آخوندی: سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص ملی باید تا 4برابر افزایش یابد

آخوندی: سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص ملی باید تا 4برابر افزایش یابد

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص ملی در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت نزدیک به دو درصد است در حالی که این سهم به سه تا چهار برابر قابل افزایش است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در پیامی به سومین همایش بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس اعلام کرد: حجم اقتصادی دریا در جهان در سال های اخیر به طور میانگین سالیانه به بیش از یک هزار میلیارد دلار رسیده در حالی که سهم ما با محاسبات ساده در کشور کمتر از یک درصد این رقم است.
وی افزود: امروزه گستره و تنوع دامنه فعالیت های دریایی بیش از 100 رشته و مجموعه منافع٬ ویژگی ها و امتیازات دریایی به قدری گسترده با اهمیت و تعیین کننده است که نه تنها در نظر٬ بلکه در عمل نیز ثابت شده است که دریاهای جهان همان قلب زمین هستند.
وی تصریح کرد: هر کشوری که بیشتر بر دریا تسلط یابد بیشتر توانایی بهره مندی٬ کنترل و اداره کره زمین را در دست می گیرد و به عنوان یک نمونه چشم گیر و خیره کننده در اقتصاد و تجارت جهانی در دهه های اخیر 90 درصد از کالاهای تجاری جهان بین کشورها از طریق دریا حمل می شود که رقمی بیش از 9.5 میلیارد تن در سال است.
وی یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برخورداری از آب های دریا شامل دریای خزر در شمال و آب های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دسترسی به آب های آزاد و اقیانوس های جهان و دارا بودن بیش از پنج هزار و 800 کیلومتر ساحل٬ کشوری بهره مند از نعمت دریا با سابقه طولانی تاریخی و پرفراز و نشیب در عرصه دریاها و دریانوردی جهان به حساب می آید.
وزیر راه وشهرسازی در این پیام تصریح کرده است: موقعیت مکانی ویژه دریایی ایران و هم موقعیت جغرافیایی آن در کانون ذخیره گاه اصلی انرژی جهان و مالکیت این کشور بر بخش مهمی از این ذخایر ذیقیمت در منطقه راهبردی خلیج فارس٬ اوراسیا و مسیر سوق الجیشی ارتباطی شرق و غرب عالم٬ فرصتی متمایز و منحصر به فرد در اختیار ما قرار داده و باید سهم اقتصاد ملی را از دریا افزایش دهیم.
سومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس روزهای هشتم و نهم اسفندماه امسال با حضور دست اندرکاران و متخصصان داخلی و خارجی در هتل المپیک تهران برگزار می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا