وزیر اقتصاد آذربایجان خبر داد

آغاز صادرات برق جمهوری آذربایجان به ایران تا یک ماه آینده

آغاز صادرات برق جمهوری آذربایجان به ایران تا یک ماه آینده

وزیر اقتصاد آذربایجان با اشاره به توافقات اقتصادی اخیر بین این کشور و ایران گفت: آذربایجان در طی یک ماه آینده صادرات برق به ایران را آغاز خواهد کرد.

به نقل از پایگاه خبری آذر نیوز، توافق بین ایران و آذربایجان درباره همکاری ها در زمینه انرژی و استفاده از آب، ادامه ساخت و بهره برداری از نیروگاه های برق آبی خودآفرین و قیزقالاسی و مجتمع هایی بر روی رودخانه آرس به سود منافع اقتصادی و سیاسی آذربایجان خواهد بود.

این اظهارات را شاهین مصطفایف، وزیر اقتصاد آذربایجان، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آذ تی وی بیان کرد.

مصطفایف گفت، این موافقتنامه اصول احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی ایران و آذربایجان، حقوق برابر در منابع آب و انرژی مجتمع های خودآفرین و قیزقالاسی را بیان می دارد.

وی افزود، ضرورت بازیابی تمامیت سرزمینی آذربایجان مطابق قطعنامه های شورای امنیت نیز در این توافق مورد تاکید قرار گرفته است.

«همانطور که می دانید، مجتمع های خودآفرین و قیزقالاسی بر روی رودخانه آرس احداث شد اند... متاسفانه ارمنستان، سرزمین های متعلق به آذربایجان را که در کناره سمت چپ این رودخانه قرار دارد اشغال کرده است.»

«سرزمین ایران در کناره سمت راست این رودخانه قرار دارد... این توافق دسترسی آذربایجان به سرزمین های اشغال شده اش را فراهم خواهد ساخت و امکان فعالیت اقتصادی در آنجا را ایجاد خواهد کرد.»

وزیر اقتصاد آذربایجان گفت، از نقطه نظر اقتصادی این پروژه برای آذربایجان بسیار پرسود است.

«ایران و آذربایجان برای نهایی کردن این پروژه با یکدیگر کار خواهند کرد... شایان ذکر است که سد مربوط به این پروژه تکمیل شده، ساخت نیروگاه برق در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد و ایران و آذربایجان با هم این پروژه را مدیریت و اجرا خواهند نمود.»

«به علاوه، این توافق از نظر مقررات مربوط به سطح آب آرس هم خیلی مهم است... سود فروش برق به صورت مساوی بین دو کشور تقسیم خواهد شد.»

مصطفایف گفت، آذربایجان در طی یک ماه آینده صادرات برق به ایران را آغاز خواهد کرد.»

«ساخت خط توزیع برق مغان، همان خط ایمیشلی- پارس آباد سابق در طی یک ماه تکمیل خواهد شد... از طرف آذربایجان همه کارها تکمیل شده است. طرف ایرانی از ماه 20 تا 25 روز برای تکمیل کار زمان خواست هاست.»

«توافق بر سر قیمت قبلا حاصل شده است. مشکل فنی یا مالی ای وجود ندارد.»

وی خاطر نشان کرد، در آینده قرار است شبکه انتقال برق بین ایران، آذربایجان و روسیه و همچنین میان ایران، آذربایجان و گرجستان برقرار شود.

«همه کارهای لازم در این مسیر انجام شده است... مرتبط کردن سیستم های انرژی این کشورها یک هدف استراتژیک برای ماست.»

پیشتر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم از علاقمندی کشورش برای متحد کردن سیستم های انرژی روسیه با ایران و آذربایجان خبر داده بود.

انتهای پیام//246

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا