متاسفانه در حال حاضر در اين زمينه متخصص زيادي در وزارتخانه وجود ندارد.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به در اختيار نداشتن نيروي کافي در وزارتخانه گفت :در بخش نظارت معادن از توان اعضاي نظام مهندسي معدن کمک خواهد گرفت.
سرقيني يادآور شد :‌متاسفانه شرکت هاي مهندسان مشاور قوي در بخش معدن نداريم و اين مسئله يکي از چالش هاي بخش معدن است
نادعلي اسماعيلي دهج رييس سازمان نظام مهندسي معدن ايران نيز در اين مراسم گفت: نظام مهندسي معدن توانسته است در طي ساليان گذشته تعاملي سازنده با تشکل هاي فعال در حوزه صنعت و معدن برقرار کند.
وي افزود: نظام  مهندسي معدن طي 10 تا 12 سال گذشته توانسته جايگاه خود را در بين فعالان ، صاحب نظران و مسئولان بدست آورد.
به گفته اسماعيلي دهج ؛ از آنجايي که معادن جزو انفال محسوب مي شوند از اين رو نقش سازمان نظام مهندسي معدن درمقايسه با ساير سازمان ها حساس تر است.
رييس سازمان نظام مهندسي معدن ايران تصريح کرد : براي دست يافتن به سطحي از اعتماد در بين معدنداران و مردم بايد نظم سازماني مورد توجه بيشتري قرار گيرد. از سوي ديگر بايد تعامل با ساير تشکل هاي صنفي و مهندسي را در دستور کار قرار دهيم کما اينکه ارتباطي سازنده با تشکل هاي خانه معدن، خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگاني، انجمن هاي مهندسي معدن، سنگ و زمين شناسي داشته و داريم.
اسماعيلي دهج گفت: تجميع نمايشگاه هاي خانه معدن و نظام مهندسي معدن که هر ساله و با فاصله اندک از يکديگر برگزار مي شوند سبب خواهد شد با همکاري ساير تشکل ها بهره وري مطلوب تري را از اين نمايشگاه ها داشته باشيم.
وي در خاتمه مهندس معدن را مسئول بهره برداري بهينه از معادن با در نظر گرفتن اصول فني و مهندسي عنوان کرد و گفت: معدن همچون درختي است که اکتشاف ريشه هاي آن، استخراج بدنه آن و فرآوري ميوه هاي آن را تشکيل مي دهد.
محمدرضا بهرامن دبير خانه معدن ايران نيز در مراسم روز ملي مهندس گفت: نقش سازمان نظام مهندسي معدن برجسته است  و نقش تشکل ها نيز در اين بين جدا از نظام مهندسي نبوده و يک تشکل صنفي اگر تنها نگاه صنفي داشته باشد به طور قطع سبب از بين رفتن ثروت ملي خواهد شد.
به گفته بهرامن ؛ در آبان ماه سال 95 شاهد تجميع دو نمايشگاه خانه معدن و نظام مهندسي خواهيم بود تا براي بازديدکنندگان و نيز شرکت کنندگان راضي کننده باشد.
وي افزود: معدنکاران بايد به گونه‌اي قوانين را رعايت کنند تا محيط زيست دچار آسيب نشود.
« وجيه الله جعفري» مدير شرکت تهيه و توليد موادمعدني ايران نيز در ادامه مراسم گفت: بايد نقش دفاتر فني و مهندسي در فعاليت هاي معدني پررنگ تر شده و دفاتر فني تقويت شوند همچنين در فعاليت هاي مهندسي بايد نگاه مهندسي حاکم شود.
وي بخش اکتشاف را آغازگر فعاليت هاي معدني تلقي کرد و گفت: اگر اکتشاف براساس اصول مهندسي صورت گيرد به طور قطع در حلقه هاي بعدي به درستي پيش خواهيم رفت بنابراين تمرکز بر اکتشافات سيستماتيک ضروري است.
فرشيد طيبي رييس سازمان نظام مهندسي معدن استان تهران نيز در اين همايش تاکيد کرد: اعضاي جديد هيات مديره نظام مهندسي معدن استان با تفکر بخش خصوصي وارد عمل شده اند و رويکردي متفاوت را اعمال مي کنند.
وي تصريح کرد: نياز بود تا تغييراتي در نظام مهندسي ايجاد شود و تا آنجا که مي توانستيم اين تغييرات را اعمال کرديم.
رييس سازمان نظام مهندسي معدن استان تهران به تشکيل کميته ارجاع کار با حضور صاحب نظران حوزه معدن اشاره کرد وي گفت: براي رسيدن به سطوح بين المللي بويژه در گزارشات پايان عمليات اکتشاف بدنه سخت قانون بايد تغيير کند و اين موضوع نيازمند اعمال تغييرات است و نظام مهندسي اين آمادگي را دارد چراکه کارگروه هاي ما اين صلاحيت را دارند.
براساس اين گزارش، همايش روزملي مهندسي سازمان نظام مهندسي معدن استان تهران با حمايت سازمان نظام مهندسي معدن ايران «همايش روزملي مهندسي» با حضور معاون امور معادن وصنايع معدني وزارت صنعت، معدن وتجارت ؛‌ رييس سازمان نظام مهندسي معدن ايران؛ مدير عامل شرکت تهيه و توليد مواد معدني ( ايميدرو )‌؛ رييس خانه معدن و جمعي از فعالان معدني و اعضاي سازمان نظام مهندسي معدن در تهران و استانها در محل سالن اجتماعات شرکت ملي فولاد ايران برگزار شد. ‎


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا