وزیر ارتباطات در پاسخ به تسنیم:

شبکه‌های اجتماعی جایگزین تبلیغات سنتی شد/ناقض حریم خصوصی نیستیم

شبکه‌های اجتماعی جایگزین تبلیغات سنتی شد/ناقض حریم خصوصی نیستیم

وزیر ارتباطات با بیان این که برای اولین بار شاهد این بودیم که در برگزاری انتخابات هیچگونه اختلالی برای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به وجود نیامد گفت: مردم نسبت به استفاده از این شبکه‌ها آگاهی دارند و می‌توانند به شکل قانونمندی از آن بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی صبح امروز در حاشیه مراسم اعطای جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شرکت‌های این حوزه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، مبنی بر اینکه برای اولین بار شاهد این بودیم که در برگزاری انتخابات هیچگونه اختلالی برای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به وجود نیامد، اما اینگونه نیز می شود برداشت کرد که هیچگونه فشاری روی وزارت ارتباطات و دستگاه‌های ذیربط نبوده است؟ گفت: جلسات متعددی پیش از برگزاری انتخابات داشتیم که از گروه‌ها و بخش‌های مختلف پیشنهاد می‌شد که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بسته شود ولی صحبت ما این بود که مردم نسبت به استفاده از این شبکه‌ها آگاهی دارند و می‌توانند به شکل قانونمندی از آن در راستای برگزاری هرچه بهتر انتخابات بهره ببرند.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: براساس گزارش‌هایی که بعد از انتخابات دریافت کرده‌ایم تنها 20 درصد از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای انتخابات به کار گرفته شدو مابقی به امور عادی و روزمره مردم اختصاص یافت.

واعظی با بیان اینکه نظر دولت این بود که چون می‌توانیم امنیت این بستر را حفظ کنیم، نباید آن را با اختلال مواجه گردانیم، گفت: کمیته‌ای پیش از برگزاری انتخابات از ماه‌ها قبل تشکیل شده بود که هرچند هفته یک بار جلسات آن برگزار می‌شد و نهایتا در آن به این نتیجه رسیدیم که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت می‌تواند در راستای انجام هرچه بهتر انتخابات باشد و اکنون شاهدیم که هیچگونه تخلفی از این فضا و بستر صورت نگرفته است.

او افزود: نقش شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی بوده و همواره مقامات عالی‌رتبه کشور نظیر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به این قضیه دقت نظر داشتند و معتقد بودند که باید از تمامی ظرفیت‌ها برای آگاه سازی مردم و مشارکت پرشور در انتخابات استفاده شود.

وی گفت: انتخابات 7 اسفند افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی و به نوعی لبیک با رهبری بود که از نمایی دیگر انسجام و وحدت درون کشور را به رخ جهانی کشید.

واعظی در ارتباط با اینکه وزارت ارتباطات اعلام کرده در ایام انتخابات روزانه 200 میلیون پیامک از طریق شبکه‌های اجتماعی تبادل شده است، آیا این به منزله رصد کاربران فضای مجازی توسط مسئولان داخل کشور است؟ گفت:  اینکه چه شبکه داخلی باشد و چه خارجی کلیات تحولات آن را هر کشوری می‌تواند رصد کند و در دنیا نیز این امری طبیعی به حساب می‌آید اما فعل و انفعالات این بستر به معنی دسترسی به حریم خصوصی کاربران نیست.

وزیر ارتباطات افزود: حریم خصوصی مردم و کاربران برای ما محترم است و به هیچ شرکت داخلی و خارجی اجازه نقض این موضوع را نمی‌دهیم اما اینکه تحولات را نگاه کنیم مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد شما برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش مشارکت و تحکیم وحدت و تعامل بین مردم بوده آیا تصمیمی برای همکاری شبکه‌های اجتماعی خارجی نیز در راستای توسعه هرچه بیشتر این رویکرد دارید؟ گفت: اعتقاد ما بر این است که ابتدا اولویت را بر توسعه و استفاده‌ از شبکه‌های اجتماعی داخل بگذاریم که یکی دونمونه از این شبکه‌ها نیز داخل کشور توسعه یافته که یک مورد 3 میلیون کاربر فعالی دارد.

واعظی خاطرنشان کرد: سیاستی که اکثر شبکه‌های اجتماعی خارجی دارند این است که برای افزایش ضریب نفوذشان دامنه و سرورشان را به داخل کشورهای دیگر می‌برند و ما نیز از این سیاست استقبال می‌کنیم اگر خودشان مایل به انتقال سرورهایشان به داخل کشور بودند.

 در ارتباط با چاره‌اندیشی این وزارتخانه برای برقراری ارتباط هرچه بیشتر در ایام سال نو نیز گفت: 2 سال است برای توسعه کیفیت ارتباطات در شهرهای بزرگ و پرتلاطم در ایام نوروز برنامه‌های ویژه‌ای را اندیشیده‌ایم و هر کدام از اپراتورها موظف شده‌اند مراکز پرترافیک خود را در این شهرها شناسایی کنند و ظرفیت‌شان را با ابتکارهایی نظیر انتقال آنتن‌های رادیویی سیار ارتقا دهند.

وی افزود: در حال حاضر کمیته‌ای برای سامان دادن به این بخش با حضور بخش‌های مختلف ایجاد شده و بنده ابلاغیه‌ای ظرف فردا و پس فردا برای این کمیته در راستای ساماندهی هرچه بیشتر نقاط پرترافیک نظیر شهرهای زیارتی و گردشگری خواهم داشت.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا